God zei: „Omdat gij dit hebt gedaan, zijt gij de vervloekte onder alle huisdieren en onder al het wild gedierte van het veld. Op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten al de dagen van uw leven.”

De Bijbel zegt niet uitdrukkelijk dat het dier dat werd gebruikt om Eva te verleiden, vroeger poten had gehad maar ze nu kwijtraakte.

Gods vonnis die hij uitsprak was in in werkelijkheid gericht tegen Satan, de onzichtbare geest die zich met verkeerde bedoelingen van dat lagere schepsel, de slang, bediend had.
De Bijbel beschrijft Satan als „de vader van de leugen” en „de oorspronkelijke slang”. Deze beide uitdrukkingen verwijzen kennelijk terug naar de omstandigheid dat Satan een zichtbaar dier, een slang, als zijn spreekbuis gebruikte om Eva ertoe over te halen ongehoorzaam te zijn aan Gods gebod.
De redeloze slang die tegen Eva sprak, trof geen blaam. Ze had niet het besef dat ze door Satan werd gemanipuleerd, en ze had geen begrip van het vonnis dat God over de ongehoorzame partijen velde.

Kruipend op haar buik en haar tong snel bewegend alsof ze stof oplikt, was een passend symbool van Satans vernederde toestand.
Van de verheven positie die hij voordien als een van Gods engelen genoot, werd hij gedegradeerd tot de lage toestand die in de Bijbel als Tartarus wordt aangeduid. (2 Petrus 2:4)

Dat God zijn vloek richtte tot de zichtbare slang, beeldde dan ook passend af dat de onzichtbare „oorspronkelijk slang”, Satan de Duivel, vernederd zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vleugels zou toch ook kunnen staat nergens poten...
Waarschijnlijk wel, sommige slangensoorten hebben nu nog hele piepkleine pootjes waar ze in principe niks mee doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genises 3:14-15

14 God, de HEER, zei tegen de slang: 'Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan,14 God, de HEER, zei tegen de slang: 'Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan, het vee zal je voortaan mijden, wilde dieren wenden zich af; op je buik zul je kruipen en stof zul je eten, je hele leven lang. 15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop,

Dus ja zoals ik het lees wel maar het zou ook kunnen zijn dat ze vleugels hadden want staat nergens lopen....
Bedenk ik me ook net...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slangen zijn verwant aan hagedissen, in feite behoren ze tot de zelfde orde, namelijk die der Squamata. Deze orde onderscheidt zich van andere families van hagedisachtige reptielen, bijvoorbeeld de Sphenodonta, door grotere kracht en flexibiliteit in de kaken, die door een paar kleine veranderingen in structuur wordt bereikt.
Hoe de slangen zijn ontstaan is niet precies bekend, maar dat ze van de hagedissen afstammen wordt algemeen aangenomen. Slangen zijn ontstaan uit hagedissen die de poten gedurende de evolutie hebben verloren. Slechts enkele primitieve soorten (boa's) hebben nog resten van een bekkengordel en soms sporen die als kleine 'nageltjes' of kleine, flap-achtige uitsteekseltjes zichtbaar zijn. Dit zijn de restanten van het dijbeen (femur). Ook bij veel andere slangen is nog te zien dat er ooit poten aanwezig waren vanwege de daar wat afwijkende schubben. Sommige hagedissen, zoals hazelwormen en sommige skinken lijken op slangen omdat ze geen of zeer korte pootjes hebben. Slangen verschillen naast het ontbreken van poten van de hagedissen door de afwezigheid van een borstbeen, een heiligbeen en een schoudergordel. Daarnaast telt de wervelkolom vele honderden wervels en hebben de ogen in beginsel gefuseerde oogleden. Er is dus meer gebeurd met de slangen dan alleen het verdwijnen van de poten, maar wanneer of hoe precies is nog niet duidelijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus ja de slang had poten in de bijbel in genesis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op je toevoeging na 6 minuten na, helemaal goed! + mooie uitleg van evolutie trouwens carlo
Genesis is een mythisch verhaal dat niet op de werkelijkheid berust. De aarde is miljarden jaren oud en niet geschapen. Als je alle toververhalen uit bijbel en koran letterlijk neemt, dan bots je permanent met de wetenschap. Zelf vraag ik mij het volgende af: geweten dat men in die tijd geen slips of onderbroeken droeg, wat zagen de toeschouwers bij het ten hemel opstijgen van Jezus Christus ?