Blijft de Dalai Lama, volgens hun geloof, eindeloos reïncarneren?

Of kan de Dalai Lama uiteindelijk het Nirvana halen waardoor hij niet meer terugkeert op aarde als een belichaming?
Wat zal er dan gebeuren met de tradities van hun geloof als er geen volgende Dalai Lama meer is als spiritueel leider? Staat dat ook in hun geloof/geschriften?

Ik lees dat het gemiddeld 3-4 jaar duurt voordat de nieuwe reïncarnatie van de Dalai Lama is gevonden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dalai_Lama#Searching_for_the_reincarnation

Nogmaals, volgens hun geloof.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Het is een hartstikke ingewikkelde kwestie die reincarnatie van de Daila Lama.

Jouw bron is Engels.
Hier is de Nederlandse versie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dalai_lama#Zoektocht_naar_de_re.C3.AFncarnatie

Die reincarnaties heten eigenlijk "wedergeboorte"

Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind.
Indien iemand verlicht is en het nirwana bereikt heeft, vindt er na het overlijden geen wedergeboorte plaats maar parinibbana (oftewel: compleet Nirvana.)

Wat het zo moeilijk maakt:
In het boeddhisme kan een nieuwe geboorte ook in een hemel plaatsvinden, of in de geestenwereld, waar wezens niet over een fysiek lichaam beschikken.

De cyclus van het AL , het ALLES, het begin en het einde is ook voor Boeddhisten niet goed uit te leggen.
De Boedda zelf, bijvoorbeeld, gaf geen antwoorden op vragen over waar een Boeddha (een Verlichte) heen gaat na het overlijden.
Hij beantwoordde de vraag wel soms met een wedervraag
gebaseerd op de gelijkenis van Nirvana met een uitgedoofd vuur; "Waar gaat het vuur heen nadat het uitgedoofd is? Gaat het noord, zuid, oost of west?".
Het correcte antwoord hierop is dat deze vraag niet van toepassing is en dat hij daarom niet beantwoord kan worden.

Ten slot:
Niemand kan de toekomst van een Daila Lama voorspellen of voorzien. En als Boeddhist hou je je niet bezig met - of zorgen over - datgene waar je geen invloed op hebt en wat je niet kan voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zwaar interessant, dank je voor je bijdrage...!(Ben jij boeddhist?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem mij niet een boeddhist.
Probeer wel volgens de leer te leven, maar wil mij niet binden aan wat dan ook.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dalai lama een titel is. De Dalai Lama reincarneert dus niet, maar de mens die de titel uitvoert. net zoals de pausfunctie steeds door een ander vervuld wordt maar paus blift heten. Oke die heeft voor het gemak nog en roepnaam.maar zijn zijn allemaal plaatsvervangers van Christus, dus spiritueel leider van de katholieken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een verkeerd antwoord, je kunt HH de Dalai Lama niet vergelijken met de paus. De paus is hoofd van een organisatie en wordt gekozen uit een aantal hoge heren. Dat is onder meer een politieke, wereldse beslissing.
De Dalai Lama wordt als kind 'herkend' als zijnde de Dalai Lama, dat is verder niet politiek.
anneliez
12 jaar geleden
ik gebruikte het alleen als voorbeeld dat een functie blijft bestaan, ook al wordt hij door iemand anders ingevuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sowieso geloven ze wel in reincarnatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anneliez: Het is niet zomaar een functie die blijft bestaan, men gelooft werkelijk dat hij steeds weer reïncarneert.
anneliez
12 jaar geleden
oke dan heb ik het verkeerd begrepen, bedankt