Waardoor stierf het Henotheïsme uit?

Ik weet dat het Hindoeïsme daar ook een vorm van is maar ik doel meer op wat de oude Grieken, Noren, Egyptenaren en Romeinen geloofden. Deze vraag komt uit een discussie waar de stelling was dat dit door "cultuurverschuivingen" kwam. En ik dacht dat hier mensen zouden zijn die hier veel meer verstand van hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De henotheïstische culten waren concurrent van het christendom. De Isis-cultus, Mithras-cultus, en Sol-cultus werden beschouwd als de grootste vijand ervan. Het christendom was het enige geloof dat niet toestond dat de aanhangers ervan meededen aan de rituelen van andere religies. En het was de enige religie die actief missie bedreef en zoveel mogelijk mensen bij de religie wilde betrekken. De andere culten hadden alleen een individueel doel, namelijk het verlossen van de volgelingen die daarom vroegen. Het was wel de plicht van gelovigen hun religie te verspreiden, maar dit werd niet centraal gecoördineerd.
Juist door de strijd die de christenen voerden was hun geloof sterker dan dat van de aanhangers van andere culten, en kregen veel mensen bewondering ervoor. In de vierde en vijfde eeuw konden christelijke schrijvers het zich permitteren om de heidense culten te bespotten en uit te schelden. Ze wisten dat ze gewonnen hadden en dat de heidense culten op den duur zouden verdwijnen.
Amadea