Zijn er in de bijbel andere mensen die 'de Heilige Geest' hebben ontvangen dan de apostelen met Pinksteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Jazeker, nadat de Heilige Geest op de aarde neergedaald was, ontving ieder die in God geloofde en Jezus als Zijn zoon aannam, de heilige geest.
Iedereen die na deze dagen zijn gedoopt, ontvingen de heilige geest.
Zie Handelingen 2 : 37-42
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alle christenen die de wet naleven of luisteren en geloven ontvangen de Geest. Niet alleen de personen in de bijbel, maar ook wij die nu op aarde leven. Als je Gods kind bent heb je de Geest ontvangen en kun je Hem met Vader aanroepen. Zo staat in de bijbelboeken Romeinen, 1 en 2 Korinthiërs en Galaten. Het lichaam van elke christen is een tempel van de heilige Geest!
Amadea
12 jaar geleden
Ja, ook Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben, Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië.
12 jaar geleden
Toen de apostelen met pinksteren de geest ontvingen, gebeurde dat zichtbaar en hoorbaar. Later ging het niet meer op die manier. Maar nog veel meer mensen hebben heilige geest ontvangen. Ook nu nog is de heilige geest werkzaam via mensen.

De oorspronkelijke woorden in de Bijbel voor ‘geest’ (ook ‘heilige geest’) is in het Hebreeuws ‘roeach’ en in het Grieks ‘pneuma’. Deze woorden duiden zowel op geestelijke kracht als op een geestelijk wezen. De heilige geest is de energie of kracht waarmee Jehovah God (al dan niet via mensen) zijn wil of voornemen ten uitvoer brengt.

Jezus noemde de ‘heilige geest’ een ‘trooster’ (Statenvertaling) ‘helper’ (Nieuwe Wereldvertaling) of ‘pleitbezorger’ (Nieuwe Vertaling) in Johannes 14:16, 17. Zijn discipelen werden (en worden) ‘met heilige geest gedoopt’ (Handelingen 1:5 en 11:16) of ‘van heilige geest vervuld’ (Handelingen 6:3, 5, Efeziërs 5:18). In 2 Korinthiërs 6:6 spreekt Paulus over ‘gaven van de heilige geest’ en in Galaten 5:22, 23 over ‘de vrucht van de geest’, daarmee bedoelt hij goede eigenschappen.

God openbaart dingen aan mensen via zijn heilige geest, zoals aan David (zie Psalm 143:10 en 2 Samuel 23:2), Zacharias (Lukas 1:67), Simeon (Lukas 2:25-35), Jezus’ eerste-eeuwse discipelen (Handelingen 28:25) en allerlei profeten (2 Petrus 1:20, 21). De mannen die de Bijbel hebben geschreven werden daartoe ‘geïnspireerd’, het oorspronkelijke Griekse woord daarvoor betekent letterlijk ‘door geest geademd’ (2 Timotheüs 3:16). De heilige geest geeft mensen kracht om hun Christelijke taken goed uit te voeren. In Handelingen 18:25 wordt gesproken van ‘geestdriftig’ de leer van Jezus bekend maken, in Romeinen 12:11 over je laten ‘aanvuren door de geest’.

De ‘heilige geest’ is een gave die God geeft aan diegenen die ernaar zoeken en er om vragen (Handelingen 2:38; 15:8; Lukas 11:9-13). God verwacht daarvoor wel, dat je Hem gehoorzaamt (Handelingen 5:32) en dat je je op de juiste manier laat dopen (Handelingen 19:2-6). Ik wil afsluiten met deze waarschuwing uit 1 Tessalonicenzen 4:8: “Dus wie deze voorschriften verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u zijn heilige Geest geeft.”
Bronnen: