Waarom is het Boeddhisme zo populair geworden in NL? Is het gekomen door films als 'Seven Years In Tibet' en 'Kundun'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Het beste antwoord

Nee dat denk ik niet. In nederland is al 40 jaar een verschuiving gaande van christendom, naar alternatieve levensstijlen. Door onze overweldigende rijkdom en luxe, ontstaat de wense terug te willen naar de basis, naar de dingen die echt belangrijk zijn. En in dit wereldbeeld zonder god, en de wens om te minderen - echte relaties te hebben past boedisme goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Boeddhisme heeft de naam een vredelievende levensovertuiging te zijn, dat spreekt veel mensen aan. Veel mensen zijn ook geïnspireerd door de dalai lama. Tijdens de flower power beweging kwamen ook veel mensen in aanraking met het boeddhisme, veel hippies gingen naar Azië, en namen het mee naar Nederland. De films die je noemt zullen zeker wel een zekere invloed hebben, maar die zijn vrij recent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een levens beschouwende stroming waarin de mens rust vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder kruistochten te voeren wordt het boeddhisme steeds populairder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor de link. Heel interessant.
Nee niet door wat films ( ik ken ze niet eens)
Het is geen godsdienst, maar een manier om naar het leven en de wereld te kijken en daar rust in te vinden, van te genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn naar schatting 1% boeddhisten in Nederland, dus zo veel zijn dat er niet. In eerste instantie is het boeddhisme natuurlijk naar Nederland gekomen via de Chinezen, die al sinds 1890 in Nederland zijn, en andere zuid-oost aziatische immigranten zoals tibetanen, vietnamezen en thai.

In Nederland staat maar één boeddhistische tempel, in Amsterdam aan de zeedijk, die gebouwd is door de daar aanwezige chinese gemeenschap.

Boeddhisme is onder westerlingen populair geworden tijdens de 'hippie-jaren' in de jaren 70, toen men massaal de kerk verliet en New Age populair werd als alternatief, samen met bewegingen als yoga, meditatie, de Baghwan en de Hare Krischna. Hoewel al deze stromingen eigenlijk hun oorsprong hebben in India, uit het hindoeisme, is het hier eigenlijk nooit als zodanig erkend. Dit komt waarschijnlijk omdat in het hindoeisme sprake is in het geloof in verschillende goden, terwijl in boeddhisme godsgeloof geen rol spreekt, slechts 'de god in jezelf'.

Uiteindelijk zou je natuurlijk ook kunnen aanvoeren dat het boeddhisme in de wereldgeschiedenis vergeleken met de andere godsdiensten veruit het minste bloedvergieten heeft veroorzaakt, terwijl die bloederige geschiedenis van het Christendom de reden voor veel mensen is geweest om de kerk te verlaten.