Waar in de Bijbel staat het citaat 'heb je naaste lief zoals (of gelijk) uzelf'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
30.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!+++

Het beste antwoord

Dat zijn woorden van Jezus, en het staat in het Nieuwe Testament Marcus 12 vers 30

30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn meer plaatsen in de Bijbel waar gesproken wordt over de "naaste"
In onderstaande link kun je heel makkelijk de Bijbel doorzoeken op trefwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter deze vertaling gebruiken: Statenvertaling editie 1977:
"30 En gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod."
"31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom kun je beter de statenvertaling gebruiken? Het blijft altijd niet meer dan een vertaling, dus wat is het voordeel van deze?

Andere antwoorden (2)

De 10 geboden. Ze staan er meerdere keren in. Lees het boek Exodus maar eens door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, er staan twee totaal verschillende sets van geboden, waarvan de set die meestal 'tien geboden' wordt genoemd, in de bijbel helemaal niet zo heet.
(Leviticus 19:18) . . .Gij moogt geen wraak nemen, noch een wrok koesteren tegen de zonen van uw volk; en gij moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben Jehovah.

(Mattheüs 22:39) 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’

(Romeinen 13:9) 9 Want het [wetsreglement]: „Gij moogt geen overspel plegen, Gij moogt niet moorden, Gij moogt niet stelen, Gij moogt niet begeren”, en welk ander gebod er ook is, wordt samengevat in dit woord, namelijk: „Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.”

(Jakobus 2:8) 8 Indien GIJ nu voortdurend de koninklijke wet volbrengt, overeenkomstig de schriftplaats: „Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf”, doet GIJ heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat u dit goed onthouden hebt! Naaste liefhebben als uzelf stond reeds in de Wet ,maar Jezus zei:Ik geef U een nieuw gebod, dat GIJ elkaar liefhebt; net zoals ik U heb liefgehad, dat ook GIJ elkaar liefhebt. Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.” Het nieuwe aan dit gebod is inderdaad zo dat wij in bepaalde gevallen het leven van onze broeders en zusters boven ons leven zullen plaatsen ,en bereid zijn te sterven voor hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge, allemaal wachttorenlezers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij leren daar heel waardevolle mooie dingen uit.