Dat staat er in principe los van.
In de praktijk zie je dat orthodox geloven vaak samengaat met rechts denken (behoud staus quo, strikte normen en waarden, rolpatronen). Maar dat hoeft niet.
Ik ken b.v. iemand die fanatiek lid was van de Pinkstergemeente en tegelijkertijd een vurig socialist.

Zelf denk ik dat de begrippen rechts en links vervagen, van een ander tijdperk zijn.
Moslim fundamentalisme? Is dat nou rechts of links?
Dat onderscheid gaat daar niet meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Orthodox geloven heeft niets te maken met politieke voorkeur, maar alles met interpretatie van de bijbel.

Bijvoorbeeld over de interpretatie of Jezus de zoon van god was, of dat jezus en de vader samen god zijn en dat soort ludieke problemen. Mensen vermoorden elkaar over dit soort vraagstukken. Ook vandaag nog. Zoek op WiKi eens op ‘concilies van Lateranen’, dan zie je wat het onderscheid inhoud.
Hetzelfde speelt met de protestanten, maar daar zijn de verschillen zo groot, dat je niet van orthodox christelijk meer kan spreken. Maar de verschillen zijn even onrealistisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van orthodoxe geloven is het kenmerk dat ze de geschreven teksten waarop hun religie gebaseerd zijn letterlijk nemen. En ze langdurig bestuderen om het allemaal zo letterlijk mogelijk te kunnen interpreteren. Dat lijkt me conservatief en dus rechts (in tegenstelling tot progressief en links) maar dat hangt er maar net vanaf hoe je het bekijkt. Ik ken tegenwoordig veel Roemenen die slechte ervaringen hebben met 'links' en alles communistisch en niet liever willen dan rechts en conservatief. Zij hebben aan den lijve ondervonden wat het betekend om vanaf 2 uur sochtend in de rij te moeten staan om een brood te kunnen kopen.

Ik ben idealistisch en links georienteerd maar niet zoals het communisme in de praktijk werd toegepast. Het links zoals die werd gepraktiseerd door de socialistische regimes van Oost-Europa was heel veel machtwellustiger en dus veel rechtser dan volgens de leringen van Marx de bedoeling was.

Ik denk niet dat je links kan zijn en religieus want volgens Marx was religie opium voor het volk.