Hoe staan de getuigen van Jehovah er tegenover indien een man zijn zaad schenkt aan de spermabank?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij dat dat niet mag.
Ze mogen zelfs geen bloedtransfusie als hun leven ervan af hangt.
En dit is niet eens een zaak van leven of dood.
Misschien is er hier iemand die Jehova getuige is( geweest)die deze vraag nog beantwoord.
Maar mij lijkt het dus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, als het hun ieder uitkomt dan mag het.

Het beste antwoord

Zo, ik heb het even nagevraagd en het antwoord is volkomen duidelijk en ook logisch. Ze staan er negatief tegenover.

De reden waarom is simpel: Een kind wordt verwekt uit een huwelijk en op een natuurlijke manier. Als iemand sperma schenkt aan de spermabank is er geen natuurlijke verwekking meer en dat mag niet volgens de Jehova's getuigen. Daarbij kunnen vrouwen die niet getrouwd zijn dan ook een kind krijgen en dat mag niet.

Overigens werd mij ook een ander interessant feitje verteld. Volgens de leer van de Jehova's getuigen is het NIET verboden om een kind te adopteren. Als er echter een echtpaar is dat een kind wil adopteren en men komt er achter dat ze Jehova's getuigen zijn mag het echtpaar het kind niet adopteren van het adoptiebureau. De reden hiervoor is dat Jehova's getuigen tegen bloedtransfusie zijn en derhalve de gezondheid van het geadopteerde kind in gevaar komt.

Dat laatste was niet een antwoord op de vraag, maar dit feitje wilde ik jullie niet onthouden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat die daar slecht tegenover staan. Zo komen er meer kinderen op deze wereld en dat is alleen maar een goed ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vinden ze niet leuk. Spermabanken kunnen ongehuwde dames van zaad voorzien en ongehuwde moeders passen niet binnen hun denkraam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Spermabanken kunnen toch ook gehuwde moeders van zaad voorzien? Denk bijvoorbeeld aan een echtpaar waarvan de man onvruchtbaar blijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kunnen ze vast, maar ik denk dat ze er nog op tegen zijn omdat het zaad niet van de echtgenoot maar een ander komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurt ook wel dat een echtpaar sperma van de bank betrekt, maar ik denk wel dat Ploppie er niet naast zit. Jehova's zullen ongetwijfeld zeggen dat het uitblijven van zwangerschap een straf van God is die je zult moeten dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans117 , dat is niet onze zienswijze ,dat dit een straf van God is.
Ietsje langer naar ze luisteren wanneer ze nogmaals aan de deur komen! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje meer respect naar elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens gonzo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aimeetje, ik had vroeger een collega die JG was, en ik vond altijd dat het een zeer streng geloof is. Maar mogen JG's dan wel donorsperma gebruiken? Ze mogen bv toch ook geen bloedtransfusie?
Negatief. Voorplanting is iets wat ín het huwelijk hoort, en niet daarbuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tenminste, dat vinden getuigen van Jehovah om te stellen dat het iets "is" wat in het huwelijk hoort is te kort door de bocht natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, dat vinden de jg's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alleen jg's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat verandert niets aan het feit dat stellen dat het iets "is" wat in het huwelijk hoort is te kort door de bocht is.