Hoe verklaar je dat ondanks de ontkerkelijking de nederlanders een C-factor van 56 % hebben?

Aan de hand van 25 vragen over geloof ,werk en levenshouding werden 70000 nederlanders ondervraagd naar hun calvinistisch,gehalte. ("Calvin &Ik- Hof in Dordrecht)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou natuurlijk zo maar eens kunnen zijn dat de enquete niet deugt he?

Het beste antwoord

vragen in een enquete proberen indicatoren te grbuiken voor gehalte calvinisme. Dat betekend helemaal niet dat mensen druk bezig zijn met religie, maar wellicht wel met de waarden die ook door de protestanse kerk worden uitgedragen.

Zaken zoals naastenliefde, respect, eerlijkheid ed. zijn gewoon maatschappelijke waarden. En omdat onze maatschappij gebaseerd is op christelijke stromingen, zijn onze innerlijke normen en waarden hier ook op geent. Betekend niet dat je een religieuze levenshouding hebt, maar dat je dezelfde normen en waarden naleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je zo'n test in China zou uitvoeren dan zou je misschien wel een hoger cijfer als uitkomst krijgen, dus die C-factor zegt helemaal niets over wel of niet christelijk zijn. Hier wordt weer eens (zoals wel vaker) vanuit christelijke logica beredeneert dat onze moraal en volksaard verbonden is aan wel of niet gelovig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat de C-factor is en ken het hele onderzoek niet dus daar kan ik verder geen antwoord op geven.

Wel is het zo dat Nederlands vroeger een calvinistisch land was en dat het calvinisme een belangrijk stempel heeft gedrukt op onze geschiedenis. Daardoor hebben Nederlanders nog steeds wel een band met deze stroming.

Desondanks denk ik niet dat dat betekend dat deze Nederlanders allemaal fanatieke gelovigen zij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gelovig opgevoed (Ned. Hervormd), maar heb later dit geloof losgelaten. Toch was ik benieuwd hoe hoog ik de de test scoorde en heb hem destijds ook ingevuld. Ik scoorde ook ruim boven de 50%. Terwijl ik dacht dat ik hem redelijk rebels had ingevuld.
De uitslag van de test had niet alleen maar met geloof te maken, maar ging ook over zaken die je belangrijk vindt in je leven en op welke manier en mate je van het leven geniet.
Nu zal ik bepaalde normen en waarden heus vanuit mijn jeugd hebben meegekregen. Deze normen en waarden zijn niet per definie aan 'geloof' gekoppeld.
Ook houdt een calvinist van bepaalde orde en soberheid die niets met geloof te maken hebben maar een bepaalde levensstijl zijn die ook niet-gelovigen prima kan aanspreken. Vragen die echt met geloofszaken te maken hadden, ben ik weinig tegengekomen.
Dus dat de Nederlander een hoge C-factor hebben, heeft meer met leefstijl en waarden en normen te maken dan met geloof en kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang Christenen denken en uitspreken, dat 'moraal' het monopolie van christenen is, kun je niet anders verwachten. Ik ben geloof in ziel noch god en ook niet in zaker 'er moet wel ergens iets zijn', kortom een echte atheist, maar ik weet zeker dat ik zeer hoog zou scorren in de C-toets, omdat ik door de jeren heen mijn moraal zeer heb aangescherpt. Maar daar niet altijd naar heb gehandeld.

Toegevoegd op 12-06-2009 13:38:51
'ik ben geloof' m/z 'ik geloof'.
Mijn gevoel voor moraal blijkt eigenlijk niet uit mijn handelen, maar uit het feit dat ik nu vaak spijt heb van wat ik verkeerd heb gedaan. Ik ga hier verder niet op in !