Zijn mannen en vrouwen gelijk binnen het hindoeïsme?

Hier is al over gesproken bij de islam en het christendom, alleen over het hindoeïsme weet ik dat nog niet. Ik heb er al het een en ander over gelezen, maar ik weet er nog bijna niks over.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
11.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hindoes leren toch dat ieder leven heilig is? Dus ik zie niet in waarom
Niet. Ik denk wel dag hun rollen anders zijn. Maar wel gelijk.

Het beste antwoord

Het Hindoeïsme leert dat op het niveau van de ziel alle mensen gelijk zijn, dus ook man en vrouw. Wel wordt aangegeven dat man en vrouw andere taken en rollen kunnen hebben in het aardse bestaan. Zij hebben ieder hun eigen kwaliteiten. De vrouw kan kinderen baren en zogen. Maar ze heeft ook andere eigenschappen, waardoor ze een goede manager of een goede lerares kan zijn. Vroeger werden deze kwaliteiten in de kast gezet, zodra er kinderen kwamen. Tegenwoordig hebben vrouwen hierin een keuze.

Man en vrouw hebben tijdens het huwelijk en gezinsperiode (ghrast) de zorg voor elkaar, voor het gezin, voor eventuele ouders en zieken. Vanuit zuiverheid/liefde gezien geef je de ander wat deze nodig heeft. Je zorgt voor elkaars behoeften, dat wil zeggen dat je liefhebt, geeft en vergeeft, verdraagt en respecteert. In deze zijn man en vrouw volkomen gelijkwaardig. Tegenwoordig liggen rollenpatronen anders dan vroeger. Waardoor het mogelijk is dat de man de afwas doet, terwijl de vrouw naar haar werk gaat. Als beiden dit in harmonie met elkaar zo doen dan is dit volledig in overeenstemming met waar het Hindoeïsme voor staat.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed dat je er een bronvermelding bij hebt gezet!

Andere antwoorden (2)

Nergens zijn mannen en vrouwen gelijk. Zeker niet als het over geloof gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit wat in ja. Al vind ik dat ik binnen mijn geloof (ik ben christen en ik ben een vrouw)- toch wel gewoon respectvol behandeld word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen de rede al dat er geen vrouwelijke priesters zijn en geen mannelijke nonnen is al genoeg om de vraag te beantwoorden. Maar over het begrip "respect" geef ik je helemaal gelijk ;)
nee, zeker niet.
maar mijn ervaring hiermee is dat vrouwen nog steeds "thuis horen" te zorgen, aan de andere kant, worden oudere generaties zeer respectvol en dankbaar behandeld/verzorgd.