Ik geloof dat er in de bijbel staat dat niemand zich een goede voorstelling van de hemel kan maken. Hoe kan je er dan toch in geloven?

Ik meen me te herinneren dat er in de bijbel staat dat niemand zich een goede voorstelling van de hemel kan maken.

Of vergis ik me, en staat dat niet in de bijbel...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

1 Corinthiërs 13:12: 'Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht.'
NBG-vertaling uit 1951

In de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) 'Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog.' Zoiets als de beslagen spiegel 's ochtends in de badkamer.

Waar een (afgebroken) opleiding tot dominee al niet goed voor is.

Toegevoegd na 9 uur:
En waarom mensen in wat dan ook geloven is een altijd combinatie van factoren:
opvoeding, milieu, cultuur, persoonlijke ervaringen, psychologische factoren. Een algemeen antwoord zegt niet zoveel.
Mensen leven in een cultuur waar nu eenmaal voorstellingen over de hemel zijn. Wat dat betreft praten ze elkaar gewoon na, als het moet eeuw na eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n opleiding is schijnbaar goed voor het niet inhoudelijk ingaan op de vraag? Dit zou de passage kunnen zijn waaruit je op moet maken dat je je er inderdaad geen goede voorstelling van kunt maken. Het is niet een verklaring hoe je er dan toch in kunt geloven. Die verklaring zal uit jezelf moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, dankzij je toevoeging trek ik mijn vorige reactie in, bij deze.
Een voorstelling maken van onaardse zaken zijn altijd lastig. Wel staat de hemel dusdanig beschreven (ook in de koran overigens), dat we hier onze aardse fantasie op los kunnen laten. De werkelijkheid van de hemel overstijgt de beperktheid van onze menselijke begrippen, zodat de hemel een mysterie blijft.

De hemel zou een plaats zijn die ons verstand te boven gaat. Paulus kon geen woorden vinden om zijn bovennatuurlijke ervaring met de hemel te beschrijven. Misschien gebruikt de bijbel daarom symboliek als het over de hemel gaat? De betekenis van beelden als de gouden straten en het spelen op harpen blijft lastig te duiden.

De bijbel schildert de hemel als af als een plaats van geluk. In de eeuwigheid zal er geen dood, rouw en pijn meer zijn. Iets wat voor veel mensen prettig is om te horen, rustgevend en daarom iets is waar ze graag in geloven.

We kunnen alleen maar afwachten of we het ooit zullen ervaren, wie weet... Tot die tijd blijven veel mensen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloven in iets wat je niet ziet is juist de essentie van geloof. Je volledige overgeven en vertrouwen op de woorden van God.

Een hemel of hel kan niet beschreven worden met onze kennis van ruimte/tijd en alles wat we kennen. We zullen dit pas kennen als we een hogere bewustzijnsniveau hebben behaald.

Godsdienst biedt je die mogelijkheid om als het ware "hoger" op te komen. Dit verklaart natuurlijk niet alle oorlogen en nare dingen die door MENSEN worden verricht uit naam van een bepaalde godsdienst. Im mijn mening hebben die mensen het totale idee van godsdienst ook verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven in God en de hemel is een keuze die je maakt. Je aanvaardt dan dat je gelooft in iets waarvan je nooit zeker zal weten of het bestaat, maar bedenkt je de meer figuurlijke kant van het geheel. Als dat zo is heb je geen plaatje of beschrijving van de hemel nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
men gelooft in het ideale beeld, dat kunnen we wél maken
alleen sommige vergeten helaas dat het een beeld is

maar idee is niet alleen uit de Bijbel
het staat bijna overal