Als er een god is voor de gelovigenWie is er dan voor de niet gelovigen?

God is er voor iedereen, maar waarom zijn er dan zo veel ongelovigen?
Kon God dan niet beter zijn best doen?
Of hebben de ongelovigen toch een God?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

Wat veel vragen tegelijk.
God is er volgens mij voor alles, niet alleen voor de mensen maar ook voor de natuur, god zal het waarschijnlijk wel waarderen als je zijn bestaan erkent, maar trekt zijn handen niet van je af als je dat niet doet.

Veel mensen geloven niet meer, omdat ze zich bijvoorbeeld niet kunnen voorstellen dat God dingen laat gebeuren die zij niet kunnen accepteren. (pijn en lijden, oorlogen en de aller zwartste kant van de mens).
Wij denken dat we weten wat goed is, wie geholpen moet worden.
Maar ik denk dan... wie zijn wij eigenlijk, dat we denken het beter te weten, misschien is die persoon wel ziek om iets te leren, en leert hij het niet als je hem beter maakt. Dan moet er dus weer een andere les komen, want de ziel (of geest) wil het toch leren.
(Dit geeft gelijk mijn dilemma, moet je nou wel of niet helpen, ik houd het maar op...als je gevraagd wordt...dan wel)

Het idee dat God beter zijn best kon doen komt hiermee overeen, wellicht is het voor de ongelovigen veel beter om ongelovig te zijn.... Who knows. Ieder moet zijn eigen weg gaan.

Ik denk dat we hier zijn om lessen te leren, te ontwikkelen. Helaas komen we er niet altijd even goed af, maar we zijn nooit alleen, nooit echt verlaten. Als we God niet willen, doet hij een stapje achteruit, laat je je gang gaan.

We zijn allen onderdeel van de werkelijkheid, die band kan nooit verbroken worden.

Naar wie de ongelovigen zich keren.. dat verschilt qua naam, maar het is en blijft onderdeel van de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Ik ben ongelovig, maar dat betekent niet dat ik bij voorbaat niet in een God geloof, maar óók niet dat ik niet in de evolutietheorie geloof.
Ik zeg enkel dat ik open sta voor alles, en totdat er concreet iets bewezen kan worden ga ik mee in dat wat mij het meeste ligt, waar ik mijzelf het meest in kan vinden, maar sluit ik mij absoluut niet af voor al het andere.

Er zijn uiteraard ook volledig atheïstische mensen. Voor hen is er inderdaad geen God, maar wetenschap.

Toegevoegd na 3 minuten:
Behalve wetenschap, zijn er voor de ongelovigen ook zat vrienden, familie en geliefden die hen door moeilijke periodes heen slepen en daarnaast nog hun eigen verstand en gevoel wat zij achtervolgen in noodsituaties, in plaats van biddend en smekend naar de hemel te staren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ongelovigen hebben de TV... En voetbal... En de bioscoop... En de krant... En Internet... En school... En enz enz...

Doet God dan niet zijn best, namelijk voor ieder wat wils...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet (ookal ben ik dan van huis uit katholiek, gedoopt en communie gedaan). Waarom ik niet geloof? Omdat je mij niet aan het verstand krijgt dat het gods wil is om oorlog te hebben (als we allemaal gods kinderen zouden zijn, staat god het dus toe dat we onze broers, zussen, ouders e.d. afslachten), ziekte en andere narigheid. Dat is dan dus gods wil ofzo. Ik kan niet in zo'n wrede man geloven in de zin dat het een positieve vent (of vrouw...) zou zijn en bij hem mijn zorgen neer ga leggen. Als ik zorgen heb, ga ik naar familie, vrienden, de stadsbank, mediant of weet ik veel wat. Die kunnen me beter helpen dan god. Simpelweg omdat ik niet geloof dat die vent bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
atheisten hebben hun zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens, ik geloof in mezelf +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk gelooft een ieder mens, al gelooft niet iedereen het zelfde Evolutie theorie is ook een geloof. Want daar ontbreekt ook zo,n beetje alle keiharde bewijzen van.
Als er een god is , is hij er ook voor de ongelovigen denk ik, alleen zij beseffen het misschien niet.
Want als er echt een god is, is hij er voor iedereen, gelovig of ongelovig, het maakt niet uit, de god waarvan ik veronderstel dat hij er misschien is, zal daar niet over oordelen. Het maakt hem niet uit, hij oordeelt en veroordeelt niet, hij houdt van iedereen wat zijn overtuiging ook is.
Deze god is er waarschijnlijk niet op uit om ieder mens als "fan"te hebben, hij is er gewoon en aanvaardt alles en iedereen in grote liefde.
En er zijn theorieën dat deze god en het hiernamaals veel mensen terug laat keren om een nieuw leven te gaan lijden waarbij je geen weet hebt van deze reïncarnatie-gedachte.
Je komt hier om opnieuw je leven te lijden en je ding te doen, eventueel je les te leren. Zonder je bewust te zijn van datgene wat de grote gedachte is van elke keer opnieuw je leven te leven totdat je op het nivo bent waarop je "opgenomen"wordt in gods bestaan oftewel het paradijs.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord wie er is voor de ongelovigen ligt bij het humanisme.Als er geen hiernamaals is, is het hier en nu te doen. Daarom is de mens centraal om aan dit absurde leven een zin te geven. Daarom hou ik zielsveel van Camus, een authentieke humanist . Sarkozy wou hem recent in het franse pantheon onderbrengen naast Jaures ,grondlegger van het socialisme en Malraux en ander grote filosofische denkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eddijst;

Niet-gelovigen hebben niet iemand of iets; als die of dat er wel was waren ze immers ook gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het al. God is er voor iedereen dus ook voor de ongelovigen. Maar zolang zij zelf niet in Hem geloven, zullen ze ook niet herkennen wat God allemaal voor hun kan betekenen en doen en al doet. Ze schrijven het toe aan andere dingen, toeval, een of ander bijgeloof etc. Ze hebben dus hun eigen God gecreeerd en het maakt niet uit wat of wie dat dan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet gelovig,wat ik heb is de realiteit,of noem het de feitelijkheid. Als God zich zou manifesteren,zoals Hij in het O.T. voordurend schijn te doen,zou ik op slag gelovig worrden! Maar ja,dan is het dus geen geloof meer! Het is zo ontzettend moeilijk om aan iets te geloven wat je niet kunt zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God kon niet beter zijn best doen, omdat er geen god is. Als je er niet bent kun je ook je best niet doen. Voor de niet gelovigen is er alles wat er wel is, zoals mijn vrouw, mijn zoon, de katten, de familie, de vuilniscontainer, de tv, de aarde, de maan, de auto, de sterren, het heelal en de groentesoep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is er voor iedereen.
Voor de, zoals jij ze noemt,"de ongelovige", kan de God uit vele vormen bestaan.
Zij voelen en weten dat er een oorsprong is maar verbinden die niet aan aan een God. In principe maakt dat ook niet uit.
Waarom God een oorlog niet voorkomt?!!
Omdat hij de mens de volle vrijheid van leven en denken heeft gegeven. Maar wel verteld heeft wat goed en kwaad is.!!
Dat dit door de mens niet goed gebruikt wordt ligt niet aan hem, de mens draagt hiervoor de verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele dikke plus!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook van mij
Die God van het Oude Testament was er alleen voor de Joden en dat was een nogal snel op zijn tenen getrapte godheid, maar wat wil je als de mens op hem moest lijken.
Deze God wilde ook graag aanbeden worden.
Als hij bestaat hoop ik dat hij toch een beetje volwassener is geworden en dan sluit hij natuurlijk geen mensen uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je gelooft of niet maakt God niets uit. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je leven vormt geeft. Alles komt voort uit de bron. En hoe je die noemt is niet relevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je eerste vraag geef je al zelf antwoord: God is er voor iedereen. Heb ik een liedje over toegevoegd bij de bron.

Volgens mij heeft iedereen een Godplekje in z'n hart. Dat is datgene wat met stip op nummer 1 staat. En inderdaad, bij de meesten staat God niet op 1. Wat je op nummer 1 zet in je leven heeft natuurlijk alles met je wil te maken. Als je dingen op 1 hebt staan die je daar helemaal niet wilt hebben, heb je waarschijnlijk met slavernij te maken. Dat kunnen voor de hand liggende verslavingen zijn, zoals drugs, seks of occultisme. Maar je kunt ook aan je eigen ik verslaafd zijn, of aan het krijgen van bevestiging. Je kunt zelfs aan religie verslaafd zijn.

Hoe je van verslaving afkomt, is weer een andere vraag. Maar in ieder geval gaat het volgens mij om je wil. Popgroep CheapTrick bezong het vroeger: 'I want you to want me'. Ik wil dat je mij wilt. Waarschijnlijk bedoelden ze met I en you geen God en mens, maar ik denk wel dat het met God zo werkt. Hij wil dat we Hem willen.

En ik weet niet wat jij bedoelt met je best doen, maar een God die zelf mens is geworden en zich onschuldig heeft laten martelen en vermoorden om daarmee de zonde, die tussen God en mens in was komen te staan, op zich te nemen, zodat de mens weer tot God kan komen, .... (beetje lange bijzin) ik vind dat die God z'n uiterste best heeft gedaan voor de ongelovige mens. Wat had Hij nog meer moeten doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ongelovig, maar ik geloof in mezelf en dat wil niet zeggen dat niet in andere dingen geloof, zoals spiritueel gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De niet gelovigen hebben hetzelfde als gelovigen om zich heen alleen het woord God komt niet in hun beleving van het leven voor.Ze zeggen wel de ongelovige Thomassen.Maar als je leven er voor jezelf op die manier ook prettig uitziet met al z'n ups en downs dan moet het goed zijn.Ook in deze beleving van zo te willen leven is vrijheid genoeg.Ik noem het universum mijn huis, mijn tuin waar ik op een fatsoenlijke manier doorheen probeer te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet gelovig ,het klinkt misschien eigenwijs maar ik geloof ik mezelf ...daar put ik al mijn krachten uit ,ik ervaar dat als heel bijzonder. In een zware perioden bleef ik altijd in mezelf geloven ...dat is erg goed gelukt. Dus als er geen god is voor de niet gelovigen is er echt wel iets waar je op terug kunt vallen ,ik weet het zeker. Maar dat kan voor een persoon die niet gelovig is verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor één van de niet-gelovigen (een agnost), namelijk ik, ben ik er. En is er de werkelijkheid. Als God bestaat, en had gewild dat ik in hem geloofde, dan had hij mij wel anders geschapen.
14 jaar geleden
God heeft zijn best gedaan. Hij heeft zelfs zijn zoon aan ons geschonken. Dat wij van die heidenen zijn en een gros van ons hem inmiddels is vergeten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen willen van nature niets van God weten, wij doen liever wat de duivel ons in fluisterd en de duivel is ook zeer machtig en wil zoveel mogelijk mensen de ondergang in slepen met hem mee want hij weet dat God Almachtig is. God is er voor iedereen die in Hem wil geloven aanrader om eens de dvd's van dr Kent Hovind te gaam kijken met o.a. de titels leeftijd van de aarde en de hof van eden heb er zelf als gelovige nog veel van geleerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is er voor iedereen.
Waarom zou hij beter zijn best moeten doen? Om te bewijzen dat hij daadwerkelijk bestaat? Dan is het geen geloven meer.
Wij hebben als mens de vrije wil gekregen en de mogelijkheid tot het maken van keuzes.

Vergelijk het met een aardse situatie: Een stel ouders en hun kind zijn met ruzie uit elkaar gegaan. Ze spreken elkaar maanden, jaren niet. De ouders hebben er veel verdriet van, zij verlangen naar hun zoon (dochter), deze wil echter geen contact. Zou dit dan betekenen dat zij geen ouders meer zijn voor hem? Nee, natuurlijk niet..... , zij zijn nog wel ouders, en zullen altijd voor hem klaarstaan. Zij hopen dat, als er iets ernstigs gebeurt, hij de weg weer terug naar hun weet te vinden, en dan sluiten zij hem weer in de armen.
Zo is God er ook voor de niet-gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ed leuke vraag!
Even een antwoord uit het perspectief van een "ongelovige". Ik geloof niet in een god. Als er wel een is dan zou hij niet alleen zelf beter zijn best moeten doen. De mensen die zijn bestaan prediken moeten vooral beter hun best doen. Ik ben iemand die graag dingen aan neemt op grond van mijn ratio ofwel beter gezegd mijn verstand. Ik kan wel een hele tirade afhouden over de reden dat het bestaan van een god tegen al mijn rationele vermogens in gaat maar daar schieten we bij deze vraag niet bij op. De argumenten die er zijn voor het bestaan van god die ik heb gehoord zijn verre van sterk of zelf logisch ongeldig. Als ik om me heen kijk heb ik geen aanwijzing voor het bestaan van god. Alles kan tot nu toe door de wetenschap (of filosofie) worden beantwoord.
Het is dus niet dat ongelovige in een "god" geloven. Maar het kan wel zijn dat ze in iets hogers geloven. Ongelovige kunnen zich met devotie storten op dingen als: Kapitalisme, Communisme, het goede en ga zo maar door. Het is niet geheel hetzelfde maar komt er in zekere zin wel in de buurt. Misschien stort ik wel met een zelfde devotie op het verdedigen van de reden en wetenschap. Wie weet. Er is voor een gelovige dus niet iets als een persoonlijke god maar misschien wel iets hogers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, uit jouw vraag lees ik dat er "iemand" moet zijn, een persoon, een individu.

Ik denk dat een gelovige denkt dat hun God er ook voor de ander is, voor iedereen.

Ik geloof niet in God, ik denk ook niet dat er 1 iemand is waar ik in zou moeten geloven (zelfs niet Obana).
Ik geloof wel in het universum en energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
'God is er voor iedereen, maar waarom zijn er dan zo veel ongelovigen? Kon God dan niet beter zijn best doen?'

Zoveel ongelovigen? Volgens mij komen er juist met de dag meer en meer gelovigen bij en zijn die in de meerderheid.

Een God kan toch moeilijk zichzelf kenbaar maken, dan is het toch niet meer geloven....dan zou iedereen opslag geloven omdat ze Hem zien, dan is het geen geloof maar uit eigen wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelovigen hebben per definitie geen god.

Wat ze daarentegen wel kunnen hebben, is ambities, dromen, emoties, wensen, relaties, plezier, gedachten, en alle andere dingen die het leven de moeite waard kunnen maken. Deze dingen kunnen overigens ook negatieve effecten hebben, en het leven juist ontzettend zwaar maken. Hierin zijn ze niet anders dan de gelovigen.

Verder is de statement "God is er voor iedereen" een merkwaardige. De bekendste god in deze contreien is er volgens zijn reclamedocument namelijk expliciet niet voor iedereen, maar alleen voor zijn fanclub (of eigenlijk - de fanclub is er voor hem). Wie niet tot de fanclub behoort, kan hier zware repressailles voor verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou hij daar zijn best voor doen. Ieder mens zit op zijn eigen level, en trekt alleen aan waar hij mee kan omgaan.
Het is net als een spel, de ene persoon zit nog erg aan het stoffelijke vast, en denkt dat alleen wat hij kan waarnemen zijn God is.
Een ander staat weer veel verder en is meer intuitief, gaat veel meer op zijn diepere zelf af, communiceert meer met gedachtenkracht, en is spiritueel veel verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk gelooft een ieder mens, al gelooft niet iedereen het zelfde Evolutie theorie is ook een geloof. Want daar ontbreekt ook zo,n beetje alle keiharde bewijzen van.

Toegevoegd na 19 uur:
De ongelovige mensen zijn voor de duivel, want hun doen precies wat hij wil dat ze doen. Hij wil het juist ongemerkt doen. Namelijk iedereen bij God vandaan halen. Zijn doel is om zoveel mogelijk mensen in de hel te krijgen. Want hij is al verslagen door God en weet dat hij eeuwig naar de hel moet, en daarom wil hij dat. Dat geloof ik tenminste
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer de natuur te begrijpen.
En je leert de evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je echt aanraden om de dvd van dr. Kent Hovind te bekijken. Gaat over de leeftijd van de aarde en er staan echte bewijzen op tegen de theorie van Darwin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het met Koolwitje eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben zoveel profeten dat je de juiste niet meer kan vinden.
God is er voor zowel de gelovigen- als de ongelovigen. Wie vandaag ongelovig is, kan zich morgen bekeren en andersom.

God hoeft zijn best niet te doen, hij heeft ons niet nodig. Het zijn de gelovigen die God nodig (denken te) hebben.

Het is maar net hoe je God ziet, iedereen heeft hier een eigen plaatje/gevoel/gedachte bij. De ongelovige eveneens, bewust of onbewust.

Het verschil zit 'm erin dat de een wel een soort van houvast nodig heeft en de ander niet. Het is echter een dunne lijn waar beide zomaar onverwacht overheen kunnen stappen.