Welk geloof houdt zich nog het meest aan de bijbel?

D.w.z. viert bijvoorbeeld de feesten zoals die in de bijbel beschreven staan zoals het Loofhuttenfeest. Is dat alleen het Jodendom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Antwoorden (9)

Het Loofhuttenfeest is idd een feest wat gevierd wordt door Joden.
Maar dit betekend niet automatisch dat Joden zich het meest aan de bijbel houden.

Het probleem is dat de bijbel op zoveel verschillende manieren wordt uitgelegd, waardoor elk geloof van zichzelf zal zeggen, wat wij doen is de juiste uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat geeft dan de doorslag ,als men door het bos de bomen niet meer kan zien? Er is minstens één internationaal herkenningsteken.
Let goed op wat Jezus zei: (Johannes 13:35) 35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.” Hebt je opgemerkt dat Jezus zei 'allen',daar ben jij ook bij! Dat betekend dat Christenen nooit het zwaard zouden opheffen tegen elkaar ,en hun liefde de soms laaghartige menselijke politiek zou overtreffen! Nog niet duidelijk genoeg?
Ik sta altijd open voor bijkomende informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoef niks van Jezus. Dank je.
ik geloof 7de dag adventisten

en er zijn ook messias belijdende joden die deze feesten nog vieren
13 jaar geleden
Als we het hebben over de ganse bijbel dan merken we inderdaad ,dat de bovengenoemde feesten een afschaduwing waren van dingen die moesten komen.

(Hebreeën 10:1) . . .Want aangezien de Wet een schaduw heeft van de toekomstige goede dingen, . . .

Met de komst van christus werd de wet dus vervuld.

Christus heeft ons wel een model nagelaten om na te volgen:

(1 Petrus 2:21) . . .GIJ werdt trouwens tot deze [loopbaan] geroepen, want ook Christus heeft voor U geleden, U een model nalatend opdat GIJ nauwkeurig in zijn voetstappen zoudt treden.

Wat zijn nu enkele navolgenswaardige hoofdpunten uit Christus leven?

1. Jezus Christus zei in gebed tot Jehovah: ’Ik heb uw naam bekendgemaakt’ (Johannes 17:26). Ware christenen doen dat nog steeds.

 2. Jezus predikte over Jehovah’s koninkrijk en instrueerde zijn discipelen om huis aan huis hetzelfde te doen. Hij zei: „Welke stad of welk dorp gij ook binnengaat, onderzoekt wie daarin het waard is.” Later zei hij tegen zijn volgelingen: „Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën” (Mattheüs 10:7, 11; 28:19). U kunt ware christenen in deze tijd makkelijk herkennen omdat ze nog steeds hetzelfde werk doen.

 3. Jezus weigerde partij te kiezen in politieke kwesties. Hij zei dan ook over zijn volgelingen: ’Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben’ (Johannes 17:14). Ware gelovigen moeten bekendstaan om hun politieke neutraliteit.

 4. Jezus cijferde zichzelf weg in zijn liefde voor anderen. Hij zei: „Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde onder elkaar hebt” (Johannes 13:35). Ware christenen geven om elkaar en doen niet mee aan oorlogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm.... Jezus koos wél partij binnen de politiek!? Hij zag dat zijn volk leidde onder het romeinse regime en ging overal zijn 'revolutionaire' ideeen prediken... zelfs op plekken waar hij openlijk en direct de romeinen uitdaagde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoelde hij dan met te zeggen 'Geef caesar wat van Caesar is,maar God ,wat van God is? Ook zei hij:
(Johannes 18:36) . . .„Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet heel erg vervelend zijn, maar wat zeggen deze citaten eigenlijk over of een zich aan de bijbel houdt of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorbeeld.
Jonge mannen bij Jehovah's Getuigen die dienstplichtig zijn ,zitten nu nog gevangenisstraffen uit omdat zij ' de oorlog niet meer leren'. http://www.jw-media.org/kor/20110214.htm
http://www.jw-media.org/arm/20110301rpt.htm
http://www.jw-media.org/eri/20051201rpt.htm
In oorlogstijd zaten we liever in concentratiekampen dan onze medemensen te gaan vermoorden. (Jesaja 2:4) . . .En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren. (1 Johannes 3:11-12) . . .Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; 12 niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos
waren, maar die van zijn broer rechtvaardig. Treffen we dit ook aan bij de Islam?
Worden Jonge mannen zo onderwezen?
Welke liefde is groter...de liefde voor het vaderland,...of de liefde tot God?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Islam is de liefde voor God het grootste.. en daarbij wordt het vaderland niet voor niets ontvlucht.
Zo worden Jonge Islamieten inderdaad ook onderwezen: wees lieftallig, stel anderen boven jezelf, verdedig jezelf maar val nooit aan. Er staat wél in de Koran dat je je met hand en tand mag verdedigen als je aangevallen wordt, maar er staat niets in over het geweld gebruiken zoals wilders dat aan de nederlandse bevolking lijkt voor te schotelen. Echt niet. De meeste Islamieten houden zich in Nederland angstvallig stil, het is dat je het soms aan hun hoofddoekje kunt zien, maar lang niet alle moslims en moslima's dragen kenmerkende kleding. 5 de tafel 8 "Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." 16 de bijen 90 "God gebiedt rechtvaardig te handelen, goed te doen en aan de verwanten giften te geven en Hij verbiedt wat gruwelijk, verwerpelijk en gewelddadig is. Hij spoort jullie aan; misschien laten jullie je vermanen." Ik zou nog wel eventjes door kunnen gaan, maar het is niet mijn bedoeling te gaan vervelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor dit goed onderbouwd antwoord!
Wat ik mij wel afvraag is naar welke profetische vervulling een goede moslim uitziet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet daar het antwoord niet op aimeetje maar russel deed wel heel veel profetische uitspraken
die niet uitkwamen dus was hij een valse profeet russel was ook van afkomst een vrijmetselaar dus is zijn visie en de hele jehovah getuigen beweging gefundeerd op zijn babilonische grondvesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de profetische vervulling van een moslim niet afwijkt van de christelijke, alleen de feesten zijn op andere 'heidense' data geplaatst en op een andere manier uitgelegt, maar de essentie komt in feite op hetzelfde neer.
Waarschijnlijk houdt geen enkele christelijke stroming zich aan de bijbel, allemaal omdat ze hun stroming privatiseren: hun geloof boven dat van een ander zetten; "mijn geloof is beter dan het jouwe". Dat is altijd al zo geweest.
De schrijvers van de bijbel probeerden juist compassie in onze wereld te schrijven, maar bereikten het tegenovergestelde, van heksenverbrandingen tot kernoorlogen.
Toch zijn de (Europese, en dus niet de Amerikaanse) protestanten al een aardig eind in de buurt gekomen met het werk van Erasmus.
Joden hielden zich in het verleden nog het meest aan de essentie van godsdienst ('wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' en 'respecteer de ander' , 'wees eerlijk en oprecht' etc). Maar sinds dat gedoe met Palestina zijn zij de juiste weg ook uit het oog verloren.

Waarschijnlijk houden de gematigde moslims zich nog het meest aan zowel de bijbel én de koran, maar velen weigeren dit te zien en/of te erkennen.
Wat ik bedoel is dat in de bijbel, net als in de Koran, staat: 'maak geen afgodsbeelden', 'en vrouw die haar haren niet bedekt kan zich beter kaal scheren' , 'geen tattoos' , 'eer je (voor)ouders'. Om dit moment zijn de meest onopvallende moslims het dichtste bij de letterlijke uitvoer van de heilige geschriften, al is de interpretatie in sommige opzichten anders (waar christenen wetenschap proberen uit te bannen, proberen moslims rede en religie juist te verenigen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij dan tegen de borst stuit is al dat geweld van minder gematigde moslims!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Een vrouw die haar haren niet bedekt kan zich beter kaal scheren' .. Waar kan ik dat vinden in de bijbel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is de troep 'minder gematigde' moslims 1 op 1000 ofzo, het enige probleem is dat er veel meer over hen gesproken wordt dan over hen die zich stilhouden. En zij houden zich niet voor niets stil, zij staan immers in het midden van een twee fronten-oorlog? Hier staat het: 1 Korintiërs 11,6
"Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke; iets wat ik niet snap: ik doe uitvoerig onderzoek naar de verschillen en overeenkomsten tussen godsdiensten en ben daarbij zo onpartijdig mogelijk. Ik ben de enige die bij het antwoord waardevolle bronnen heeft geplaatst en mijn antwoord heeft -3 ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@penthesileia: de antwoorden hier lezend denk ik dat je gelijk hebt. het schiet niet echt op met al die minnaars hier, maar van mij krijg je een plus. mijn ervaring is dat de christenen (zelfs de strenge) erg selectief zijn met wat ze uit de bijbel gebruiken. alles wat hen niet uitkomt moet je dan ineens 'symbolisch uitleggen', maar op andere momenten is het ineens het onfeilbare woord van god. wat dat betreft heb ik inderdaad meer begrip voor de gematigde moslims, al deel ik ook hun overtuigingen niet. anyway: +1 voor je goed onderbouwde, neutrale en inhoudelijke antwoord. veel beter dan de zoveelste bijbelquote's op deze site gooien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je waardering! Gelukkig maar! Ik voelde me al lichtelijk telleurgesteld. Ik probeer mezelf voor te houden dat we nu in de 21 eeuw leven en dat moslims, christenen atheïsten en joden nu eenmaal allemaal op dezelfde aardkloot gegooit zijn en we er met z'n allen iets leuks van moeten maken.
Ik houd het op de Jehova Getuigen.
Volgens mij zijn die behoorlijk bijbelvast en nemen ze zelfs een aantal zaken erg letterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het unieke van de bijbel is dat ondanks wat mensen doen de bijbel zichzelf niet tegenspreekt.

2 Tim 3:16,17 zegt:De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk

Daaruit blijkt dus dat we de bijbel moeten bekijken om te zien, wat zijn de echtheidskenmerken van het ware geloof

Jezus is ons grote voorbeeld daarin Hij gebruikte de bijbel (hij zei regelmatig Er staat geschreven...)
het gebruik van de bijbel moet dus een belangrijke plaats in nemen

Hij leerde zijn volgelingen het goede nieuws van het koninkrijk bekendmaken en voor hij naar de hemel opsteeg gaf hij hun nogmaals die opdracht (Mattheus 28:19,20 Mattheus 24:14

Hij zegt zelf dat hij gods naam bekend maakte deze is erg belangrijk omdat hij ons leerde bidden "UW NAAM WORDEN GEHEILIGD" (Mattheus 6:9)
in Romeinen 10:13 staat dat een ieder die die naam aanroept gered zal worden
die naam komt meer dan 7000 maal voor in de bijbel en iemand die zo vaak zijn naam in een brief zet wil toch graag dat die gebruikt wordt (psalm 83:18)

Gebruik de bijbel en het belangrijkste is dat je in je zoektocht de schepper zelf vraagt om hulp om de juiste keuzes hierin te maken

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de eerste zin ga je al de mist in. de bijbel staat vol tegenstrijdigheden en aantoonbare onjuistheden.
Volgens mijn moeder de Zevendedagsadventisten, en zij kan het weten:
- zelfde regels t.a.v. (bereiden van) eten als in de bijbel
- vieren van de sabbath ipv de zondag
- doop door onderdompeling van volwassenen ipv babydoop
enz.

Toegevoegd na 21 uur:
En niet te vergeten het afdragen van 1/10 van je inkomen aan de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vieren zij ook de andere feesten? 40dagen vasten met pasen en alle tierelantijnen eromheen (als aswoensdag)? en andere feesten? Houden zij zich aan de uiterlijke opleggingen die in het nieuwe testament staan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet allemaal en ze voegen ook dingen toe zoals een verbod op alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ze betalen tienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tienden? Wat zijn dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant sherpa; +! ik vind het een enge groep, maar ik denk dat ze de bijbel inderdaad vrij letterlijk volgen. misschien dat ik ze daarom eng vind bedenk ik me nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Pentesliea tienden = 10% van je inkomen afdragen aan de kerk
Mja; heel technisch eigenlijk per definitie de Room Katholieken.

Mattheüs 16:19
"En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn."

Jezus geeft hiermee aan Petrus het mandaat van de paus als de autoriteit namens Hem op Aarde. De besluiten van Petrus (en daarmee zijn opvolgers) zijn daarmee gelijk als zijnde het Jezus zelf was die het besluit genomen had. (Het pauselijk mandaat hangt voor zo ver ik weet voor het grootste deel aan Mattheüs 16.) Met de beslissingen van de paus als gelijkwaardig aan het woord van Jezus zelf betekend dat ook dat Rooms-Katholieken die zich aan de woorden van de paus (en zijn vertegenwoordigers van de kerk: de bisschoppen en priesters) houden zich ook het meest aan de Bijbel en de intenties daarachter houden (de film Dogma steekt hier overigens leuk de draak mee). Ongeacht wat de paus zegt; het is automatisch volgens de wetten van Jezus (vandaar ook de uitdrukking 'Roomser dan de paus' als een uitdrukking voor overdreven vroom, het namelijk per definitie onmogelijk).

Alle op de Bijbel gebaseerde geloven beweren echter dat zij zich er het beste aan houden. Ze hebben daar ook ieder zo hun eigen Bijbel teksten voor om dat te legitimeren (en historisch in genoeg gevallen: om anderen in puin te slaan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CELIBAAT. De apostel Paulus waarschuwde dat een van de identificerende kenmerken van de AFVAL die zou komen, het verplichte celibaat zou zijn, want hij sprak over personen die zouden „verbieden te trouwen” (1Ti 4:1, 3). Enkele van de apostelen waren getrouwd (1Kor 9:5; Lu 4:38). Wanneer Paulus de vereisten voor opzieners en dienaren in de bediening in de christelijke gemeente uiteenzet, zegt hij dat deze mannen (indien getrouwd) slechts één echtgenote mogen hebben. — 1Ti 3:1, 2, 12; Tit 1:5, 6. als we de bijbel gebruiken als blauwe lamp (net als in winkel om geld te controleren op echtheid) zullen we zeker ondekken dat het katholieke geloof niet voldoet aan het geloof dat Jezus onderwees maar voldoet aan wat Jezus zei in Mattheus 7:15-21 succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee wat je hier nu mee wil zeggen. Wat het celibaat hiermee te maken heeft zie ik ook niet. Het celibaat is overigens pas in de vroege middeleeuwen ingevoerd met als argument dat Jezus ongetrouwd was en dat het de geestelijkheid daarom dichter bij Jezus brengt (en daardoor beter hun taak kunnen uitvoeren) wanneer zij ook ongetrouwd blijven. En niet trouwen betekend in religieuze kringen nog altijd celibatair. Voor niet geestelijken was het juist belangrijk dat er getrouwd werd. God heeft immers aan de mensen meegegeven: gaat heen en vermenigvuldigd U. Verder betekend juist dat pauselijke mandaat dat het woord van de paus per definitie voor de mensen dezelfde waarde heeft als het woord van Jezus zelf. Elke wijziging die de kerk onder bevel van de paus doorvoert is daarmee ook per definitie met de zegen van Jezus. Iedere regel ingevoerd door de paus is per definitie Katholiek dogma. Dit is ook de legitimatie geweest voor de vervolging van de protestanten in de renaissance. Die groepen beweerden dat de kerk (en daarmee de paus) er naast zat en volgens het mandaat uit Mattheüs 16:19 was dat automatisch kritiek op God zelf. Dit was ketterij en daar stond de doodstraf op.
gelukkig is deze visie door de tijd heen genuanceerd. Dat hier het nodige op aan te merken valt had ik al aangegeven. Dat er andere geloofsgroepen zijn die hier ander over denken had ik ook al aangegeven. Maar nog even voor de duidelijkheid: het interesseert mij persoonlijk absoluut helemaal niks hoe de Room-Katholieke kerk of enig andere kerk tegen dit soort dingen aan kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm.. het gaat hier over de inhoud van de heilige schrift?! Katholieken beelden heiligen, christus en God af en de bijbel zegt dat dit niet mag?
Joden beelden niet af, in de bijbels staan vaak plaatjes en hebben het kruisbeeld en islamieten lijsten slechts heilige teksten in. Het gaat daarbij over hoe er nu met godsdienst om wordt gegaan, en niet vroeger. De katholieke kerk is al sinds haar oprichting een centrum van macht en onderdrukking geweest, wat de laatste paar jaar pas afgezwakt is (maar niet in Afrika en Ierland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besef goed dat de Bijbel door de vroege kerk is samengesteld. Er zijn heel wat boeken die de Bijbel nooit gehaald hebben. Dit samenstellen is gebeurd onder het Goddelijke mandaat dat de paus heeft door de zegen van Jezus aan Petrus. Als de paus besluit de samenstelling van de Bijbel te wijzigen is dat geheel binnen dat mandaat. Wederom: het is meer een kwestie van definitie. God heeft de Bijbel niet geschreven, Jezus ook niet. De verhalen/boeken waaruit de Bijbel is opgebouwd bestonden in de meeste gevallen zelfs al lang voor de komst van Jezus. De Goddelijke status van Jezus en zelfs die van de JHWH zijn pas vastgesteld op het concilies van Nicea in 325 en Constantinopel 381. Ruimschoots na de dood van Jezus. Het nieuwe testament is zelfs pas vastgesteld op het derde concilie van Carthago in 397. De Bijbel is daarmee een Katholiek product samengesteld door de Christelijke bonzen van die tijd onder leiding van de Roomse paus wiens zegen van paus op paus over gaat sinds de tijd van Petrus zelf en daarmee de zegen van Jezus draagt. Zeggen dat de Katholieke kerk zich niet aan de Bijbel houd is niks anders dan een schrijver vertellen dat hij zijn eigen boek niet begrijpt. Maw: als de paus besluit dat afbeeldingen wel mogen dan is dat automatisch met de zegen van God... Pas wanneer je het pauselijke mandaat in twijfel trekt kan je ook dat in twijfel trekken. Dat de tekst van Mattheüs 16:19 voor meerdere interpretaties vatbaar is maakt dat die discussie ook verre van over is. Dat doet er echter niks aan af dat de Bijbel het resultaat is van de Rooms-Katholieke kerk. Niet andersom (als je dan toch een schrijver van het nieuwe testament wil dan komt Athanasius van Alexandrië nog het meest in aanmerking). Iets dat door overige Christelijke groepen voor het gemak erg vaak vergeten wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Historisch gezien heb je waarschijnlijk gelijk, maar vergis je niet: De samenstellers van de bijbel zijn allang overleden (hèhè) en uit de context is vooral op te maken dat de schrijver de mensen oproepen tot respect, menslievendheid en inlevingsvermogen. Kortom; compassie. Ik denk niet dat degenen die de bijbel samenstelden, wouden dat mensen elkaar juist minder gingen begrijpen, zoals nu al tijden aan de gang is en recent weer werd bewezen met het WIJ en ZIJ; autochtonen tegenover allochtonen en nieuwe nederlanders. (Een punt waar meneer Wilders handig, maar des te onrechtvaardiger, op weet in te spelen).
Daarmee is het argument; "Zeggen dat de Katholieke kerk zich niet aan de Bijbel houd is niks anders dan een schrijver vertellen dat hij zijn eigen boek niet begrijpt." weerlegt en wordt het: De generatie, vele generatie na het leven van de schrijver, begrijpt niet meer wat hun voorouder bedoelde. En dat maakt het geen waardevol antwoord meer op de vraag, omdat de vraag ging over welk geloof zich nu, op dit moment, in het hedendaagse leven, het meeste aan de bijbel houdt. En dat zijn dus niet de katholieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boodschap van de Bijbel is niet in de eerste plaats compassie en vrede ed.. Het is in de eerste plaats een van gehoorzaamheid aan God, Zijn wetten en Zijn vertegenwoordigers en de handhaving van die wetten (evt. met harde hand).
maar het zwaard."
Mattheüs 5:17
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen."
Mattheüs 10:34
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, Gehoorzaamheid aan het woord van God staat boven alles. De paus heeft bij Mattheüs 16:19 het mandaat gekregen om namens God de regels voor mensen te stellen. De interpretaties die de Rooms-Katholieke kerk aan de Bijbel geeft is daarmee automatisch de Goddelijke wet. Diegenen die zich aan het Roomse dogma houden zijn daarmee ook meteen degenen die zich houden aan de regels gepresenteerd in de Bijbel zoals dit bedoeld is door Jezus. Iedere afwijking die de paus doorvoert is meteen, automatisch en per definitie de wet van Jezus. Juist die Goddelijke zegen maakt dat het niet uit maakt wat de letterlijke oorspronkelijke teksten zijn of hoe die honderden jaren geleden bedoeld waren. De paus van nu is nog steeds de plaatsvervanger van Jezus op Aarde. Dat de Roomse-Katholieke beleving nu anders is dan in de 2e eeuw doet dar niks van af. De Rooms-Katholieke kerk heeft het boel samengesteld en wel met een inhoudelijke clausule dat de kerk altijd gelijk heeft. Wederom: de Bijbel is niet de oorzaak van die kerk maar het gevolg er van. En in dat boek is meteen een soort 'all rights reserved' argument opgenomen dat de paus in staat stelt om de regels aan te passen aan de realiteit van de dag. (Zo niet dan zou geen enkele Christen varkensvlees mogen eten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maw: het doet er totaal niet toe wat nu eigenlijk de letterlijke tekst van de Bijbel is. De Roomse interpretatie ervan is per definitie (als gedefinieerd in het boek zelf dus) de juiste waarmee de volgers van die Roomse leer (de Katholieken dus) automatisch degenen zijn die zich het meest aan die Bijbel houden. Dit hele punt is ook de oorzaak geweest van de oorlogen ten tijde van de opkomst van de protestantse stromingen. Juist het afzetten tegen de kerk werd opgevat als het afzetten tegen God zelf.
Geen enkel geloof heeft ooit tolerantie tegen andersdenkenden gepromoot. Juist vrij denken ondermijnt de absolute macht van de kerk. Juist degenen die indertijd de Bijbel samenstelden waren geen lieverdjes. Dat konden ze zich in een tijd van Christenvervolging ook niet veroorloven. De geschiedenis van religie is zonder uitzondering bloedig. De boodschap van vrede en saamhorigheid is maar een heel recente. Lees anders de eerste boeken van de Bijbel maar eens en kijk dan goed welke straffen er staan op het niet naleven van de wetten die daarin gepresenteerd worden. Dit zogenaamde woord van God is bepaald niet tolerant en vredelievend te noemen. Ieder geloof in de geschiedenis is daarin hetzelfde: God houd van Zijn volgelingen en de rest zal eeuwig branden in de hel (en het is is de meeste gevallen niet erg om dat proces te bespoedigen).
Gruwelijk, moorddadig en bloeddorstig en volledig volgens de letter van de Bijbel... Zelfs Kaïn werd niet veroordeeld omdat hij zijn broer had gedood maar omdat hij gelogen had tegen God.
Het gaat om onze persoonlijke relatie met de Here Jezus, die God met ons wil aangaan, net zoals met de eerste Christenen. We zullen eerste wederom geboren moeten worden ( Joh 3 vs 3 ) door de Here Jezus in ons hart aan te nemen ( Joh 1 vs 12 ) en dan komt de Heilige Geest in ons wonen en gaan we die ervaren door ons geweten.
De perfecte leer bestaat niet, wel gaat het erom of die leer ons dichter naar God toebrengt of juist niet.