Klopt het dat het beeld van de Joden en de Christenen ten opzichte van de vrouw best extreem laag is?

Ik heb wat passages uit de Thora en de Bijbel gelezen. Daarin staan schokkende dingen die gezegd worden over de vrouw. Dat bijvoorbeeld de zwangerschap en ongesteldheid een vloek is die God op haar zou hebben doen neerdalen, en dat de vrouw een slecht wezen is dat niet zou mogen spreken in het openbaar en geen mening zou mogen hebben.

Kan iemand me uitleggen waarom dit zo is? Dat snap ik namelijk even niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel was ooit een machtsmiddel geschreven door mannen om hun positie in de maatschappij te rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat de bedoeling van de Bijbel was dan hadden ze niet zoveel regels bedacht en het stukje makkelijker en minder uitgebreid gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze bedoelen o.a. dingen die met de onreinheid bij menstruatie e.d. te maken hebben, maar vergeten daarbij dat de man ook onrein is bij zaadlozingen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan in zowat elk heilig boek ''slechte'' dingen.
Dingen die wij in deze tijd niet meer humaan vinden.
Maar geloof me, de Joden van nu (de meeste dan) zijn hele normale mensen, niet te onderscheiden van anderen. Ze vieren Pesach,bidden af en toe net als Christenen en kussen dat ding bij de voordeur.

Antwoorden (10)

Nee, dat klopt niet. Je moet dingen in de context lezen of de exegese kennen.

In de Bijbel (zowel OT als NT) staan teksten die vrouwonvriendelijk lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit onderwerp kom je vaak tegen in de wat nieuwere gemeentes. Veel mensen kunnen het niet begrijpen maar simpel gezegt heeft het gewoon met de tijd te maken die mensen waren het gewend en wisten niet beter hetselfe was het met slaven die in dezelfde tijd niet eens werden aangesproken als mensen maar meer als keuken mechines , ik denk je hier niet teveel over na moet denken en gewoon de regels moet aanpassen aan de tijd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit antwoord kan ik me dus wel vinden. Een stuk logischer dan me zeggen dat ik iets niet goed gezien heb, terwijl het er duidelijk staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer in je buurt is een keer een vrij evangelische gemeente in dat soort kerke wordt dit vaak besproken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een moslima, dus mij zie je niet zo gauw een kerk of synagoge in lopen. Het voelt voor mij als verraad. Maar bedankt voor je antwoord.
In de Bijbel en Thora staan inderdaad zaken die de vrouw niet in het beste licht zetten. Om daaruit te concluderen dat Christenen en Joden DUS een hekel aan vrouwen hebben is kort door de bocht.

Zowel Christenen als Joden hebben in de loop der eeuwen (grotendeels) geleerd dat hun Heilige Boek niet letterlijk genomen moet worden. De tekst wordt dus wat vrijer geïnterpreteerd dan hij op papier staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als wij nu onse meneig geven deden de schrijven van die boeken op grond van hun ervaringen dat ook , het waren groot en deels ook Maar gewoon mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat eigenlijk niet een heel klein beetje nieuwlichterij? Ik bedoel, de Thora, de Bijbel én de Koran zijn oorspronkelijk door God geopenbaard. Ik ben er nog niet helemaal uit met de Thora, al denk ik dat de Thora ook is verpest door menigeen hand, maar van de Bijbel weet ik zeker dat men er zoveel overheen heeft geschreven (nieuwlichterij, want degenen die schrijven in het Boek Gods, zouden dingen hebben verdraaid...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat kun je zo zien. Er zijn binnen elke religie legio stromingen die elk een eigen interpretatie van het Heilige Boek hebben, of het nu gaat om Bijbel, Thora, Koran of wat dan ook. Als je een echt fundamentalistisch gelovige bent en het Boek nog steeds letterlijk neemt (en ervan uitgaat dat God, Jahwe, Allah nooit zijn mening bijstelt), dan heb je een gelovige die vrouwonvriendelijk is. Maar om nu te stellen dat ALLE gelovigen zo zijn, dat is net zo een zinvolle conclusie als de stelling van een bepaalde Blonde Politicus dat ALLE moslims een bedreiging voor onze samenleving zijn.
Mijn mening is dat de bijbel is geschreven door mannen, om vrouwen te onderdrukken en homo's te veroordelen. De hele bijbel staat bomvol met wraakacties, regels en dingen om een ander mee om de oren te slaan. Ik denk dat vrouwen een bedreiging waren voor de mannen, en daarom is Eva bedacht. De ultieme zondaar in de tuin van Eden. De aanstichtster. Straf met uitzetting uit het paradijs, Straf met zondeval, Straf met baren, straf omdat ze ongesteld was. Eigenlijk best naïef dat er hele volksstammen achter een boek aanlopen. De katholieken hebben de bijbel nog maar eens vertaald naar hun eigen mening, en zo komt het dat vrouwen eindelijk, met het intreden van het informatie tijdperk, kunnen aantonen slimmer te zijn dan mannen! :)

Toegevoegd na 8 uur:
Ik vind het nogal een verschil om barensweeën te krijgen en 1 week per maand lichamelijk niet fit zijn terwijl je voor iedereen moet zorgen, of dat je moet werken buiten de deur. Adam kwam er eigenlijk maar goed vanaf in de bijbel. De vrouw krijgt in de bijbel een heel takenpakket. Thuis moet je eigenlijk alles doen, en de man buiten de deur. Alleen is het niet voor niks dat veel religies de vrouw toch niet laten spreken in het openbaar. Er staat in de bijbel dat als de vrouw in het openbaar wil spreken, zij een hoofddoek op moet zetten.

Het is frappant te noemen dat het eerste mensenpaar gelijk de bietenbrug al opging, terwijl ze zelfs volmaakt waren! Eva loopt in haar blootje door de tuin en hoort een pratende slang. Stel je voor dat jij vader of moeder bent, en je kind is zo naïef dat het luistert naar een pratend reptiel, dan vind ik dat een foutje in de opvoeding. even holt met de vrucht naar Adam, die niet het karakter heeft om nee te zeggen. Vervolgens geeft hij Eva de schuld en belanden ze tussen de doorns en distels.
Adam en Eva is in mijn optiek verzonnen, omdat de mens gewoon een begin en een reden wil hebben. Net als een einde. Er moet een hel / hemel / paradijs zijn, anders zijn we allemaal bang voor de dood. We willen het leven zien als een boek, om het begrijpelijk te houden en verteerbaar dat we na 80 jaar op aarde de geest geven.

Toegevoegd na 8 uur:
Even = Eva. Achteraf lees ik wel eens een tikfout, excuses.
Wat ik nog wil toevoegen is dat het lezen van de context niet garant staat voor gelijke behandeling. Mannen schermen al eeuwen met de bijbel. Het is als het bakken van een cake. Men neme: En dan nemen ze alleen een ei. Tja, dan heb je dus geen cake, maar dat is dan een klein detail.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie de bijbel als een door God geïnspireerd boek! vooral in het nt, in de evangeliën zie je wel dat elke schrijver hetzelfde verhaal vanuit een andere hoek belicht (Lucas was bijv, arts en dat merk je bij bepaalde details). het is dus geen plastisch beschreven verhaal, maar met een vleugje "schrijvertouch" er in. dat doet voor mij niks af of toe aan de waarheid ervan.
tja, wij vinden het tegenwoordig niet meer zo fijn om te lezen over straf en dat je niet zomaar alles kunt doen waar je zin in hebt. regels hebben we nou eenmaal liever niet, dus is het heerlijk om lekker tegen die bijbel aan te schoppen en het af te doen als een broodje-aap verhaal!
als je de bijbel goed leest, lees je ook dat de bijbel helemaal niet zo vrouw- onvriendelijk is. Integendeel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof in een God van liefde die van me houdt en voor me zorgt. Hij heeft regels gegeven die me helpen in het leven en als er wat tussen ons inkomt, zeg ik sorry en vergeeft Hij me altijd weer.
Zijn lange handen helpen me en ondersteunen me als ik het moeilijk heb. Hij geeft me troost als ik het niet ziet zitten en geeft me nieuwe kracht om door te gaan.
Wat een geweldige God is dat, die van de kleine mens houdt en daarvoor zelfs mijn straf op zich nam in de gedaante van Zijn Zoon.
Dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gehele schrift is door God geïnspireerd staat in de bijbel. Alleen weet je dat er nog allerlei boeken bij die schrift horen die de Katholieken niet in de bijbel wilde hebben. Die liggen bij de paus in de kluis. Dit zijn ook boeken door vrouwen geschreven. Liefde voor God en andersom heeft niet zoveel te maken met de bijbel. God heeft toch geen boek nodig? En de bijbel is op 10000 manieren uit te leggen. Dan had God toch beter gewoon een handleiding kunnen schrijven die op 1 manier uitgelegd kan worden? Nu slaat de halve aarde elkaar de hersenen in omdat ze het allemaal "juist"hebben. Stel dat ik een schilderij ga maken, dan laat ik mij inspireren door bomen. De schrijvers hebben zich laten inspireren voor een Godgevoel. Het is niet zo dat God hun woordelijk zei wat ze moeten schrijven. Geloven in God is prima, maar ik zou de bijbel er niet 1, 2, 3 aan verbinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freespirit / weet ik de Apocriefe boeken. Hoeveel geweld vind er nu plaats bij de EO jongerendagen.
Natuurlijk is er altijd verschil van beleving en uitleg.
Toch de echte gelovigen vinden elkaar en voelen zich vaak zeer snel 1 en zeer goed aan. Men geeft elkaar geen druk.
Natuurlijk zijn er ook wolven in schaapsklerens en loop je tegen-soms veel teleurstellingen aan. Maar om God nu te missen vanwege mensen, is denk ik geen verstandig
besluit. Maar Zijn deur staat open voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet erg om in God te geloven. Gelukkig mogen die mensen er ook zijn. Mensen die dat niet nodig hebben zijn er ook. Alleen de bijbel veroordeeld zoveel andersdenkenden. Helaas. Dit is oorzaak van vele ruzies, onenigheden en oorlogen. De atheïst is dan eigenlijk nog het onschuldigst. Als iedereen nu eens in vrede zou leven zonder elkaar de hersenen in te slaan, zoals in Ierland of het midden oosten, dan kon God echt trots zijn op zijn creatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freespirit / je verhaal is toch eenzijdig belicht. Wat hebben de atheïsten er in de geschiedenis van gemaakt?
De drie bekendste atheïstische regimes, de Sovjet-Unie, maoïstisch China en Hitlers Duitsland, hebben samen ca 100 miljoen moorden (gesneuvelde soldaten dus niet meegerekend) op hun geweten. En dan zijn ‘kleinere’ atheïstische regimes (Cambodja onder Pol Pot, Albanië onder Hoxcha, Roemenie onder Ceausescu, Cuba onder Castro, Noord-Korea onder Kim Jong-IL) niet meegerekend. Waren die regimes echt atheïstisch?
Welnu, de communistische regimes hebben het tot kern van hun ideologie gemaakt en hebben kerken gesloten en godsdienstige leiders vermoord. Het nazisme vond de kerken een sta-in-de-weg. Het kwaad zit diep in de mensheid en los je dus zeker niet op door gelovigen de schuld te geven, wat velen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof was niet de aanleiding voor het conflict in Ierland. Dat was gewoon een bezetting van het ene land (Ierland) door het andere (Engeland). Geloof heeft daar niets mee te maken, buiten het feit dat toevallig de Ieren overwegend katholiek zijn en de Engelsen overwegend protestants. En dat vrouwen slimmer zijn dan mannen... Begin nu niet met hetzelfde dat je verafschuwt, maar dan andersom. Vrouwen zijn niet slimmer dan mannen, mannen zijn niet slimmer dan vrouwen.
Het beeld klopt niet, het probleem is dat religieuze geschriften, bijbel , koran etc veelal in metaforen (beeldspraak) zijn geschreven en dat iedereen zijn eigen interpretatie er aan geeft, je moet het in de context lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frizzy: helemaal met je eens en dit geldt niet alleen voor de bijbel maar voor alle religieuze geschriften, 't is maar hoe je het leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de bijbel staan wel dingen in beeldspraak zijn geschreven, maar de meeste dingen zijn gewoon verhalend verteld en kun je dus gewoon letterlijk nemen.
zeker de verhalen die verteld zijn in het ot mag je interpreteren als een verhaal (en dus met de gewoontes) uit die tijd.
je moet alleen wel duidelik onderscheid maken tussen het ot en nt, omdat veel wetten en regels uit het ot nu niet meer gelden door het verlossingswerk van Christus.
Frizzy; een beetje kort door de bocht dus om te zeggen dat je in de bijbel zou kunnen lezen dat een broodje pindakaas heilig is. heb je de bijbel weleens gelezen?
het getuigt in elk geval van weinig respect voor de mensen die de bijbel als leidraad voor hun leven gebruiken.
je moet eigenlijk bij het begin beginnen. door de zondeval van zowel Adam (die tenslotte óók van de vrucht at), als Eva, is de zonde in de wereld gekomen. God heeft Adam en Eva uit de hof van Eden verbannen en heeft de duivel vervloekt (niet de mens!). Wel kregen de mensen straf, omdat ze naar de duivel hadden geluisterd. De straf was dat de mensen voortaan moesten sterven. de man zou voortaan hard moeten werken voor zijn brood en de vrouw zou met pijn haar kinderen moeten baren.
Nergens in de bijbel staat dat de vrouw een slecht wezen is die niet zou mogen spreken in het openbaar of geen eigen mening zou mogen hebben. Zwangerschap is zéker geen vloek van God, maar juist een zegen!
God heeft eerst de man geschapen. Doordat Adam zag dat alle dieren een vrouwtje hadden, heeft hij aan God ook een metgezel gevraagd. Toen heeft God Eva gemaakt.
Ze zag er anders uit dan Adam. Ze is dan ook met een ander doel geschapen dan Adam. Met andere taken. Niet minder of niet meer, maar ánders. Dat mannen daar in vroeger (en nu soms nog) tijden op een verkeerde manier mee omgaan, is niet de schuld van God. dat is eigen interpretatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Gonzo, daarbij toegevoegd een vrouw Deborah was aangewezen om aan Israel leiding te geven.
En vrouwen hadden G'd's Geest ontvangen in Handelingen en profeteerden.
De Here Jezus hield van zijn moeder Maria en van Maria Magdalena om zo maar een paar voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat zijn maar een handje vol vrouwen... het is toch gewoon zo dat overgroot deel, laat zeggen 90% van de bijbel over mannen gaat? Door mannen geschreven, over mannen, regels voor vrouwen. Als het 50 - 50 was dan ging bovenstaande er bij mij in. En ik heb de bijbel jaaaaaaaren verplicht moeten lezen, en was bijzonder snel met teksten koppelen en vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het zo erg dan dat de bijbel voor zo'n groot deel over mannen gaat? dat was ook niet de vraag.
en regels voor mannen staan er net zo veel in hoor!
Veel mensen noemen zich ‘gelovig’, maar gedragen zich niet zo als hun geleerd wordt in hun Heilige Geschriften. We kunnen God dus niet de schuld geven van het gedrag van mensen.
Voor Christenen zou de Bijbel – vooral wat daarin staat over het voorbeeld dat Jezus Christus gaf- de leidraad moeten zijn voor hun gedrag. Om de hier gestelde vraag te kunnen beantwoorden is het van belang de Bijbel erop na te lezen hoe Jezus zich gedroeg ten aanzien van vrouwen, en wat hij onderwees over de relatie tussen man en vrouw. Ik zal daarvan een paar voorbeelden geven, maar ik raad ieder aan, zelf de evangeliën te lezen om meer te weten te komen.

Jezus behandelde vrouwen niet als minderwaardig, hoewel veel van zijn tijd genoten dat wel deden. Lees maar eens over het gesprek dat Jezus had met een Samaritaanse vrouw bij een waterput (Johannes 4:1-36). En zie hoe liefdevol Jezus een zieke vrouw behandelde (die volgens de Joodse wetten onrein was vanwege haar bloedvloeiing) en haar genas (Mattheüs 9:19-22).

Jezus gaf vrouwen en mannen (en ook kinderen) allen op dezelfde manier onderwijs, zowel in grote groepen als in privésituaties, zoals blijkt uit zijn omgang met de zussen Maria en Martha (Lukas 10:38-42).

In Jezus’ tijd was het voor mannen erg makkelijk geworden om van hun vrouw te scheiden (met een certificaat van wegzending). Jezus waarschuwde echter, dat God dat niet goedkeurde (Mattheüs 19:8,9).

Door enkele van jullie wordt de situatie van Adam en Eva aangehaald. Het lag echter niet aan het feit dat Eva een vrouw was, dat zij het eerst van de verboden vrucht nam. De listige ‘slang’ begon te spreken tot die persoon waarvan hij wist dat die op dat punt het makkelijkst te misleiden was. Waarschijnlijk wist hij ook dat Adam gevoeliger zou zijn voor de invloed van Eva, dan voor die van een ‘sprekende slang’. (tussen haakjes: dat die ‘slang’ Satan de duivel was laat de Bijbel ook zien, maar die vraag gaat te ver buiten dit onderwerp).

De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er van nature. Ze verschillen fysiek: in bouw, functie en werking van hormonen. De verschillen in gedrag zijn voor een groot deel gevolgen van die fysieke verschillen. Of je nou gelooft in schepping of in evolutie, je kunt die verschillen niet ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het nu al verschillende keren gehoord. Nergens in de bijbel staat dat de vrouw slecht is. De man en de vrouw hadden beiden andere doelen, daarom werden ze behandeld naar hun eigen doelen en kruisen. God was ook genadig voor de vrouw net als voor de man. Vrouw en man werden beiden gestraft bij de zondeval. Het was wel de vrouw die de man verleidt had, maar God vond dat ze evenveel schuld hadden. Het was alleen Adam die de schuld gaf.
Daarom vraag ik je om je vraag weg te halen want het kan aanstoot geven van buiten. Bovendien weet je het nu ook dus komt het nogal beledigend over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat het boek door de
Man geschreven is en hij de machtspositie had in die tijd.

En *kuch* moslimvrouwen onderdrukt? *kuch*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ver als ik weet zijn vrouwen juist het aller belangrijkste geslacht binnen het jodendom!!! Enkel via de moeder kan een kind het jodendom krijgen.

Dit gebeurt altijd via de moeder zo ver als ik weet. Stel een joodse man trouwt met een atheistische vrouw dan is het kind niet officieel joods. Maar als de vrouw joods is en de man christen dan weer wel.