Wat is het verschil tussen een Islamiet en een Moslim?

Ik lees vaak deze termen, maar wat is nu het verschil eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
21.7K

Het beste antwoord

Een moslim is een aanhanger van het Islamitische geloof, dus van de Islam.
De term islamiet wordt over het algemeen niet gewaardeerd door een moslim, al betekent het hetzelfde.
Het zijn beide benamingen voor iemand die het islamitische geloof aanhangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom word het niet gewaardeerd door een moslim? de benaming inslamiet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt als mietje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooh haha ik snap hem al thanx voor je antwoord!

Andere antwoorden (5)

Er is geen verschil, het zijn synoniemen van elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
letterlijk: moslim is een aanhanger van de leer van mohammed (de islam)
islamiet: iemand die zich aan de wetten van de koran houdt.
oftewel geen verschil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslims wijzen er vaak op dat de woorden islam en moslim verband houden met de Arabische woorden voor vrede: salam en overgave: taslim. Ze zijn alle drie afkomstig van dezelfde drieletterige wortel ''''سلم'''' (S-L-M), die onder andere "zich overgeven, onderwerpen" betekent.

De islam is niet genoemd naar een persoon zoals het geval is met het Christendom dat genoemd is naar Jezus Christus (v.z.m.h.), of Boedisme dat genoemd is naar Gotama Buddha of Confucianisme dat genoemd is naar Cunfucius of Marxisme dat genoemd is naar Karl Marx. Noch is het genoemd naar een bepaalde stam zoals het Judaïsme genoemd is naar de stam van Judah en Hindoeïsme genoemd is naar de Hindoes.

Het Arabisch woord "Islam" betekent onderwerping of overgave aan de wil van de enige echte God: die alleen is het waard aanbeden te worden. Iemand die dit doet wordt een een 'Moslim' genoemd. Het woord 'Moslim' betekent 'gehoorzaam aan God' , maar het betekent ook 'vredelievend'.

Islam is de benaming van het Geloof. Moslim is iemand die zich houd aan de Wetten en regels van de Islam.

Islam is niet een religie van een bepaalde etnische groep of een bepaald volk, maar het is de religie voor de gehele mensheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een islamiet is iemand uit een moslimland (denk dus aan Iran, Dubai, vooral waar de islam een grote rol speelt) en een moslim is iemand die echt moslim is, dus ook meedoet aan de ramadan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Islamiet is in principe hetzelfde als een moslim; alleen noemt een moslim zich moslim en niet een islamiet. Het woord islamiet wordt eigenlijk alleen door niet-moslims gebruikt.

Vroeger werd ook het woord mohammedaan gebruikt; dat is voor een moslim beledigend. Zie hiervoor de uitleg van hierboven. Moslims zijn geen volgelingen van Mohammed (zvmh), zoals christenen dat van Jezus (vzmh) zijn. Moslims zijn volgelingen van God.