Darwin geloofde niet meer in een God en is toch christelijk begraven ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Darwin was een zachtmoedig mens en een van de redenen waarom hij de publicatie van de 'Origin of species' zo'n twintig jaar uitstelde was dat hij bang was zijn gelovige vrouw en andere familie te kwetsen.
In dit licht is het dus niet zo vreemd dat hij op een christelijke begraafplaats begraven wilde worden.
Hij had ook niet veel keus of hij had bij de zelfmoordenaars begraven moeten worden en dat kon hij zijn familie natuurlijk helemaal niet aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tja, in die tijd was er nu eenmaal geen andere keus. IEDEREEN kreeg een christelijke begrafenis, behalve misdadigers en zelfmoordenaars. Zo ging dat vroeger. En de dooie zelf had er al helemaal niks over te zeggen. Dat Darwin inmiddels de conclusie moest trekken dat er geen God was, wil niet zeggen dat zijn familie was mee-geëvolueerd.

Maar je moet ook bedenken dat het geloof in die tijd een heel andere plaats in de samenleving had. Er was geen echte scheiding van kerk en staat, (Engeland trouwens nog steeds niet, net als Denemarken en Griekenland) en de atheïsten/agnosten uit die eerste verlichte jaren waren voornamelijk deïsten ; mensen die cultureel nog helemaal niet los konden van het geloof in een opperwezen, maar een ander, veel anoniemer Godsbeeld hadden, dat zich in elk geval niet of mondjesmaat met mensen bemoeide.

Ook hele grote verlichte denkers uit eerdere perioden zoals Spinoza of Erasmus hielden zich wel degelijk nog bezig met het concept God, die in hun tijd gewoon een belangrijk deel van het gehele dagelijks leven was. Niet te vergelijken met de huidige situatie, die we overigens wel met name aan hen te danken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia zegt dat hij op 19 april 1882 stierf en aangaf op het kerkhof in Downe te willen worden begraven, in plaats daarvan kreeg hij een staatsbegrafenis.

Heb zijn biografie doorgelezen, kan niets vinden waaruit blijkt, dat hij christelijk begraven is.

Dat hij niet meer in God geloofde??
Dat hij er niet in geloofde daar ging heel zijn theorie over, evolutie, oftewel losmaken van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd dat ik geboren werd werd ieder kind ingeschreven als Nederlands Hervormd als je niet aangaf gereformeerd of RK te zijn. Christelijk begraven hield alleen maar in dat je op een kerkhof begraven werd. Mordernaars en kinderverkrachters werden dus christelijk begraven, alleen voor zelfdoders was dat niet toegestaan. Zie het begin van de film The Kingdom of Heaven.
Dus darwin had niet eens een keuze om niet christelijk, d.w.z. op een een kerkhof te worden begraven, begraven. Het is ook nu nog niet toegestaan om ergens in de achtertuin te worden begraven. Crematie is iets van de laatste tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat Darwin op zijn sterfbed wist en zij dat het alles geschapen moest zijn en dat het niet anders kon en als je alles wilt weten waarom het allemaal zo gaat moet je beginnen met genesis in de bijbel te gaan lezen dat weet je wat over waarom het zo gaat, maar we geloven liever achterhaalde dingen zoals die evolutie onzin, zoals onze zogenaamde voor ouders ,de genenen klopten niet met die van ons ,het waren gewoon uitgestorven diersoorten en hier ga k heel wat commentaar op krijgen.............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Darwin was een Jood :D:D Christelijk begraven???