Is Spiritualiteit de Nieuwe Religie ?

We weten allemaal dat in discussies waarin God of geloven ter sprake komt, mensen met een religieuze overtuiging nogal fel kunnen reageren. Dat mag, dat is hun goed recht, en voor een atheist is het wel vrij duidelijk uit welke hoek de -duimpjes komen. Ik ben dan ook in de regel wel zo respectvol mogelijk in mijn bewoordingen, maar ik stop natuurlijk ook niet mijn voet in mijn mond. Je moet er wel over kunnen debatteren, dunkt mij.

Hetzelfde geldt echter steeds meer voor 'spirituele' zaken, en in breder verband bijna alles dat op het paranormale terrein ligt ; geesten, astrologie, godinnen, synchroniciteit, meditatie, glaasje draaien, communiceren met doden, affijn, het hele Handboek voor de Skepticus komt voorbij.

En zonder nu iets af te willen doen aan mensen die daar op de één of andere manier waarde aan hechten of zingeving in vinden, valt me wel op dat wanneer deze thema's ter sprake komen, er bijna net zo fel gereageerd wordt, en ik merk zelfs al dat ik op mijn teentjes ga lopen en woorden als 'kolder', 'hocus pocus', b*llsh*t en 'zweverig' niet of nauwelijks meer in mijn vocabulaire zou durven opnemen hier, omdat je weet dat (ook) dan de minduimenregen gaat losbarsten - om nog maar te zwijgen van de discussies die dan gaan ontstaan waarin je feitelijk moet bewijzen dat iets dat niet bestaat er ook echt niet is.

Zijn al deze vormen van geloven in paranormale zaken gewoon religie in een nieuw jasje ??

Sorry, nogal wat subtiele nuances moeten verwijderen ivm maximale vraaglengte. Het is nadrukkelijk NIET mijn bedoeling om ook maar iemand tegen de schenen te schoppen !!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Religie is georganiseerde en gedefinieerde spritualiteit.
Religies hebben oecumenische Concilies en gepubliceerde geloofsbelijdenissen. Iedereen die zich geloof X noemt maar in zijn geloof afwijkt van de officiele geloofsbelijdenis wordt Ketter genoemd. Zelfs nu nog.
Alles wat geen religie is wordt bijgeloof genoemd.

De spiritualiteit waarop de vraagsteller doelt is dus geen religie, maar bijgeloof.
Daar is niets mis mee, in tegendeel zelfs, zolang het voor degene die het beleeft maar zinvol is.

Religies moeten zonodig anderen dwingend overtuigen van hun gelijk. ik hoop echt dat spiritualisten die verwerpelijke neiging niet krijgen. Kan ook eigenlijk niet omdat het een persoonlijke geloofsbelijdenis is.
Het moet voor een spiritueel mens absoluut geen belediging zijn als ik zeg dat ik niet in een ziel en niet in een schepper geloof.

Spiritualiteit is zinvol voor jezelf en meestal zinloos voor een ander; net als de liefde trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie benadering van een onderwerp waar je zelf niet achter staat.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet mij niet gaan doorzien, he.... :-))

Andere antwoorden (10)

Het is new age, een levensbeschouwing, of zelfs religie. Ook deze vorm krijgt, net als christendom, Islam of wat dan ook, behoorlijk wat schoppen hier, zonder dat er een inhoudelijke discussie is.

Ik vind overigens dat iemand mag geloven, of niet, wat hij of zij wil. Het paranormale terrein is inderdaad in opmars. Deze zaken intrigeren me, ondanks mijn eigen geloof, enorm. Het zorgt ook voor een heel stel filosofische vraagstukken en andere invalshoeken van het leven.

Minduimpjes om geloof of levensbeschouwing zullen helaas blijven. Weinig waarde aan hechten is het devies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit = geloof = religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit is geen religie...

(Praktisch) Alles wat hieran verwant is wel...

Maar om nu te kunnen zeggen dat het paranormale de nieuwe religie is gaat mij wat te ver. Ik weet wat ik kan op dit gebied en ik wil niet weten wat ik precies doe. Althans dat zeg ik consequent als men hier om vraagt. Ik weet natuurlijk donders goed waar ik mee bezig ben...

En wanneer men van mening is dat 'IK' als Moderne Heks een gevaar vorm voor een Bisdom dan is dat hun probleem. Niet dat van mij, want ik ga toch wel door waarmee ik bezig was. Ik voer mijn rituelen uit zoals ik dat altijd gedaan heb. Of zoals ik vind dat dit het beste moet kunnen. En ik weet hiervan ook dat ik vaak de grenzen op zoek volgens sommige anderen. En dan krijg je weer zo'n leuk citaat naar je hoofd geslingerd als de 'Drievoudigewet'. Of zoals het er formeel staat: "Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt!"

Ik ben solitair en heb voornamelijk erg veel research gedaan naar de zogenoemde 'darkages' voor mijn eerste boek. Dus soms gebruik ik die kennis nog wel eens om iemand te corigeren...

Hiernaast heb ik overigens echt geen problemen om respect te tonen voor iemands geloofsovertuiging. Zolang dit maar wederzijds is. Helaas ontbreekt het daar nog wel eens aan op GV. Want als iemand kritiek heeft op mij dan heb ik veelal wel een tegenantwoord. Of wat simpeler gezegd: "Wie de bal kaatst moet hem terug verwachten!"

En hier wou ik het even bij laten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij wijst hier op verschillen tussen de gevestigde en de nieuwe religie(s) ; ik struikel juist over de overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook zo genuanceerd mogelijk gehouden... Mijn daadwerkelijke mening in deze en het antwoord wat ik dan geef zal zeer waarschijnlijk verwijderd worden door één van de moderators. En dat vind ik zonde van mijn grote lap tekst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha - nou, dat geld voor mij ook hoor.....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat idee had ik al...
Spiritualiteit = zelfbedrog = religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit is geen nieuwe religie.
Spiritualiteit is er altijd gweest, het is absurd te denken dat het iets van tegenwoordig is.
En wil je het een religie noemen, dan is het de oudste religie die er bestaat.
Vanaf het moment dat de mens bewust ging leven, heeft het al bestaan en is nooit weg geweest.
Bij alle natuurvolkeren ter wereld is het voorgekomen en vaak nog steeds.
Het is ook niets bijzonders, dat maken anderen er van.
Ook de media weet hier geld uit te slaan.
Al de mensen hier die op een laffe manier een minduimpje plaatsen bij dit onderwerp, zonder een zinnige reactie te geven, geven daar door zelf al aan er te weinig van te weten. Je kan best tegen zijn , niets mis mee.
Maar lees dan niet een kant van het verhaal, maar verdiep je op zijn minst ook in de andere kant,dan weet je waar het over gaat.
Dan mag je nog steeds tegen zijn , maar laat ieder in zijn eigen waarde. Dat doe ik ook.
Een Moslim denkt ook dat hij de enige juiste religie heeft, dat denkt een katholiek ook en ook een jood.
En als je alles op een hoop gooit, dan lijkt het ook nog allemaal op elkaar, alleen door mensen anders uitgelegd!
Maar ook al zijn er grote verschillen, nou en?
Spiritualiteit loopt als een rode draad door het mensdom, of je wil of niet
Belangstelling neemt hiervoor alsmaar toe.
Het is een onderdeel van het leven en ook daarna.
Maar nu krijg ik weer minpuntjes, ik zie ze met een glimlach komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar neen, dat was in de jaren tachtig net zo.Er is niets nieuws onder de zon.Elke mens is zoekende want niemand vindt het fijn dat de dood onherroepelijk is.Misschien is door het meer toegankelijk worden van informatie en het steeds mondiger worden van de mens de diversiteit van 'spirituele' zaken vergroot.
Waarom wil je erover debatteren? Dat is nu net het punt.Je moet ieder in zijn wijsheid laten.Ook al heeft die"wijsheid" vreemde vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hij is heel zeker niet nieuw.

Een religie (ik neem aan dat je de formele organisaties bedoelt) zijn voortgekomen uit een geformaliseerde spiritualiteit.

Zodra ze geformaliseerd zijn en de regels vastgesteld, dan zijn er mensen die die regels gaan afdwingen. Dat is dan eigenlijk tegen alle spiritualiteit in.

Dus al die fundamentalisten (van welke kant dan ook) zijn hun spirituele wortels waar hun gedachtegoed uit voortkomt kwijtgeraakt. Wat best jammer is.

Ik acht mij een spirituele atheïst. Als ik iets of iemand moet aanhangen, dan is dat gewoon een mens, maar in denken wel degene die het voor het eerst voor ons verwoord heeft: Spinoza.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet zo, New-Age is al lang Old-Age...

De mens wil zich altijd al spiritueel ontwikkelen... Dat is niet nieuw, maar de ruimte om dat te doen is niet veel groter geworden de laatste tijd...

In de 80er jaren was er veel meer vrijheid, we leveren steeds meer vrijheden in, ook op spiritueel gebied...

De nieuwe religie is het volgende: religie is weer-verbinden... Dus de verbinding herstellen...
welke verbinding dan? De verbinding van wat je wel kunt aanraken en wat je niet kunt aanraken... Dus het buitenste en het binnenste... Dat is religie in de puurste zin van het woord..

Die verbinding is verbroken, de erfzonde kun je ook zeggen... En je mist iets in het leven, wat precies weet je niet, maar iets mis je... En dat is de verbinding, de verbinding met je innerlijke... Religie maakt dat weer, herstelt dat weer...
En als je de verbinding gemaakt hebt, dan mis je niets meer in je leven, dan stroomt het alle kanten uit zonder dat je beroofd wordt van je energie...

New-Age is dat niet... Maar er komt een nieuwe religie, en die religie is op wetenschap gebaseerd... Zodat ook sceptici er aan kunnen meedoen...

Het zal niet zo lang meer duren, de zaden zijn al geplant...

Wordt vervolgt, binnenkort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke zaden bedoel je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de wetenschappelijke religie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk. Hoegaat het met Deva?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed... Maar ze had geen bde of buiten-lichaam-gevoel... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groet haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok... ze slaapt nu... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wel wat je zegt, wat weet jij er den van?
Ik denk dat je oorzaak en effect door elkaar haalt. Je vraag ziet in het feit dat ergens vergelijkbaar op gereageerd wordt, dit een vergelijkbaar niveau heeft.

Er zitten een aantal misvattingen in je aanvullende informatie die me wel enigszins aangeven waarom dit kan zijn. a. het woord spiritueel is breder dan de 'occulte' zaken aangevuld met een aantal 'new age' onderdelen die je aanhaalt.

Volgens mij is Spiritualiteit niet een nieuwe religie. Spiritualiteit is een verzamelnaam voor ieders manier tot het ontwikkelen van een persoonlijkheid en de hierbij gepaard gaande verantwoordingen met de wereld om de persoon heen (ik stel dit even zo breed, want de grenzen van spiritualiteit zijn erg vaag).

Je geeft zelf aan uit de hoek van een godsdienst te spreken, waarbij veel dingen natuurlijk niet worden 'geaccepteerd' of worden afgedaan als 'onwetendheid'.

Ook lees ik tussen de regels door, dat je eigenlijk stelt, dat ieder die niet gelovig is een atheïst is. Echter, dit is waar het hem wringt. Er bestaan niet heel veel atheïsten. Ik zie een atheïst meestal als iemand die (nu moet ik voorzichtig zijn) liever niet de moeite neemt ergens prozaïsch over na te denken cq te filosoferen (fweew, geen woord over anti-romantisch of te lui tot overpeinzingen).

Ik denk dat het antwoord zal liggen in het volgende:
Door de individualisering die in de afgelopen decennia is aangespoord door staat en ontwikkeling EN de ontzuiling en 'vertroebeling' van de Nederlandse samenleving, zie je dat mensen inmiddels bij machte zijn om zelf naar antwoorden te zoeken. Door de vertroebeling met andere culturen, zie je dat men vooral onder de 'intellectuelen' ook andere antwoorden zoekt, is er misschien een andere levensovertuiging die meer 'nuchtere' antwoorden geeft op levensvragen. Dit is ook waarom je veel mensen geïnteresseerd ziet worden in het Boeddhisme en andere overtuigingen. Al met al is een Atheist ook iemand met een overtuiging en daar zit ook de vrijheid voor iemand die 'overtuigd' is tov iemand die gelooft (al hoewel je zou verwachten dat dit niet verschillend zou moeten zijn), de overtuiging laat ruimte voor onderzoek naar het andere, bij geloven lijkt het dat een gelovige toch vooral zichzelf nog moet overtuigen.

Je haalt het woord religie onplezierig uit zijn verband. Immers, religie is het sociale gestel met hiërarchie dat bepaald hoe geloof geleden wordt. Spiritualiteit is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen. Mensen geloven in God en doen aan spiritualiteit. Als mens geloof je in jezelf en als je in God gelooft heb je een binding met God. We zeggen wel eens dat we naar zijn evenbeeld geschapen zijn. De mens is de vertegenwoordiger van zijn aarde en de binding met zijn God. Spiritualiteit is een doen, er zijn talloze manieren om hier mee om te gaan. Edelstenen, praten met geesten tarot kaarten enz. Het kan een lange lijst zijn. Al die mensen doen niet aan een hype, ze zijn verbonden met wat ze doen en voelen zich daar goed bij. Onze wereld is aan het veranderen van de harde welvaart naar de zachte welzijn. Dat neemt tijd. Heel veel mensen in de spriritualiteit bouwen hier aan mee. We gaan beter om met, en straks beter om met de wereld die God ons gaf. We willen allemaal daar een lichtend voorbeeld in zijn. Alles is liefde zegt men en dat is ook zo. Als iedereen in zijn spiritualiteit de liefde als uitgangspunt neemt zijn we ons zelf en de wereld een beetje blijer aan het maken. De wijze waarop mag iedereen spriritueel zelf doen in dankbaarheid voor God. Voor veel mensen is spiritualiteit een levenswijze, en God is geloven zoals je in je zelf geloofd. Bidden is een doen een stil moment die je doet in lijn met God. God is geloven en helemaal voor jouw. Addy