wie had god als eerste op aarde gezet?

wie had god als eerste van de mensen op aarde gezet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (9)

Adam en Eva waren volgens de Bijbel de eerste man en de eerste vrouw. Het Bijbelboek Genesis vertelt dat God Adam schiep door leven te blazen in het "stof der aarde" (Gen. 2:7). Later creëerde Hij Eva uit een rib van Adam. God had met de mens het volgende doel:

Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niets, dat gebeurt vaker haha :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor, dit klinkt dom... Maar betekend dat, dat je allemaal heeeeeeeeeeeel ver familie van elkaar bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jongwoman Volgens het geloof wel ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jongwoman: ALS het zo zou zijn, zou je heel in de verte familie van elkaar zijn inderdaad. Maar weet je dat we allemaal veel dichterbij ook familie van elkaar zijn? Menselijke relaties zijn niet als de takken van een boom die steeds worden opgesplitst en zich steeds verder van elkaar verwijderen. De mens trouwt, takken voegen zich ook weer bij elkaar. Op die manier hebben we allemaal vrij dichtbij gemeenschappelijke voorouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm, das wel heel apart, misschien moet ik me er eens in verdiepen.. Iemand tips waar ik dit allemaal kan lezen? Online het liefst :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo apart is het niet, het is alleen wellicht moeilijk te bevatten, omdat we altijd van die stambomen zien die keurig worden opgesplitst. Maar in werkelijkheid lopen al die stambomen door elkaar, we gaan immers relaties aan met elkaar, van verschillende stambomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriaan, ik denk dat je te weinig van me hebt gezien om dat te kunnen beoordelen, maar toch bedankt.
Als ik het mij goed herinner had God, Eva gecreëerd uit een rib van Adam.
Adam dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de eerste bladzijde van de Bijbel staat dat God de mens maakte. Er staat: en God schiep de mens, man en vrouw. Dit betekent dat God twee vormen schiep, mannen en vrouwen die beide gelijkwaardig mens zijn.

Pas later staat geschreven dat God Adam een vrouw gaf omdat Hij zag dat de mens zich alleen voelde, die vrouw maakte hij uit de rib van Adam.

Er zijn dus in het eerste hoofdstuk van Genesis twee verhalen opgeschreven over het ontstaan van de mens. De naam Adam betekent letterlijk "mens".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al lijken het 'twee verhalen', in feite is het één verhaal. God schiep 'de mens', in het algemeen. Maar het andere verhaal geeft de details over die schepping. Eerst schiep God Adam. Later besloot God, dat Adam een vrouw nodig had. Toen maakte Hij Eva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Genesis 1: (Eerst dieren, toen de mens) 24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken -Genesis 2: (Eerst de mens toen de dieren) God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. -
Gen1 (Man en vrouw tegelijk) 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. -Gen 2 (Man -dan de dieren- en dan pas de vrouw) 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. Conclusie na het lezen van de eerste twee delen van het eerste hoofdstuk van de bijbel: 1. God zoals in de bijbel beschreven bestaat niet en de bijbel is een door mensen bedacht sprookje. of 2. God laat wat hij ons wil laten weten, verdacht slecht opschrijven.
Op het moment dat een wezen zich bewust was van zijn mens-zijn.... toen was (daardoor) de eerste mens ontstaan.

Dat zoiets niet alleen maar leuk is, maar dat dus het weten ook nadelen oplevert, dat staat schitterend verwoord in het oude verhaal van Adam en Eva: Als je van de boom der kennis eet, dan ben je uit het paradijs van het niet-weten verdreven....

Zo zie je dat de oude verhalen ook vandaag nog veel waard zijn en je goed kunnen helpen. Als je de verhalen maar niet beschouwd als 'kranteberichten': een letterlijk rapport van duizenden jaren oud. Dan ga je de mist in..... Mensen die dat doen dwingen nogal eens hun mening af of zien hun eigen inzicht als superieur. Als veel mensen dat denken, dan krijg je dus de ellendige tegenstellingen die je zo veel om je heen ziet....

Als je op Spinoza-achtige wijze het woord god opvat, dan zijn alle oude verhalen ineens geen sprookjes meer, maar mooie boodschappen die ons echt iets te vertellen (kunnen) hebben, ervaring van zoveel mensen aan ons overgeleverd door de eeuwen heen...
Neem ze letterlijk, en de werkelijke waarde is verloren.... Dan ben je pas echt een ongelovige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nog niet zo simpel naar waarheid te beantwoorden.
Men gaat uit van Adam.
Er staat ook geschreven; Heel in 't kort:
Kaïn doodde Abel.
"Waar is Abel uw broer?" vroeg Jahweh.
Kaïn loog er om dat hij het zogenaamd niet wist.
Hij moest weg en verdween. Hij vestigde zich in het land van Nod en zorgde voor de nakomelingen die in het boek van Genesis onder meer worden genoemd: Jabal de stamvader van de nomaden en veefokkers, Jubal de eerste citer- en fluitspeler, en Tubal-Kain de smid.
Dus er waren er al volkeren (mensen) vóór Adam en Eva.
Gods wegen blijven dus ondoorgrondelijk alsook de uitleg van onze bijbel-deskundigen.
Wat is de logica van deze waarheden?
Elk antwoord roept steeds weer nieuwe vragen op.
Als je het een gelooft; zul je het ander moeten ontkennen, terwijl ze beiden in de bijbel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je aanmoedigen eens de Bijbel te lezen. (Genesis 5:4) ... En de dagen van A̱dam nadat hij de vader van Seth was geworden, werden achthonderd jaar. Intussen werd hij de vader van zonen en dochters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vervolg op aimeeTJE: de andere mensen die er waren, waaronder de latere vrouw van Kaïn, waren allen afstammelingen van Adam en Eva.
Nu zou je zeggen: dan was het incest. Maar dat telde toen nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas aimeeTJE, heb ik alleen maar Het Oude testament in pocketformaat. Ik mag toch aannemen dat hier toch het voornaamste in staat. Als niet-gelovige zie ik ook de voordelen van wel geloven. Ook ik heb er moeite mee dat ik mijn ouders nooit meer zal zien en zelf ook nooit meer de natuur kan bewonderen.
Nu even terug op mijns inziens dat er wel anderen volkeren zouden moeten bestaan.
Misschien dat dit duidelijker in jouw grote boek staat van mijn opkomende vraag:
Hoe heette de vrouw van Kaïn en wie was haar vader? Alvast bedankt voor jouw eventueel antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Bijbelonderzoeker. Ik was bezig met mijn reactie en nu zie ik dat jij antwoord geeft op mijn vraag. Is aimeeTJE het daarmee eens? Ik ben benieuwd.
Mijn vraag is ook nu weer: Is dat een bedenksel om de mogelijkheid van reeds bestaande volkeren te omzeilen; of vind je dit met zekerheid terug in de bijbel?
Aangezien Kaïns nakomelingen toch belangrijk genoeg was om vermeldt te worden in het boek Genesis, zou toch op zijn minst de naam van zijn vrouw genoemd moeten worden, waarmee hij in Nod, ten oosten van Eden een verbintenis aan ging.
Dit nageslacht kwam uit haar schoot!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam „werd . . . de vader van zonen en dochters” (Genesis 5:4).
Kaïn nam dus een van zijn zussen ,een niet bij name genoemde dochter van Adam en Eva,
of misschien een van zijn nichten tot vrouw.
Later werd het huwelijk tussen broer en zus door Gods Wet verboden. — Leviticus 18:9.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoekster: "de andere mensen die er waren, waaronder de latere vrouw van Kaïn, waren allen afstammelingen van Adam en Eva." Dat weet je niet, want dat staat niet in de Bijbel. Er staat alleen dat hij een vrouw nam. Ook een belangrijk punt: hij had, toen hij wegging, angst dat anderen hem zouden doden (of zoiets). Dan moeten er ook anderen geweest zijn en die anderen zouden elders moeten leven. Ik ga ervanuit dat als Kaïn en Abel broers en/of zussen zouden hebben gehad, deze op dezelfde plek woonden en niet elders. Maar ook dat is maar een van de mogelijke redeneringen. Weten kun je het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen wat er staat en de logica daarvan durven te zien schijnt voor hele volksstammen moeilijk te zijn. Jammer als je met de beste bedoelingen iets opmerkt over het geschrevene dat men dit als een aanval ziet op het geloof. Antwoorden geven over ongerijmdheden van het geloof; word op aarde direct gestraft.
Ook de opmerking van Widar hoort bij het logisch denken.
Bedankt Widar. Je bent een held!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt overigens nergens gezegd dat Adam (en eventueel Eva) de eerste was. In Genesis 1 schept God de mens, als soort, specifieke personen worden er niet genoemd. In Genesis 2 komen Adam en Eva voor in een *ander* scheppingsverhaal, dat specifiek over de tuin van Eden gaat. De overige gebieden van de aarde worden daar buiten beschouwing gelaten, maar daar zouden dus volgens Genesis 1 al best mensen kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat adam en eva volgens de Bijbel wel de eerste 2 mensen waren, want eva wordt in de Bijbel 'de moeder van alle levenden' genoemd.
Als er andere mensen waren, moeten die ook in de tuin van eden geweest zijn, want volgens de Bijbel zijn alle mensen zondig en als enkel Adam en Eva de mogelijkheid hadden van de boom te eten zouden die andere mensen en hun nageslacht zondeloos zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ploppie: Waar staat dat dan, als ik vragen mag? Wat die andere mensen betreft: daar wordt gewoon niets over gezegd. Je kunt hier overigens wel tot in detail op in gaan, maar eigenlijk heeft 't weinig gezin, want 't hele verhaal is duidelijk als parabel bedoeld, niet als letterlijke historie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genesis 3:20 En de mens noemde zijn vrouw Eva, omdat zij de moeder van alle levenden is geworden. Je kunt inderdaad verder geen conclusies trekken.
Over letterlijk of niet, zullen we het nooit eens worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat hoeft ook niet gelukkig. Meningen mogen verschillen.
Het antwoord hangt af van het geloof dat je aanhangt. Meer kan ik er niet van maken.

Overigens is het zo dat de meeste religies evolutietheorie hebben geaccepteerd, inclusief de Katholieke kerk, de meeste protestantse kerken en de Angelsaksische kerk (om me maar even tot het Christendom te beperken). De scheppingsverhalen (er zijn er twee) uit het oude testament worden gezien als Bijbelverhalen met symbolische betekenis, geen letterlijke betekenis.

Paradoxaal genoeg is wetenschappelijk vastgesteld dat "Adam" en "Eva" elkaar nooit gekend hebben. Om het preciezer te zeggen: de man waar we allemaal van afstammen heeft aanzienlijk later geleefd dan de vrouw waar we allemaal van afstammen (zie bron). Het is een paradox en dus is de tegenstelling maar schijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eva die is door god geschapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam werd door God geschapen en Eva werd gemaakt uit de rib van Adam.

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de moslims en de christenen was Adam de eerste mens maar datwilt niet zeggen dat dat het eerste schepsel was, hij was gewoon de eerste mens.