Hoeveel keer heeft god zich aan de mensheid vertoond in de bijbel?

Er staan bepaalde dingen in de bijbel,waarvan ik denk dat god zich een paar keer vertoond heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3K

Het beste antwoord

Dat hangt er maar net vanaf wat jij onder 'zich vertonen' verstaat. Volgens de Bijbel verschijnt God aan Mozes bij een brandende braamstruik waarvan de takken niet verschroeien. Elia vindt God in het zachte briesje, en niet in de donder, bliksem, storm etc die daar aan vooraf ging. Jezus is de mens geworden God en dus zou je ook kunnen zeggen dat God zich gedurende het hele leven van Jezus heeft vertoond.

Maar je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat de vele visioenen verschijningen van God zijn. En wat met alle dromen waarvan in de Bijbel wordt gezegd dat God verschenen is? (Salomo kreeg in een droom bijvoorbeeld een verschijning van God waarin God hem beloofde wijsheid te geven om recht te spreken). Het is dus maar net waar je de grens trekt van wanneer God zich vertoond en wanneer God zich niet vertoont maar alleen spreekt en werkt via andere, hoe vaak dat is gebeurd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Adam en Eva wandelde trouwens met God door het Hof van Eden, voor de zonde val. God vertoonde zich hier dus aan hun.

Overigens staat er ook in de Bijbel dat wie tijdens zijn leven Gods aangezicht aanschouwd, zal vergaan tot stof. De enige uitzonderingen hierop zijn voor zover ik weet Adam en Eva (voor de zondeval), Mozes en de mensen die in de tijd van Jezus leefde, omdat Jezus de mensgeworden God is, en zij God zagen door Jezus, maar niet direct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat je het zo moet zien.

Andere antwoorden (4)

Er van uitgaand dat jij Katholiek bent: net zo vaak als Jezus en dat is heeeeeel vaak. Want aangezien er een heilige drie-eenheid is en wijlen mijn tante Sjaan die dagelijks zag.

Er van uitgaand dat je naturalistisch pantheist bent: voortdurend. God is in alles en alles is God.

Er van uitgaand dat je Boeddhist bent: nooit. Er is geen goddelijke macht, zoekt het goddelijke in uzelf.

Er van uitgaand dat je Wicca aanhangt: voortdurend. De Godin is Groot.

Er van uitgaand dat je Erisiaan bent: 0 x, maar ook oneindig vaak. Lang leve de Chaos.

Er van uitgaand dat jij geen Katholiek maar wel christen bent: 2358 x. Wie biedt meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig antwoord, Stippel! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig antwoord!! Zo had ik helemaal niet bekeken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaand, dat je een weldenkend mens bent, God bestaat niet! +
God heeft zich nog nooit vertoond. Wel laten horen volgens de bijbel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de Bijbel afgaat, dan heeft 'ie zich toch wel enkele malen getoond.
ronron1212
12 jaar geleden
Nooit getoond wel zich laten horen god spreekt alleen tegen de mensen niemand heeft hem ooit gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genesis 18:1-19, God komt op bezoek bij Abram en Sara. Dit is een van de voorbeelden die je in de Bijbel kunt vinden.
ronron1212
12 jaar geleden
In Genesis 18:1-19 komt God bij Abraham op bezoek. Drie mannen (engelen) vertellen namens God dat Abraham een zoon zal krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de tekt. Gen 18:1: " De HEER verscheen opnieuw aan Abraham". God verschijtn aan Abram, oftewel vertoont zich aan hem. De vorm die hij daarbij aannam (3 mannen, vraag mij niet waarom), doet er niet toe, het gaat erom dat hij verscheen/zich vertoonde. En zo zijn er wel meer passages te vinden.
ronron1212
12 jaar geleden
Dus hij verschijnt dan niet zelf maar in de vorm van drie engelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat: "GOD VERSCHEEN". Lijkt me heel erg simpel en duidelijk. En waar haal je nu weer vandaan dat het om engelen zou gaan? Dat staat helemaal nergens!
ronron1212
12 jaar geleden
Dit staat er. In Genesis 18:1-19 komt God bij Abraham op bezoek. Drie mannen (engelen) vertellen namens God dat Abraham een zoon zal krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God heeft zich nog nooit van aangezicht tot aangezicht vertoond aan mensen. in de bijbel staat dat een mens dit niet zou overleven.
Toch heeft God een deel van Zichzelf laten zien aan bijv. Mozes op de berg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor Bijbel jij hebt, maar het staat NIET in: De nieuwe Bijbel-vertaling
Herziene Statenvertaling
Statenvertaling - Jongbloed-editie
NBG-vertaling
Willibrordvertaling
Groot Nieuws Bijbel
Delftse Bijbel Al deze Bijbels zeggen hetzelfde: God verscheen aan Abram, Abram zag 3 mannen. Niet meer, niet minder. Dat het engelen zouden zijn, is volledig fantasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: De vraag gaat ook niet uit van "aangezicht tot aangezicht", maar van vertonen. Als God verschijnt aan iemand, dan vertoont 'ie zich. In welke vorm, doet er dan niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik ook met je eens widar! de reactie was voor ronron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, duidelijk dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens
God heeft zich nooit aan de mensheid vertood. God heeft zich alleen geopenbaard via zijn profeten. En zelf de profeten hebben hem niet kunnen zien toen ze op de aarde waren. God kan je niet vergelijken met zijn eigen schepping.

“Hij (GOD) is niet een lichaam ,noch een atoom , noch is Hij gevormd ,noch begrensd, noch genummerd , noch een gedeeld of verdeeld iets, noch samengesteld , noch eindigt Hij in Zichzelf. Hij is niet beschreven door wezenlijkheid of door hoedanigheid ,noch is hij geplaatst in ruimte , en tijd beïnvloedt Hem niet. Niets lijkt op Hem, dat is om aan te geven dat niets zoals Hem is.''

In de afgelopen honderd jaar begonnen mensen, beinvloed door wetenschappelijk materialisme, te stellen dat men niet van hen kan verwachten dat zij in God geloven,als zij Hem niet hebben gezien.

Maar.....Dezelfde wetenschappers, die het denken van deze mensen hebben beinvloed, zeggen nu dat, hoewel wij materie kunnen zien en aanraken, wij nooit haar ware aard kunnen begrijpen, omdat het zich verder uitstrekt dan de atomen en elektronen tot een punt voorbij ons bevattingsvermogen. Wij kunnen ons de werkelijke aard van materie slechts realiseren via haar eigenschappen.
Dit geldt ook voor God. Wij mensen kunnen op deze wereld het Goddelijk wezen alleen begrijpen, leren kennen via zijn attributen.

Het is ook bewezen dat het menselijke oog alleen 2,5 % van de stralen in het universum waar kan nemen. Verwachten met dit oog de Creëerder van alle verlichte creaties te zien, gaat op zijn minst in tegen de natuurwetten. De reden dat wij God niet met het oog kunnen zien, is dat hij met zijn kennis en macht alles behelst en er geen sprake is van Zijn tegengestelde.

Als wij ons voorstellen dat de atmosfeer de hele aarde en het licht van de zon het gehele heelal bedekt, dan is het niet mogelijk de zon met het oog te zien. Doordat alles bedekt is met de verlichting van de zon, kan de zon zelf niet meer gezien worden. En omdat zij niet een tegengestelde heeft, te denken aan de nacht, is de zon niet te zien en de attributen niet te vatten. Verder zou het onwetendheid zijn de zon met haar lichtstralen, die overal aanwezig zijn en alles bedekken, te ontkennen.

Met deze logica kunnen wij begrijpen dat God -die met zijn namen en attributen alles bedekt, overal aanwezig is en geen tegenstelling kent- niet zichtbaar is voor het oog van de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben bang dat hier vele minnaars zullen komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, van mij zijn ze welkom;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeten bij te zetten. Een andere aspect van dit onderwerp is dat deze wereld een beproeving is voor de mensen. Het zien van Allah gaat niet samen met de beproeving in deze wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"En toen Mozes op Onze bepaalde tijd kwam en zijn Heer tot hem sprak, zei hij:
Mijn Heer, toon mij (U), opdat ik U aanschouwe. Hij zei: U kunt Mij niet zien.
Maar kijk naar de berg; indien hij vast op zijn plaats blijft, dan zult u Mij
zien. Maar toen zijn Heer Zijn schittering aan de berg openbaarde, deed hij hem
verpulveren, en Mozes viel in zwijm neder." Toen God dus een reflectie van zijn macht op de berg wierp, werd deze verpulverd en viel Mozes flauw. Indien een sterk iets als een berg de manifestatie van de Goddelijke Macht niet kon verdragen, hoe kan dan het
menselijke oog (dat het meest delicate lichaamsdeel is) het weerstaan? Het probleem blijft echter, dat mensen graag iets tastbaars willen associëren met God. Dit heeft ertoe geleid dat stenen afgoden, een koe, of in het uiterste
geval zelfs een medemens, werden (en nog steeds worden) aanbeden.
Aangezien God niet bestaat, kan hij zich nooit aan wie dan ook vertoond hebben.
De bijbel is ook maar mensen werk, ook al proberen veel gelovigen ons te laten geloven, dat ie door God zelf is geschreven.
Ik hoop, dat ik hier mijn mening mag geven zonderr bedolven te worden onde de (anonieme ) minnetjes, maar dat zal wel, de gelovigen op deze site kennende, ijdele hoop zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk is elk antwoord op deze vraag een mening, maar ik ga er vanuit dat de vraagsteller deze vraag bedoelt vanuit de bijbel gezien en dan is dit antwoord wel erg mager en niet onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mens heb je niet te kiezen of God wel of niet bestaat. Je kunt het doorhebben of niet, maar Hij is er wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met tity eens