Waarom is het hoofd van Jezus op ikonen zo klein als baby zijnde?

Alsof het geen baby is, maar een volwassen lilliputter zeg maar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

In vroeger tijden had men nog niet veel kennis van de menselijke anatomie en zijn verhoudingen in grootte. Men beeldde kinderen en baby's in dezelfde verhoudingen af als volwassenen. Later ontdekte men pas dat een baby in verhouding tot het lichaam een veel groter hoofd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar geeft de kunstenaar mee te kennen,dat Jezus wel een klein koppie had, maar al vol met volwassen gedachten zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kunstenaar wilde met nadruk laten zien dat het om het het kindje Jezus ging . Dus bijv. niet Jozef .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de periode van de klassieke iconografie kende men zo goed als geen regels van perspectief. Dit resulteert in overdreven klemtonen op de verhoudingen. Op sommige iconen neemt de stralenkrans dubbel zo veel plaats in als het hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de middeleeuwen en nog lang daarna werden kinderen gezien als kleine volwassenenen en ook zo behandeld, als ik me niet vergis heeft jean jaques rousseau voor het eerst iets anders beweerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien was de verf op?