Mag ik , als niet moslima, ook een hoofdoek dragen, zoals de moslima's dat doen?

Ik vraag me af, of ik als niet moslim, me ook kan hullen in een burka, of hoofddoek etc. Het lijkt mij soms fijn om me te bedekken op die manier, maar heb t nog niet gedaan, omdat ik bang ben dat t niet zomaar mag of dat er andere redenen zijn , waarom ik het beter niet kan doen.

vast dank voor jullie antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid aan moslims vragen en niet aan Nederlanders . Ga naar moslims fora's en vraag daar het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zal lekker worden, toestemming vragen aan een ander wat jij mag dragen. Hebben ze het jou ook gevraagd of zij een normale spijkerbroek mogen dragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kees, weet jij veel of er ook moslims op Goeie Vraag zitten xD
Amadea
12 jaar geleden
Lees ook maar eens bij http://www.goeievraag.nl/vraag/hoofddoek-ingeburgerd.28632, http://www.goeievraag.nl/vraag/hoofddoek-weggeweest-nederland.28638 en
http://www.goeievraag.nl/vraag/hoofddoek-gezien-onderdrukking-negatiefs.3267

Het beste antwoord

Ja natuurlijk mag dat, er is geen wet die dat verbiedt, vroeger liepen heel veel vrouwen zo en die waren geen moslima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Umria, het lijkt mij dat het jou gaat om heel iets anders dan het wel of niet mogen dragen van een hoofddoekje. Jij schijnt jezelf eigenlijk te willen verbergen. Je zou liever onzichtbaar zijn, zodat de mensen je niet op je uiterlijk beoordelen. Ik denk dat je in dat geval niets oplost met een hoofddoek of met een burka. Integendeel: als je zoiets doet waardoor jij jezelf onderscheidt van de anderen, dan gaan de mensen juist op je letten. Ze gaan je dan beoordelen als 'die met die hoofddoek'. Is dat wat je wilt? Ik dank dat je, als je wilt communiceren zonder dat men je op je uiterlijk beoordeelt, heel goed zit hier op het internet. De mensen kunnen je namelijk niet zien, maar alleen lezen wat jij wilt uiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie een typefoutje. Ik bedoel niet 'ik dank', maar 'ik denk'.

Andere antwoorden (9)

tuurlijk mag dat. Is jouw eigen keuze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag, natuurlijk. dit is een vrij land. Je kunt natuurlijk kritiek krijgen van wel moslims, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Maar het mag wel. Er staat nergens in de wet dat het niet mag.

Maar waarom wil je je verberegen?? ik ken het gevoel hoor, ik verstop me ook wel eens in mijn eigen lichaam. Maar ik denk dat je toch maar eens uit moet zoeken, waarom je je voor jezelf verstopt. want een doek gaat niet werken.

Succes!

xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord en je xx!
t waarom? tja, zoals je al zegt, je kent het... en het uitzoeken, ben ik al jaren mee bezig... denk dat ik wel weet ongeveer, kan t niet oplossen nog , en tot die tijd, lijkt me gewoon fijn, af en toe gewoon ik te zijn, en niet mijn uiterlijk.... xx terug!
Ja hoor, dat mag.
En als je in streng islamitische landen op vakantie gaat, wordt het zelfs bijzonder gewaardeerd. Iemand die ik ken is naar Iran op vakantie geweest. Daar hebben ze in de moskeeën speciale leenburka's voor toeristen en omdat ze daar geen gebruik van wilde maken, heeft ze van tevoren een eigen burka laten maken, inclusief ruimte voor haar rugzak. Ze had snel contact met de vrouwen daar, juist omdat zij moeite had gedaan zich in te leven in de gebruiken van daar.
Hier in Nederland zou ik niet snel een burka aanbevelen, omdat dat ook voor moslims niet algemeen geaccepteerd is. Evengoed zou het mogen, want een burka is hier (nog) niet verboden. En een hoofddoek zou al helemaal geen probleem zijn, al zul je wel veel vragen krijgen of je moslim bent geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai, mooie reaktie, goed verhaal!
ik heb een tijd geleden eens een "piraten doekje" omgehad, en kreeg toen al, t was gewoon een wit doekje, op mijn hoofd,achter om mijn haar, wat een staart vormde, veel reaktie's die ik raar vond, idd of ik moslilm was geworden etc, ik vond t stom, want vroeger droegen veel vrouwen hier een hoofddoek..... en overal trouwens.. was zelfs chique soms...... maar door die reakties, ben ik me af gaan vragen, of t wel mag, kan etc... nu weet ik t weer, gewoon doen!
dank je
Je mag zelfs met een wasmand of een vaas op je hoofd rondlopen, iedereen doet wat hij wil, maar ....

Verwacht wel commentaar van (waarschijnlijk) mannelijke moslims, die denken dat je bekeerd bent en verwachten dat je jezelf naar hun normen gedraagt.

Een extreem voorbeeldje:
Tijdens de ramadan een hamburger eten met een fris biertje erbij kan je wel eens problemen bezorgen.

Langs de andere kant kunnen extreem rechtse racisten je ook wel eens uitschelden, maar laat dat nou allemaal toeval zijn...

Als je je gewoon gedraagt zal je waarschijnlijk niet meer tegenkomen dan verbaasde blikken.

Ps: Een burka is al een heel ander verhaal, de wet verbiedt deze omdat je dan compleet onherkenbaar bent.
(In België toch.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi jij bent grappig!! haha dank je... verder heb je gelijk, maar ik zou me idd gewoon gedragen, al rijd ik wel scooter, das dan weer een ander gezicht hehe.... vooral mijn buren,(woon in een hofje) zullen praten, maar goed, dat krijg je dan gewoon.... dank voor je bijdrage!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie je al in een burka op een scooter. Muhahhhh, geen gezicht, letterlijk!!! LOL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehehe hihi lol! ;) thanks for the laugh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een vergiet op je hoofd mag natuurlijk ook: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/14/met-een-vergiet-op-de-foto-voor-het-rijbewijs/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha ja dat had ik al gelezen maar de link nog niet gelegd met mijn vraag........
ik weet voldoende denk ik, laat um toch nog even openstaan, je weet nooit wat voor andere reakties ik anders zou gaan missen............ bedankt trouwens voor de plus 1(ws toch voort mij?)
Ajú!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@umria: Je kan geen plusjes krijgen voor een reactie.
Enkel voor een antwoord. Ter informatie.
Waar komt het bedekken van het hoofd van een vrouw vandaan?
In de Bijbel in 1 Kor. 11:3-10 staat: 3 Ik wil echter dat GIJ weet dat het hoofd van iedere man de Christus is; de man is op zijn beurt het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus. 4 Iedere man die bij het bidden of profeteren iets op het hoofd heeft, maakt zijn hoofd te schande; 5 maar iedere vrouw die met ongedekt hoofd bidt of profeteert, maakt haar hoofd te schande, want het is precies hetzelfde als was zij een [vrouw] met een kaalgeschoren hoofd. 6 Want indien een vrouw [haar hoofd] niet bedekt, moet zij ook maar kortgeknipt worden; indien het echter voor een vrouw een schande is kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, dan moet zij [haar hoofd] bedekken. 7 Want een man behoort zijn hoofd niet gedekt te hebben, daar hij Gods beeld en heerlijkheid is; maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; 9 en, wat meer zegt, de man werd niet ter wille van de vrouw geschapen, maar de vrouw ter wille van de man. 10 Daarom behoort de vrouw een teken van gezag op haar hoofd te hebben ter wille van de engelen.
Het was een teken van erkennen van gezag. Let goed op dat het bij profeteren nodig was. (vers 4)
Betekende dit dat de vrouw minder was dan de man, zoals sommigen zullen denken en reageren?
Neen! Maar daar de man het hoofd (Franse Bijbel: "le chef") zou zij samenwerken (tegenhanger) met de man, maar hij zou de verantwoording moeten afleggen weer aan zijn "hoofd" hoe hij zijn gezin leidt.
De vrouw speelt hierbij geen inferieure rol, maar hij zou wel degelijk met zijn vrouw rekening moeten houden. En wel zodanig als in Efeziërs 5:28-30 staat: 28 Aldus behoren mannen hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief, 29 want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Christus dit doet ten aanzien van de gemeente, 30 want wij zijn leden van zijn lichaam.

Maar ook Mohammed heeft de Bijbel gelezen voor hij de koran schreef.
Maar net zoals Jezus zei heeft men regels gemaakt die ver buiten Gods regeling vallen.
Dat heeft ertoe geleid dat de regeling die bij de joden algemeen in gebruik was, misbruikt wordt, daar Paulus het bedekken van het hoofd niet zo heeft bedoeld.
In spe hoeft een vrouw haar hoofd dus niet altijd te bedekken. Maar als een vrouw dat vrijwillig in andere gevallen vrijwillig zou doen is er volgens de Bijbel geen bezwaar tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet echter niet 1 Korinthiërs 11:14, 15 "Leert de natuur zelf U niet dat indien een man lang haar heeft, dit hem tot oneer strekt, maar indien een vrouw lang haar heeft, het haar tot heerlijkheid strekt? Want het haar is haar gegeven in plaats van een hoofdbedekking."
God heeft de vrouw dus het (lange) haar al gegeven als hoofdbedekking. Dan zou het van de vrouw erg ondankbaar tegenover God zijn om dat mooie haar steeds te bedekken met een doek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zzzzzzzzzzzzzz .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mooie haar, is voor mij zowel een zegen als een vloek!!
toch wil ik niet kort, maar das alleen om praktische redenen... dank voor de bijdrage!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaap!
dat mag. sterker nog, niet zo heel lang geleden deden christenen dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja tuurlijk mag dat. het is een vrij land dus je kan gewoon je gang gaan.

Toegevoegd na 33 seconden:
maar een boerka is wel heel warm om aan te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, dikke plus
Ja natuurlijk mag dat maar dan heb je kans dat je hoort alsamouliemkoem ofzo hoort ik ken dat woord niet meer maar goed. je bent vrij om te doen wat je wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag natuurlijk wel, maar waarom zul je dat ooit doen. Wees trots en blij met je haar.