Is het gebruikelijk om bij een Christelijke doop cadeautjes mee te nemen naar de doopplechtigheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Het beste antwoord

Nee, dat wordt zeker niet verwacht en al helemaal niet tijdens de doopplechtigheid zelf. Ben je uitgenodigd om na de plechtigheid nog een kopje koffie te komen drinken, wat meestal met de naaste familie en vrienden gebeurt, dan kan het een leuke verrassing zijn als je een klein cadeautje wilt geeft.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, voor zover ik weet niet.

Ik kan met niet herinneren ooit een cadeautje gekocht te hebben voor een doopfeest (en ook niet dat ik er ooit een gekregen had, maar goed, toen was ik nog zo klein dat het me ontgaan kan zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet naar de plechtigheid zelf, maar wel naar de borrel als je daarvoor uitgenodigd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar aan, in welke christelijke kerk. We hebben hier wel 80 verschillende soorten christelijke kerken.

In de wat meer confessionele kerken, is de doop weliswaar een feest, maar er is ook sprake van soberheid. Daar passen geen kadootjes bij, net zoals het niet gebruikelijk is dat er foto's worden genomen of gefilmd.

Maar er zijn ook kerken, denk aan meer vrijzinnige gemeenten, waar alles wat uitbundiger wordt gevierd. Vooral als het een volwassendoop betreft. Dan kan een kadootje heel goed, maar het moet denk ik wel enige relatie hebben tot de gebeurtenis zelf. Een fles wijn voor de ouders, of een boekenbon lijkt mij dan ook niet zo passend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt een beetje af van je relatie met de doopouders. Wij kregen van goede vrienden bijvoorbeeld wel een bijbelboekje, en ook een kaars, kleine dingen in ieder geval. Maar het wordt niet verwacht en je zult er zeker niet op aangekeken worden als je niets meeneemt.