Hoe is de christelijke symboliek ontstaan?

Hoe is de christelijke symboliek ontstaan? Ik weet dat veel symbolen door de Bijbel onstaan zijn, maar hoe nog meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke symbolen bedoel je?

Antwoorden (2)

De bijbel vermeldt geen enkel zichtbaar symbool voor het christendom.
Het kruis werd niet eerder dan in de vierde eeuw na Christus populair, toen de Romeinse keizer Constantijn het labarum, een legervaandel met het symbool [Grieks karakter], invoerde. Dit is echter geen weergave van Jezus’ terechtstellingspaal, maar van de Griekse letters chi (X) en rho (P) die met elkaar zijn verstrengeld.
Velen begonnen dit symbool te bezien als een afbeelding van de eerste twee letters van het Griekse woord voor Christus. (CHRistos).

Het vissymbool, dat men te zamen met het Griekse woord voor vis, ICHTHUS, al aantreft op voorwerpen die kennelijk uit de tweede eeuw G.T. dateren interpreteren velen als een symbool voor de Griekse uitdrukking Ièsous CHristos THeou HUios Sotèr, wat betekent „Jezus Christus, Zoon van God, Verlosser”.
Maar dit is ook geen christelijk symbool.

Volgens The Interpreter’s Dictionary of the Bible, komt de vis herhaaldelijk in oude heidense symboliek voor, vaak zonder dat er water bij wordt afgebeeld. „In zulke gevallen”, merkt dit naslagwerk op, „schijnt het dat de vis een symbolische betekenis heeft, waarschijnlijk om godheid, macht, vruchtbaarheid, etc., voor te stellen.”

Dezelfde publikatie merkt verder op dat bepaalde joden het gebruik van het vissymbool van heidense religies hebben overgenomen, en voegt daaraan toe: „Het is waarschijnlijk dat aan de overwegingen die [in dit verband] zijn genoemd, ook gedeeltelijk de verschijning moet worden toegeschreven van de vis in de kunstvoorstellingen van de oudste christelijke catacomben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het vis symbool is ontstaan in de tijd van vervolging van Christenen in de tijd van keizer Nero , als er dan Christenen op de brandstapel werden gebracht in de arena moesten alle inwoners hierbij aanwezig zijn , dus ook Christenen waar van bij nero en de zijnen niet bekend was dat zij dat waren , de Christenen konden elkaar natuurlijk meestal wel , en konden ze elkaar niet dan maakte ze met hun voet in het zand van de arena het teken van de vis , zo wisten hun geloofsgenoten die op de brandstapel waren dat er Christenen waren die ook voor hun ziel in gebed aanwezig waren , deze vis komt van het woord van Jezus ''ik zal u vissers der mensen maken '' dit
is wat ik weet van de vis , Ds Budding heeft over deze vervolging een spannend leesbaar boek geschreven
dan is er nog een symbool dat is een P en daarin een X
dat stelt de eerste en de laatste letter van het griekse alphabet voor , zo zegt Jezus ''i Ik ben de Alpha en de Omega het begin en het einde , wie in mijn gelooft zal leven " je ziet dit teken voornamelijk in hervormde kerken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is mij door een dominee vertetelt dus zal die dominee het ook wel fout hebben , zij hebben immers theologie bij de universiteit geleerd , ik ga hem daar zeker op aanspreken
bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
conqie bedankt ,je ben nooit te oud om te leren