Er is voor mij geen mogelijkheid om naar de kerk te gaan, terwijl mij verteld is dat dit voor gelovigen toch belangrijk is. Wat moet ik doen?

Ik weet dat het irritant is dat ik hier steeds op terugkom, maar ik moet het gewoon kwijt. Ik woon in een instelling en daar is geen mogelijkheid om met mij naar de kerk te gaan. (Ik blijf om-de-week ook in het weekend over). Als ik thuis ben, is de kerk ook heel ver weg. Mijn moeder ziet het niet zitten dat ik daar alleen naartoe ga en ze wil me ook niet brengen. Terwijl ik van een deskundige gehoord heb dat het toch belangrijk is dat een gelovige dit doet? Wat moet ik nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wie was de deskundige en waarom is het belangrijk volgens die persoon?
Je kunt toch prima geloven op je eigen manier, daarvoor hoef je niet elke week in de kerk te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal eens met denkerin.
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat snap ik ook, maar als vraagsteller bijvoorbeeld maar eens in de 2-3 weken heen kan, dan is het toch ook goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: als je het echte verlangen hebt om God te leren kennen of beter te leren kennen kan je elke dag wel in de kerk willen zitten om maar over Hem te horen. Dus mij lijkt het weinig om eens in de 2-3 weken naar de kerk te gaan.
Ritsuka
12 jaar geleden
Maar dat is in de praktijk niet echt mogelijk, ik probeer een praktische oplossing te bedenken voor de vraagsteller.

Het beste antwoord

Een tijdje geleden was ik opgenomen in een revalidatiecentrum buiten mijn eigen woonplaats. Ik wilde graag naar de kerk, maar kende er niemand en had geen vervoer. Ik heb de site van de kerk bezocht waar ik heen wilde, en een mail gestuurd met de vraag of ze me konden helpen. Binnen een week werd ik teruggebeld door één van de diakenen, een paar dagen later kwam er iemand bij me op bezoek om te vragen waar ik behoefte aan had; ze vroegen zelfs of ik nog hulp nodig had voor mijn was, en of ik mee wilde draaien in de wijkgroepen. In de maanden daarna hebben ze elke zondag voor mij vervoer geregeld naar zowel de diensten als de wijkgroepen waarin bijbelstudie werd gehouden. Ik leerde door het roulerende vervoerrooster heel snel veel mensen kennen, en voelde me echt ontzettend welkom.

Als je graag naar een kerk wilt, is dat vaak wel te regelen. Je kunt ook thuis de diensten meeluisteren. www.kerkdienstgemist.nl is de nieuwe server van audioserver, bij mij functioneert die beter. Vergeet niet dat er heel veel mensen lid zijn van een kerk, die niet altijd of zelfs bijna nooit in de kerk (kunnen) komen. Elke kerk heeft ouderen, zieken en jonge ouders die niet naar de diensten komen. Sommigen komen dan wel naar vereniging of bijbelstudie, anderen weer niet. Lid zijn van een kerk is dan ook meer dan alleen de diensten bezoeken. Vaak is het zo dat - als je dat wilt - juist aan de mensen die door omstandigheden niet naar de kerk kunnen komen, extra aandacht wordt besteed, door bijvoorbeeld een bezoekrooster van gemeenteleden, of doordat een ouderling of dominee wat vaker langs gaat.

Je moet niet puur naar de kerk gaan omdat je denkt dat dat moet. Zoals ook in een andere vraag aan de orde kwam: het gaat om je hart, en om je geloof. Maar lid zijn van een kerk heeft wel meerwaarde. De Bijbel vergelijkt de kerk met een lichaam: hand en voet kunnen niet zonder elkaar, uiteindelijk hebben we elkaar allemaal nodig. Je hebt een gezamenlijk doel en overtuiging, kunt van elkaar leren en elkaar steunen, en daarbij heeft de kerk ook een grote sociale functie. Je mag je gerust vrij voelen om contact te leggen met een kerk in je buurt en te vragen of je eens kennis kunt maken met iemand uit de gemeente. Je mag ook lid worden van een kerk als je zelf niet naar de diensten kunt, en je mag hulp vragen én verwachten van de kerk als er praktische drempels zijn. En daar hoef je echt niet meteen lid voor te worden, zie mijn verhaal hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Tegenwoordig kun je ook gewoon vanuit huis een online kerkdienst live bijwonen. Bijvoorbeeld op http://www.kerkomroep.nl/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt!!! Kost dat geld? En kun je gewoon kijken naar ALLE kerken in Nederland? Ik hoop dat ik me op den duur ook kan laten dopen, maar dit is vast een goede tussenstap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey bamibal, zit jij ook op geenstijl? :P
bamibal
12 jaar geleden
Ik denk niet dat alle kerken meedoen, maar het zijn er best veel. Zo te zien is het ook gratis.
bamibal
12 jaar geleden
Ik zit overal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Ik zag net een bamibal voorbij komen in de reaguursels. Zodoende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik niet in degelegenheid ben om naar de kerk te gaan, luister ik vaak (gratis)mee via kerkomroep.nl.
een goed altenatief, maar wel wat "afstandelijk".
je hebt niet echt het idee dat je onderdeel van de gemeente bent.
God accepteert iedereen, dus ook jou als gelovige die niet naar de kerk gaat. God zit in je hart en in de manier waarop je je waarden en normen uit.

Wil je per se toch naar de kerk, plaats dan een oproep in het kerkblaadje. Dat hebben de meeste kerken. Vraag of je met iemand mee kunt rijden. Is er geen kerkblaadje, vraag dan de dominee, priester, voorganger of hij je kan helpen. Misschien weet hij iemand met wie je mee kunt.

Dan, in veel instellibgen is ook een zgn stilteruimte die je kunt gebruiken.
Ook hebben veel instellinfen een pastoraal werker die met je kan lonen praten. Soms komen deze op vaste tijden, soms kun je een bezoek aanvragen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, Martine, er is helemaal geen god, dat weet jij toch zeker wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een plus voor je goede ideeën.
"God accepteert iedereen" vind ik wat kort door de bocht, maar dat is een detail.
loginabcde
12 jaar geleden
Veel kerken nemen ook de dienst op en zullen je kunnen voorzien van een bandje met daarop de dienst. Verder denk ik dat het niet bijwonen van diensten je geloof in god, of andersom, niet minder maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J0ve, hier op GV is het toch gewoon vraag en aanbod...
Ik predik álles, in ruil voor een pintje.
Euh, puntje natuurlijk!
In uw geval is de intentie om te gaan reeds voldoende,als je met je zeer beperkte mogelijkheden niet kunt gaan zal de Kerk of God dit niet kwalijk nemen,in tegendeel zelfs.
fremar
12 jaar geleden
Naar de kerk gaan is geen doel op zich. Het is goed om te doen, zodat je gesterkt wordt in je geloof en mensen om je heen hebt die je kunnen steunen in bepaalde dingen.
Als er voor jou geen mogelijkheid is om naar de kerk te gaan, dan houdt het simpelweg op. Dat is wel jammer natuurlijk, maar het is niet per se fout of zo. En al helemaal niet als jij heel graag wilt, maar de mogelijkheid er niet is.
En wat moet je nu? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er mensen in je omgeving zijn die je geloof delen en waar je mee kunt praten, bijvoorbeeld een bijbelstudiegroep. Misschien zijn er meer mensen in jouw instelling die ook gelovig zijn, en kun je daarmee samen dingen doen. Als dat er niet is, zou je misschien op internet iets dergelijks kunnen vinden, maar dat weet ik niet zeker. Ook kun je kerkdiensten beluisteren, maar dit is anders dan zelf naar de kerk gaan natuurlijk. Je kunt ook zelf boekjes lezen, en vooral uit de Bijbel lezen.
Je moet uiteindelijk naar het doel kijken: Hoe is je relatie met God? Wordt God geëerd door wat je doet? En daarvoor hoef je echt niet per se in de kerk te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je echt graag naar de kerk wilt, niet omdat anderen zeggen dat het moet of hoort, maar omdat je dat zelf echt zo voelt, dan zijn er wel mogelijkheden.

Allereerst is het 'gebruikelijk' om je bij 1 gemeente aan te sluiten. Is er een gemeente waar je je thuisvoelt die zowel op haalbare reisafstand zit van de instelling als van thuis?

Weet je al bij welke stroming je je op je plek voelt? Als dat zo is, dan zou je contact kunnen opnemen met de betreffende gemeente. Er kunnen mensen je bezoeken en zo krijg je dan een eerste indruk (die natuurlijk anders kan zijn dan je eigen beleving tijdens een kerkdienst). Wanneer je duidelijk maakt dat je graag een kerkdienst zou willen bezoeken, dan is er bij de meeste kerken wel de mogelijkheid dat je wordt opgehaald door een vrijwilliger. Vaak gebeurt dat al bij ouderen of gehandicapten. Zo niet, dan is er meestal wel iemand bereid om heen en weer te rijden.

Daarnaast bieden veel kerken ook de mogelijkheid van 'kerktelefoon' (via de telefoon de kerkdienst meebeleven) of wordt die dienst opgenomen of op internet gezet. Daar kun je ook naar informeren. Dan krijg je een goede indruk van een kerkdienst en hoef je niet meteen mensen die je (nog) niet kent te vragen je op te halen.

Anderen zeiden het ook al, maar het is geenszins noodzakelijk om in alle omstandigheden naar de kerk te gaan. Eigenlijk zou er niets 'moeten moeten'. Geloof hoort ruimte gevend te zijn en niet inperkend.
Ik weet dat de orthodoxere mensen al gauw geneigd zijn anderen en zichzelf allerlei plichten op te leggen, maar in wezen gaat het om jouw eigen relatie met 'het hogere', 'God' of hoe je het ook noemt. Wanneer jijzelf je niet-naar-de-kerk-gaan oprecht kunt rechtvaardigen, is het niet aan anderen jou te zeggen dat dat wel zou moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min?
er is niemand deskundiger in jouw geloof dan jij. Het is niet verplicht om naar de kerk te gaan. Het is wel prettig en goed voor je geloof als je de gelegenheid hebt. oude mensen en zieken luisteren weleens naar een kerktelefoon waardoor de kerkdienst rechtstreeks beluisterd kan worden. anderen doen dat via internet. je zou ook gewoon de Bijbel kunnen lezen en liederen zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk om via internet naar diensten te luisteren. Op www.audioserver.nl kan je zelf een kerk of gemeente uitzoeken waar je naar wil luisteren. Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor gelovigen is dit inderdaad vaak belangrijk. In de werkelijkheid is er geen reden om aan te nemen dat het niet bezoeken van een kerk schadelijke gevolgen heeft.

Om met onze vriend Johannes te spreken: "The truth will set you free"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken genoeg mensen die wel geloven en niet naar de kerk gaan. Als je er geen tijd voor hebt, dan kan het gewoon niet! Zelfs een lerares LB op onze school is Christelijk maar heeft haar kind op een openbare school zitten. Dus maakt het niet uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om lekker te eten, hoef je niet perse naar een restaurant, dat kun je thuis ook drommels goed.
Als je behoefte hebt om tot God te bidden gaat het net zo.
Een kerk is maar een stenen gebouw,dat mensen onderdak biedt,als ze in gemeenschap willen bidden.
Het gaat uiteindelijk om de intentie, niet om de plek waar je bidt!
En die "deskundige", het lijkt me beter die bij het grofvuil te zetten!