Wanneer mag je tijdens de ramadan eten in 2012?

In tijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had daar eerst zo'n speciale site voor met datums + tijd, rishallah..? Maar ik kan hem niet meer vinden! :(
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Eten is wettelijk toegestaan op elk moment van de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen is vrij om mee te doen met de ramadan.Het is een eigen keus.De gelovige die wel zich verplicht voelen om mee te doen, vinden de tijden belangrijk. het zijn een soort 'spelregels'.Om de ramadan goed uit te voeren.

Antwoorden (4)

Tussen zonsondergang en zonsopkomst.
Kijk dus wanneer de ramadan valt en zoek dan de tabel zonsopkomst -ondergang

Toegevoegd na 2 minuten:
de ramadan begint 20 juli (of n dag eerder of later, ligt eraan of je turk of marrokaan bent

Toegevoegd na 3 minuten:
en hierbij de tijden, meer kan ik niet doen voor je
12 jaar geleden
Wanneer mag ""je"", dus ""men"" eten tijdens de ramadan. Dat mag altijd. Je mag elke dag eten. Wat jij je persoonlijk voorneemt om te doen, moet jij geheel zelf weten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je een baan hebt, waar toch zeker een prestatie van je wordt gevraagd, zou ik je aanraden, normaal elke dag te eten. Je werkgever is waarschijnlijk niet op slappe werknemers ingesteld, die ook nog slaap tekort komen omdat ze s nachts eten en met een volle maag nog een korte nacht proberen te maken.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik blijf bij mijn standpunt. Na zonsondergang wordt er ""ruim"" gegeten, niks te weinig eten. Er wordt, kort, met een volle maag geslapen. Dat is niet gezond en heeft helemaal niets te maken met vasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand vraagt toch duidelijk naar de tijden wanneer je mag eten tijdens de ramadan dit jaar. Vind je nu werkelijk dat dit een goed antwoord is? Verder wonen er al ruim 800.000 moslims in nederland dus de meeste werkgevers zijn hier allang aan gewend. Bij maar een paar bijzondere beroepen zullen er aanpassingen moeten zijn in het werk of andere oplossingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is het antwoord van een nuchtere Nederlandse. Een correct gestelde vraag zou zijn: wanneer mogen moslims in 2012 volgens hun geloofsregels volgens de ramadan, eten? Ik zou dat dan misschien opzoeken, als ik er zin in had om dit ""weetje"" op te zoeken. Maar waarschijnlijk niet, omdat ik het, persoonlijk, grote waanzin vind. De moslim doet dit maar, maar ik bestel geen moslimtimmerman of electricien in de Ramadan. En denk nou niet dat ik een hekel aan moslims zou hebben. Dat is totaal niet het geval.
Ik denk wel dat ze eens grondig moeten nadenken over de zin van hun gebruiken in de huidige tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de natuurgeneeskunde wordt vasten gezien als een manier om het lichaam te zuiveren van gifstoffen, van dood of ziek weefsel en een manier om het maagdarmstelsel enige tijd rust te geven.Niet alleen de moslims vasten maar ook het jodendom.christendom, hindoeisme, boeddhisme en het baha'i-geloof.Dus dat zou nog een hele zoektocht kunnen worden voor een 'goedgekeurde' timmerman voor inekevL .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdag niet eten is niet gezond, punt. Vasten doen we 's nachts al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He Bliets, een medestander.
Misschien kan je hier op vinden http://www.risallah.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je moslim bent, ga je er vanuit dat God je de verplichting heeft gegeven om te vasten tijdens de maand ramadaan. Kinderen, ouderen, zieken en een aantal andere groepen hoeven niet te vasten.

Mocht je bij de groep horen die het vasten als verplichting heeft, dan moet je vasten tussen het ochtendgebed (fadjr/imsak) en het avondgebed (mahgrib). Normaal gesproken stoppen moslims al 10 minuten voor het ochtendgebed met het eten en drinken. Het ochtendgebed is anderhalf uur tot 4 uur voordat ze zon opkomt, maar het verschilt per madhhab. Nederlandse Turken vasten per dag dus meestal langer dan Nederlandse Marokkanen.

Rond ramadaan worden er bij de moskeeën lijsten uitgereikt met de juiste tijden erop. Het beste kun je dus halverwege juli even bij een moskee een lijst ophalen.

Na zonsondergang (het avondgebed) mag je dus eten en drinken tot het ochtendgebed of, zoals velen doen, 10 minuten ervoor. Zonsondergang verschilt van plaats tot plaats en per dag en ligt rond ramadaan 2012 half 10 's avonds. Het ochtengebed ligt dus per rechtsschool, plaats en datum, maar ligt tussen kwart voor 2 en 3 uur 's morgens. Vergeet niet dat er van plaats tot plaats in Nederland bijna een kwartier verschil kan zijn en van datum tot datum bijna 3 kwartier. De genoemde tijden zijn dus erg, erg ruw.

Wanneer begint ramadaan? Dat verschilt ook per madhhab. Turkse Nederlanders (hanifitische madhhab) hebben al vastgesteld dat ramadaan op 20 juli begint en op 19 augustus is geëindigd. Andere rechtsscholen kijken naar de maanstand, maar dit kan niet meer dan 1 dag schelen, dus mogelijkerwijs 21 juli, met Gods wil.

Maar God weet het beste.

Toegevoegd na 1 minuut:
* Het ochtengebed verschilt dus per rechtsschool (etc)

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedenk me dat de maand ramadaan de islamitische kalender is en dat het nu het jaar 1433 is. Het islamitische jaar 2012 en het islamitische ramadaan 2012 begint met Gods wil op 4 april 2574!