Elke moskee bevat een was- en kleedruimte

voor de handelingen die de moslims verrichten, voordat zij de gebedsruimte betreden. Moskeeën hebben vaak een minaret (toren) van waaruit de moslims worden opgeroepen tot gebed onder het uitroepen van de sjahada of geloofsbelijdenis.1)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele moskeegebouw bestaat uit meerdere ruimtes. Er is in ieder geval een ruimte voor rituele wassing van voeten en gezicht. Verder is er een ruimte waar mannen kunnen vergaderen, of gewoon wat met elkaar praten. Hier kunnen ook de kinderen les krijgen in de koran. In Nederland is er nog een aparte vrouwenruimte, waar op vrijdagmiddag de preek en het gebed gevolgd kunnen worden. In sommige islamitische landen zitten vrouwen onopvallend achter in de gebedsruimte. De voorkant van de gebedsruimte is gebouwd in de richting van Mekka. Een nis in de muur geeft aan waar dat is; hier staat de imam voor te bidden. Ernaast bevind zich een trap(je) naar de preekstoel. Verder staat in de ruimte geen meubilair: de mensen knielen op een kleurrijk tapijt op de grond.
Hier staat een plattgrond afgebeeld: http://mediatheek.thinkquest.nl/~kla023/plattegrondmoskee.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
plattgrond = plattegrond
Amadea
12 jaar geleden
In principe MOET een gebedsruimte slechts weinig te hebben. Als er ruimte is om te bidden en een kleine verhoging (minbar) om een choetbah (preek) te geven op vrijdag, dan is het al voldoende. Een moskee is feitelijk een gebedsruimte en een gebedsruimte kan iedere ritueel schone plaats zijn (geen urine, bloed of sperma). Je kan zelfs buiten bidden. Er zijn dus geen dingen die in een moskee MOETEN staan, voordat het een moskee is. Hoogstens moeten er moslims zijn die bidden en een moslim die een preek geeft op vrijdagmiddag en een moslim die het gebed leidt.

Je kunt er echter van uit gaan dat een moskee ook een mihrab (gebedsnis in de richting van Mekka, zuid-oost in Nederland) heeft. Daarnaast ligt er tegenwoordig overal wel een tapijt (is zachter als je bidt).

Doorgaans is er een ook een wasruimte waar je je ritueel kunt reinigen (woedoe) en toiletten, soms ook een douche (voor de grote reiniging, ghusl genaamd).

Er zijn nauwelijks moskeeën in Nederland die een minaret hebben, een torentje van waar de gebedsoproep (adhaan) normaliter klinkt. Dat hoort 5x per dag te gebeuren. Zo ver ik weet gebeurt dat nauwelijks tot niet in Nederland. In de moskee zelf wordt wel de adhaan gelezen (zo heet het als je oproept) en net voor het gebed klinkt er de iqama (bijna hetzelfde als de gebedsoproep). In sommige moskeeën hebben ze speciaal daar voor nog een kleine verhoging.

Je kunt het zo veel uitbreiden als je wil. Zo zijn er nog moskeeën met een afdakje buiten voor het begrafenisritueel, eigenlijk heeft iedere moskee wel een schoenenkast, vaak is er een vrouwenruimte, meestal ook nog wel een winkeltje etc. etc. etc., maar het hoeft allemaal niet.