Wat is de geboortedatum van Jezus?

We vieren wel kerstmis op 25 december, maar er staat volgens mij helemaal niet vast dat dit ook de geboortedatum van Jezus is.

14 jaar geleden
in: Religie
16.6K

Antwoorden (11)

Op de site van het Vaticaan staat al jaren dat dit niet exact bekend is maar dat dit naar alle waarschijnlijkheid in de maand april, of mei is in jaar 7, of 9 voor de jaartelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is Jezus niet op 25 december geboren. In december is het winters koud in Bethlehem, compleet met gure regens en soms sneeuw. Geen weersomstandigheden dat herders met hun kudden buiten kunnen verblijven. Uit verschillende bronnen blijkt dat Christus is geboren rond 1 oktober van het jaar 2 v.Chr.
Lang geleden werd op 25 december het feest van de Natalis Solis Invicti gevierd werd, het Romeinse zonnefeest ten tijde van de zonnewende. De traditionele gebruiken rond Kerstmis hebben zich ontwikkeld als gevolg van het toevallig samenvallen van de viering van Jezus' geboorte met de heidense landbouw- en zonnefeesten rond midwinter. In de Romeinse wereld was de Saturnalia (17 december) een tijd van pretmakerij en het uitwisselen van geschenken. In de 4de eeuw werd de viering van Christus’ geboorte op 25 december geleidelijk door de meeste kerken overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Itsme;

De datum van 25 december voor de viering van de geboorte van Jezus is bepaald tijdens het eerste concilie van Constantinopel, mede om het samen te laten vallen met de heidense midwinterfeesten. In feite is toen de basis gelegd voor het hele moderne christendom en zijn diverse afspraken gemaakt over bijvoorbeeld welke evangelies er zouden worden gehanteerd. Opvallend is daarbij dat de geschriften van Judas, Thoma en Jezus zelf buiten beschouwing zijn gelaten. Over de excate geboorte- en sterfdatum van Jezus zijn volgens veel historici geen exacte cijfers bekend. Vaak is de aanname gedaan dat hij in het jaar 1 geboren zou zijn, maar de meningen lopen uiteen. Ook onze jaartelling is losjes op zijn geboorte gebaseerd, maar begint toch op 1 januari.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jesus is nooit geboren. Hij was een directe manifestatie vanuit het goddelijke.

Toegevoegd na 21 uur:
Je wordt gewoon wakker in de mensenwereld met het geheugen dat er is. Elke keer als je na een slaap weer wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je je antwoord verder specificeren alsjeblief?
Die min is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Jezus is nooit geboren. De enige bron die we daarvoor hebben is niet betrouwbaar.
14 jaar geleden
Precieze datums en tijden vinden wij mensen pas echt belangrijk sinds de industriële revolutie zo'n 150 jaar geleden. Voor die tijd (en zeker 2000 jaar geleden) werd daar nog niet zo moeilijk over gedaan als nu. Dus inderdaad: we vieren kerstmis op 25 december maar het staat niet vast dat dit de geboortedatum van Jezus is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geboorte van vaderloze
Islam in de religie van Jezus, Allah is belangrijk wordt beschouwd als een van de profeten en Jezus worden gerespecteerd. Christelijke teksten zoals de Koran op de biologische vader van Jezus, zonder dat geboren is met Gods verlangen is aangegeven [13]:

Status van Jezus 'voor Allah, de situatie is net als Adam. Allah schiep hem uit stof. Na hem:" Wees, "hij zei, en was. Jezus Koran ook voortdurend "Isa bin Maryam (Jezus, zoon van Maria, dat is) wordt genoemd. Wederom vergelijkbaar met het christelijk geloof van de islam op de verschillende wonderen die hij had laten zien met de toestemming van Allah wordt aangenomen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De juiste datum is niet bekend.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de geschiedenis spreekt men altijd van b.v. 400 jaar voor Christus. En later van b.v. 400 jaar na Christus. Houd het er op dat Jezus geboorte in het jaar nul was. En is het nu 2009 jaar ná Christus.

Toegevoegd na 58 seconden:
En zijn geboorte liep tegen het nieuwe jaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vieren we Jezus verjaardag , als Hij zelf opriep zijn dood te herdenken?
Waarom vieren christenen Zijn verjaardag op een heidense datum, vastgesteld door een machtsinstituut?
Zijn verjaardag valt waarschijnlijk op het joodse bazuinfeest, maar alle joodse feesten, op bijbelse tijden ipv volgens de gregoriaanse kalender, zijn door datzelfde machtsinstituut verboden in de derde eeuw.
We hebben dus wetten en tijd veranderd (daniel 8:25)volgens de profetie.
God zei dat de dag begint bij zonsondergang, maar wij wisten beter....Ook de sabbat hebben we maar een dag verschoven, naar de ZON dag.net als Kerstmis op de ZONNE wende valt.
we zijn halve heidenen, we weten het alleen niet en onze tradties vinden we belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben zelf christenen,
na dat ik de Bijbel heb uitgepluist moet dat ergens in juni zijn geweest.