Hoe kan het dat er Lutheraanse bisschoppen waren?

Ik dacht dat bisschop een typisch katholiek verschijnsel was.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lutheran_bishops

Toegevoegd na 1 uur:
Vraag moet zijn: Hoe kan het dat er Lutheraanse bisschoppen waren of zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen de Lutheraanse kerk ontstond, hebben ze enkele dingen gewijzigd, maar natuurlijk niet alles. Het is gewoon een manier om je kerk te organiseren. Sommige kerken hebben dat verandert, andere niet. Er zijn wel meer niet-katholieke kerken die bisschoppen hebben.

Het beste antwoord

De Lutherse Kerk is in de zestiende eeuw ontstaan uit de Rooms Katholieke Kerk. Luther, als academicus en Augustijner monnik, maakte bezwaar tegen de aflatenhandel, maar had oorspronkelijk helemaal niet de bedoeling om een eigen kerk te beginnen. De aanhangers van Luther waren dan ook aanvankelijk gewone katholieken die het met zijn kritiek eens waren. Zodoende lijkt de meest oorspronkelijke Lutherse stroming ook in heel veel dingen gewoon op de RK Kerk. Als een groepering eenmaal voor zichzelf is begonnen, dan is er eigenlijk geen reden meer om niet in heel veel andere zaken ook een eigen weg te gaan en zich niets meer gelegen te laten liggen aan de oorspronkelijk RK Kerkelijke beginselen. Zodoende werden in de protestantse kerken geleidelijk aan veel katholieke zaken afgeschaft en niet katholieke zaken ingevoerd. Éen van die dingen is dat in veel protestantse kerken voorgangers, bisschoppen (voor zover die functie überhaupt bewaard is gebleven), ook konden huwen, konden scheiden, later ook homoseksueel konden zijn, en zelfs een homoseksuele relatie te kunnen hebben. Alleen dat laatste heeft men er in de protestante Anglicaanse Kerk nog niet helemaal door weten te drukken. Hoe verder de progressieve groepering zich verwijderd van het oorspronkelijke geloof van de RK Kerk hoe meer aanhangers van die groepering zich toch blijken te bezinnen en maar veiligheidshalve weer terugkeren naar de Moederkerk waaruit ze ooit zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat dacht ik ook, maar blijkt niet zo te zijn. Sommige protestantse kerken (Lutherse en Methodisten) hebben ze ook.

Toegevoegd na 20 minuten:
Bisschoppen zitten in de hierarchie en zijn priesters met de bevoegdheid ander priesters te wijden. Ik neem aan dat binnen de Lutherse kerk hier ook behoefte aan was.