Wat zeggen de geloven over de andere geloven?

Christenen, Moslims en Joden geloven allemaal in de zelfde God. Maar zegt hun geloof dat alleen hun geloof de beste is en de rest niet de hemel in komt? Of staat er in de bijbel/koran/thora dat de andere gelovigen ook de hemel in gaan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5K

Antwoorden (11)

Ja zij geloven allemaal in dezelfde god, het abstracte verhaal is van (bijna) elk geloof hetzelfde, echter verschillen de details van elk geloof.
Daarnaast respecteren geloven elkaar voor elkaars geloof meer dan andere niet-gelovigen zouden doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De islam erkent de christendom en de jodendom, gelooft in de tora en de bijbel en personen als Jesus, Abraham, Mozes, Etc etc zijn héle belangrijke mensen in het geloof.

Mijn theorie: de tora, bijbel en Koran zijn hetzelfde, maar zijn in de loop der eeuwen veranderd, door God welliswaar omdat de tijden veranderen en omdat de mensheid veranderd. De islam is de laatste godsdienst met de laatste profeet die Gods boodschap heeft doorgegeven en dat maakt van de islam een volledige geloof, juist omdat het elementen van de jodendom en christendom bevat.

En geef mij geen minnen om de zogenaamde moslim terroristen, de onderdrukking van de vrouw en allerlei andere onbenullige dingen die aan de islam worden gekoppeld vanwege een aantal idioten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens moslims komen mensen die in de ene God wonen (de H. Qur'aan noemt joden, christenen en sabeërs) ook in de hemel.

Soera De Koe 62: "Voorzeker, de gelovigen, de joden, de christenen en de sabianen, wie onder hen ook in God en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren."

Volgens de christelijke leer moet je Jezus (vzmh) als verlosser zien om in de Hemel te komen. Zowel joden als moslims erkennen Jezus (vzmh) als de verlosser van de erfzonde (die volgens de joden en de moslims zelfs niet eens bestaat). Overigens erkennen de joden Jezus (vzmh) wel als rabbi en moslims erkennen hem als messias.

Joden gaan er van uit dat zij het uitverkoren volk zijn. Moslims en christenen zijn dat dus niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
voutje: joden en moslims erkennen Jezus (vzmh) dus níet als verlosser van de erfzonde en komen volgens de christelijke leer dan ook niet in de hemel.

Ter verduidelijking: moslims en christenen gaan dus niet naar de hemel volgens de joodse visie.

Natuurlijk bestaan er persoonlijke nuances.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf christen, maar in de bijbel staat duidelijk, "oordeel niet , opdat gij niet veroordeeld word", dus moeten we alle mensen en hun opvattingen respecteren, maar het valt niet altijd mee.
Mensen die anderen doden in naam van hun religie, mogen wij niet tolereren, want in de bijbel staat zelfs in de 10 geboden, "gij zult niet doden".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb uw vijanden lief is toch ook een gebod?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar ik zie niemand als een vijand, maar als medemens, maar ik hoef het niet altijd met iemand eens te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie instelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We moeten al onze medemensen liefhebben. Iemand is slechts onze 'vijand' omdat hij/zij zich als een vijand gedraagt. Wij moeten ook diegenen liefhebben. Uit liefde moeten we hen helpen God ook te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Iedere christen die moslims of joden veroordeelt volgt daarin absoluut niet Gods wil.
Geloven hebben het vaak over ongelovigen met ieder hun eigen interpretatie of ze wel of niet in de hemel komen. Zoveel cultuurverschillen, zoveel geloven.
Zoveel mensen, zoveel verschil in het persoonlijk geloven.
Waarom nog langer de Bijbel en de Koran overhoop halen !
Één voorbeeld zou voldoende moeten zijn...

Jezus sprak ongeveer met deze woorden tegen de moordenaar die naast hem werd gekruisigd:
"Vandaag nog zul je met mij in de Hemel zijn !"
Jezus sloot dus niemand uit.

Voor de gelovigen zou dit voldoende duidelijk moeten zijn, maar het zelfdenken is een rudimentair aanhangsel geworden.
Profeten hebben bestaan waaronder ook Jezus. Men heeft met goede bedoelingen over de Hemel gesproken, maar het daarmee nog niet bewezen. Daarom is het een soort geloof; nl. een religieus geloof.

Wetenschappelijk geloof kan ook !
Als men de natuur, evolutie en de wetenschap begrijpt omdat deze gegevens beter zichtbaar, betrouwbaar of bewijsbaar zijn; vind ik het persoonlijk logisch dat men hieraan meer geloof hecht, dan aan alle hemelse verhalen.
Je bent dan geen ongelovige maar je gelooft dan in het weten.

Toegevoegd na 1 dag:
-Het woord "ongelovige" klinkt als het vroegere "heiden" negatief. Als je bewust iets niet kunt geloven ben je positief gezien nog geen ongelovige, maar een kritisch denkend mens die niet alles zomaar klakkeloos aanneemt.
-Het klakkeloos aannemen, niet kritisch denken in deze moderne tijd, alle vertrouwen in het voorgeschrevene, hebben ons een rampzalige recessie bezorgt. Maar dit terzijde.
-Of je nu religieus- of wetenschappelijk gelooft; het is daarmee een bewuste of onbewuste keuze waarmee iemand zijn leven wenst in te vullen.
-Zolang we elkaar respecteren is het allemaal prima.
De evolutie gaat verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Lukas 23:43 zei Jezus tegen de misdadiger naast hem: "Gij zult met mij in het Paradijs zijn". Hij sprak niet over de hemel en zei ook niet dat het nog diezelfde dag zou zijn (Jezus ging ook nog niet diezelfde dag naar de hemel, hij was drie dagen in het graf, stond toen uit de dood op en pas veertig dagen later ging hij naar de hemel!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over 'dezelfde dag' valt te twisten. Zei Jezus heden: "u zult.....'' of zei Jezus "heden zult u...."
Voor mij is het belangrijkst: wat zegt de Bijbel erover? Ik heb de Nieuwe Wereldvertaling aangehaald, je kunt zelf opzoeken hoe het in andere Bijbelvertalingen staat.

-JHVH God is de enige ware God, de Almachtige Soeverein van het Universum, Hij wil niet dat we andere ‘goden’ aanbidden.
(Deuteronomium 10:20) Jehovah, uw God, dient gij te vrezen. Hem behoort gij te dienen, en hem dient gij aan te hangen, …
(Lukas 4:8) Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”

-We moeten Hem op de juiste manier aanbidden, oftewel: Zijn wil doen.
(Mattheüs 7:21) Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.

-We moeten onze religie niet vermengen met de aanbidding van andere ‘goden’ of met ‘wereldse filosofieën’.
(2 Korinthiërs 6:14-18) Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen? Welke overeenstemming bestaat er voorts tussen Christus en Be̱lial? Of welk deel heeft een gelovige met een ongelovige? En welke overeenkomst heeft Gods tempel met afgoden? Want wij zijn een tempel van een levende God, zoals God heeft gezegd: „Ik zal onder hen verblijven en onder [hen] wandelen, en ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.” „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’”; „’en ik wil U aannemen.’” „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt Jehovah, de Almachtige.”
(Kolossenzen 2:8) Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

-God verlangt van ons, dat we ons best doen om andere mensen te helpen Hem ook te leren kennen. Op die manier kunnen zij gered worden.
(1 Timotheüs 2:3, 4) Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.
(Johannes 3:16) Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste adriaanv, 'je best doen' houdt vanzelfsprekend liefde (of zoals jij zegt: 'overgave van je hart') in. Het één gaat niet zonder het ander. Maar andersom ook: liefde voor God bestaat niet zonder 'werken'. Lees maar in Jakobus 1:22-25. Wij (Jehovah's Getuigen) leggen inderdaad veel nadruk op 'werken', maar de meeste kerken besteden daar juist veel te weinig aandacht aan. De liefde van Jehovah God voor ons (mensen) en van ons voor Hem is trouwens ook bij ons een belangrijk onderwerp. Als er een geloofsgenoot van mij bij je aanbelt dan zou die graag daarover met je van gedachten wisselen.
Voordat ik als Christen antwoord geef, eerst de volgende opmerkingen.

1) gelukkig bepalen niet wij maar de liefdevolle God wie in de hemel komen.
2) G'd ziet het hart van de mens aan.
3) de Here Jezus zegt vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.

De Here wil nadrukkelijk niet dat iemand verloren gaat (2 Petrus 3:9), maar dat wil beslist niet zeggen dat iedereen in de hemel komt.

Joh 3:16
Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder ! die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven geeft.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. 18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

- God wil ons een kado geven ( eeuwig leven ) en reikt dit een ieder toe. God zegt Ik heb Mijn Zoon voor jouw gegeven aan het kruis, al je fouten en gebreken zijn dan vergeven. Het kado is voor jouw !
- Je kunt het kado niet aannemen, wat veel mensen doen.
- Je kunt het kado aannemen en niet uitpakken, wat veel
religieuzen doen. Men tobt met het kado.
- Je kunt het ook aannemen en uitpakken en vervolgens in de kast zetten en niet meer naar omkijken (wat lauwe christenen doen ).
- Je kunt het kado ook uitpakken en blij mee zijn om te beseffen wat je ontvangen hebt en ieder dag er dankbaar voor zijn en God de Vader prijzen voor het beste kado wat er is op aarde en in de hemel !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar de gouden regel kijkt 'behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden' dit zeggen alle geloven of levensfilosofieen. Maät (Oude Egypte), Pittakos van Mytilene, Thales van Milete, Socrates, Plato, Confucius, Boedha, Taoisme, Jodendom, Christendom en de Islam!

'misbruik het geloof dus niet'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel zegt dat degene die Jezus Christus aan hebben genomen als hun heer en heiland, naar het paradijs (of zoals jij het noemt; de hemel) gaan. Maar er is wel degelijk een verschil in het geloven! Begrijp me niet verkeerd hoor, iedereen moet geloven wat hij/zij wil maar met betrekking op jouw vraag komen niet standaard alle gelovigen in de hemel. De bijbel zegt ook heel duidelijk dat als iemand nog nooit van Jezus en/of God gehoord heeft, dit niet tegen hem/haar gebruikt kan worden. Met andere woorden als jij opgegroeid bent in een heel afgelegen deel van de wereld of in een sekte of iets anders waar je niet in aanraking kunt komen of komt met de bijbel, Jezus en/of God dan kan je ook niet weten/voelen dat er zoiets bestaat. Hoe kun je dan geloven? En de Christenen en Joden geloven in dezelfde God, alleen het grote verschil is dat de Joden niet in Jezus alszijnde Messias geloven. zij geloven dat de Messias nog moet komen. Ze geloven wel dat Jezus als een belangrijke persoon in de geschiedenis heeft bestaan maar niet als zoon van God. De Joden hebben de Thora, dit is alleen het oude Testament. Het nieuwe testament daar geloven zij niet in. Vandaar dat de Joden ook de oude gebruiken (de wetten van Mozes) nog aanhangen. De Christenen geloven wel in Jezus alszijnde zoon van God en gezien het feit dat Jezus alle zonden van alle mensen op de wereld (op dat moment en van alle mensen die nog zouden komen tot de dag des oordeels) op zich heeft genomen zijn de wetten van Mozes (de offeringen etc... niet de tien geboden) niet meer van toepassing. En hoeven Christenen geen lammeren, runderen en geiten te offeren om hun zonden "weg te wassen". Bij de Moslims is het toch iets anders. Hoewel de Koran veel gelijkenissen heeft met de Bijbel, zeggen de Moslims (maar ook de Christenen hoor!) dat hun God, DE God is en er geen andere God bestaat! Dus ja.... ik denk al met al, dat het pas duidelijk wordt op het moment dat we al dan niet weer opstaan uit de dood. Het is geen wetenschap maar een gevoel. Ik zeg zelf altijd: ik kan niet bewijzen dat God niet bestaat, maar ook niet dat Hij wel bestaat. We zullen het zien.... of niet! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het jodendom hebben de joden een specifiek taak als bewaarders van de tora. De reden daarvoor is een verhaal apart dus daar ga ik niet te veel over schrijven. Het jodendom praat niet over wie gelijk heeft maar neemt de positie dat iedere volk heeft een taak te verrichten de taak van de joden is de tora en de kennis die erin staat te bewaren en volgens de wetten van de tora te leven.
Van de andere volken wordt alleen verwacht dat zij volgens de zeven Noachitische geboden zullen leven:
Gebod om rechtvaardigheid te betrachten, rechtbanken in te stellen en in stand te houden om de volgende verboden te kunnen handhaven.
Verbod om de Schepper te vervloeken of Zijn Naam te gebruiken of om (iets van) het geschapene te vervloeken.
Verbod op afgoderij (schepselen dienen of aanbidden).
Verbod om te doden.
Verbod op onzedelijkheid zoals incest.
Verbod om te stelen of iemand te ontvoeren.
Verbod op het eten van het vlees van een nog levend dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn geloof (ik behoor tot de HansChristianAndersistische kerk), zegt dat de andere religies Slechte Sprookjes zijn en de Goede Sprookjes die van HCA.