Hoeveel keer heeft god zich aan de mensheid vertoond in de bijbel?

Er staan bepaalde dingen in de bijbel,waarvan ik denk dat god zich een paar keer vertoond heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat hangt er maar net vanaf wat jij onder 'zich vertonen' verstaat. Volgens de Bijbel verschijnt God aan Mozes bij een brandende braamstruik waarvan de takken niet verschroeien. Elia vindt God in het zachte briesje, en niet in de donder, bliksem, storm etc die daar aan vooraf ging. Jezus is de mens geworden God en dus zou je ook kunnen zeggen dat God zich gedurende het hele leven van Jezus heeft vertoond. Maar je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat de vele visioenen verschijningen van God zijn. En wat met alle dromen waarvan in de Bijbel wordt gezegd dat God verschenen is? (Salomo kreeg in een droom bijvoorbeeld een verschijning van God waarin God hem beloofde wijsheid te geven om recht te spreken). Het is dus maar net waar je de grens trekt van wanneer God zich vertoond en wanneer God zich niet vertoont maar alleen spreekt en werkt via andere, hoe vaak dat is gebeurd. Toegevoegd na 4 minuten: Adam en Eva wandelde trouwens met God door het Hof van Eden, voor de zonde val. God vertoonde zich hier dus aan hun. Overigens staat er ook in de Bijbel dat wie tijdens zijn leven Gods aangezicht aanschouwd, zal vergaan tot stof. De enige uitzonderingen hierop zijn voor zover ik weet Adam en Eva (voor de zondeval), Mozes en de mensen die in de tijd van Jezus leefde, omdat Jezus de mensgeworden God is, en zij God zagen door Jezus, maar niet direct.

Er van uitgaand dat jij Katholiek bent: net zo vaak als Jezus en dat is heeeeeel vaak. Want aangezien er een heilige drie-eenheid is en wijlen mijn tante Sjaan die dagelijks zag. Er van uitgaand dat je naturalistisch pantheist bent: voortdurend. God is in alles en alles is God. Er van uitgaand dat je Boeddhist bent: nooit. Er is geen goddelijke macht, zoekt het goddelijke in uzelf. Er van uitgaand dat je Wicca aanhangt: voortdurend. De Godin is Groot. Er van uitgaand dat je Erisiaan bent: 0 x, maar ook oneindig vaak. Lang leve de Chaos. Er van uitgaand dat jij geen Katholiek maar wel christen bent: 2358 x. Wie biedt meer?

God heeft zich nog nooit vertoond. Wel laten horen volgens de bijbel.

God heeft zich nooit aan de mensheid vertood. God heeft zich alleen geopenbaard via zijn profeten. En zelf de profeten hebben hem niet kunnen zien toen ze op de aarde waren. God kan je niet vergelijken met zijn eigen schepping. “Hij (GOD) is niet een lichaam ,noch een atoom , noch is Hij gevormd ,noch begrensd, noch genummerd , noch een gedeeld of verdeeld iets, noch samengesteld , noch eindigt Hij in Zichzelf. Hij is niet beschreven door wezenlijkheid of door hoedanigheid ,noch is hij geplaatst in ruimte , en tijd beïnvloedt Hem niet. Niets lijkt op Hem, dat is om aan te geven dat niets zoals Hem is.'' In de afgelopen honderd jaar begonnen mensen, beinvloed door wetenschappelijk materialisme, te stellen dat men niet van hen kan verwachten dat zij in God geloven,als zij Hem niet hebben gezien. Maar.....Dezelfde wetenschappers, die het denken van deze mensen hebben beinvloed, zeggen nu dat, hoewel wij materie kunnen zien en aanraken, wij nooit haar ware aard kunnen begrijpen, omdat het zich verder uitstrekt dan de atomen en elektronen tot een punt voorbij ons bevattingsvermogen. Wij kunnen ons de werkelijke aard van materie slechts realiseren via haar eigenschappen. Dit geldt ook voor God. Wij mensen kunnen op deze wereld het Goddelijk wezen alleen begrijpen, leren kennen via zijn attributen. Het is ook bewezen dat het menselijke oog alleen 2,5 % van de stralen in het universum waar kan nemen. Verwachten met dit oog de Creëerder van alle verlichte creaties te zien, gaat op zijn minst in tegen de natuurwetten. De reden dat wij God niet met het oog kunnen zien, is dat hij met zijn kennis en macht alles behelst en er geen sprake is van Zijn tegengestelde. Als wij ons voorstellen dat de atmosfeer de hele aarde en het licht van de zon het gehele heelal bedekt, dan is het niet mogelijk de zon met het oog te zien. Doordat alles bedekt is met de verlichting van de zon, kan de zon zelf niet meer gezien worden. En omdat zij niet een tegengestelde heeft, te denken aan de nacht, is de zon niet te zien en de attributen niet te vatten. Verder zou het onwetendheid zijn de zon met haar lichtstralen, die overal aanwezig zijn en alles bedekken, te ontkennen. Met deze logica kunnen wij begrijpen dat God -die met zijn namen en attributen alles bedekt, overal aanwezig is en geen tegenstelling kent- niet zichtbaar is voor het oog van de mens.

Aangezien God niet bestaat, kan hij zich nooit aan wie dan ook vertoond hebben. De bijbel is ook maar mensen werk, ook al proberen veel gelovigen ons te laten geloven, dat ie door God zelf is geschreven. Ik hoop, dat ik hier mijn mening mag geven zonderr bedolven te worden onde de (anonieme ) minnetjes, maar dat zal wel, de gelovigen op deze site kennende, ijdele hoop zijn.