Wanneer mag je op een katholieke begraafplaats begraven worden?

Misschien een beetje rare vraag, maar het zit zo:

Mijn buurman zijn familie heeft een familiegraf op de katholieke begraafplaats hier in het dorp. Nou weet ik dat je katholiek moet zijn om daar een plek te mogen kopen.
Maar het graf is dus al jaren geleden gekocht, inclusief een plekje voor hem.
Maar nu heeft hij zich volledig uitgeschreven bij de katholieke kerk, hij is helemaal niet kerkelijk meer nu, ook niet ergens anders.
Mag hij nu na zijn overlijden nog in het graf? Want in principe begraven ze daar toch alleen mensen die bij de katholieke kerk ingeschreven staan? Maar het is al gekocht...Hoe werkt dit?

Ik vraag het gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik was niet van plan de beste man iets aan te doen hoor ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5K

Het beste antwoord

Nee, tenminste op deze begraafplaats niet:

Het parochieel kerkhof is een Rooms Katholieke begraafplaats. Dat wil zeggen dat niet iedereen hier recht heeft om er begraven te worden.
De voorwaarden om hier begraven te kunnen worden is dat men Katholiek is en voorafgaande aan de ter aarde bestelling een uitvaartdienst in een Rooms Katholieke kerk heeft plaats gehad.
Het kerkhof is bestemd voor overledenen die tijdens hun leven een band met de parochie hadden. Die band komt onder meer tot uitdrukking in het betalen van de kerkbijdrage of gezinsbijdrage. Parochianen die vier jaar voor overlijden voldoende kerkbijdrage hebben betaald krijgen reductie op de grafrechtkosten.
Met nadruk wordt er op gewezen dat indien hier iemand grafrechten heeft nog niet het recht heeft om hier bijgezet te worden zonder voldaan te hebben aan de voorwaarden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (4)

ja. De plek is al betaald dus mag de buurman er liggen. Kerkelijken hebben namelijk in de regel niet zoveel principes maar zijn dol op geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het eerste deel van je antwoord. Daarna: 'kerkelijken' is een groot woord. Er zijn zoveel verschillende. Ik ben zelf ook kerkelijk, maar protestants. En dat is een heel verschil. En als er een kerk vast houdt aan zijn principes, is het de katholieke kerk wel...
volgens mij mag dit wel gewoon, ik weet hoe dit bij jullie zit maar bij ons doen ze hier helemaal niet moeilijk over.
het is alleen de vraag of hij dat wel wil. Hij zal zich wel niet voor niks uitgeschreven hebben bij de katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is afgekocht dus je buurman heeft het recht om daar na zijn overlijden begraven te worden.

Ook op een katholieke begraafplaats mogen overledenen begraven worden die niet katholiek zijn,hier zal denk ik wel een apart gedeelte voor zijn,maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Ja bij ons in het dorp liggen er drie begraafplaatsen naast elkaar (aan elkaar eigenlijk, met hekjes er tussen). 1 katholiek, 1 gereformeerd en 1 algemeen... Vandaar dat ik het me gewoon even afvroeg ;-) Bedankt!
Tegenwoordig word er niet meer zo streng naar gekeken. En daar bij zijn de rechten van het graf al gekocht. De vraag is of je buurman daar nog wel begraven wil worden omdat hij zich heeft laten uitschrijven. En een voorwaarde om daar begraven te worden is dat hij wel dood moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een voorwaarde om daar begraven te worden is dat hij wel dood moet zijn. Sorry maar ik moest hier wel even om lachen hoor. ; )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, vooral dat laatste lijkt me een belangrijk criterium :-) Tuurlijk weet ik dat het nog maar de vraag is wat de buurman wil, maar door hem kwam ik op de vraag wat de eisen zijn om tegenwoordig nog op een katholieke begraafplaats begraven te worden. Vroeger was de katholieke kerk er namelijk zeer streng in...