Waar haalde, de schrijvers van de bijbel de informatie vandaan?

Mattheus en nog een paar andere hebben de bijbel geschreven. Die informatie werd gehaald van Jezus. Jezus haalde, denk ik informatie over leven enz, van god. Maar hoe kwam god weer aan die informatie. Als god kan denken, zoals mensen dus, want anders had Jezus ook bepaalde informatie niet, moet god toch als mens op aarde geboren zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Antwoorden (7)

je hebt vast wel eens gehoord van de heilige 3 eenheid, of te wel Jezus, God, de Heilige geest zijn een. dat betekend dat Jezus god helemaal was of deels god was, al snap je wat ik bedoel. en god schiep de mens naar zijn evenbeeld, dus het 'denken' komt ook bij hem vandaan, want hij was 'het begin'. en omdat hij sinds de eerste mensen, zoals de bijbel ons vertelt, en het nu alles heeft kunnen volgen, wist hij alles, en dus Jezus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar komt god en de heilige geest dan vandaan? Die moeten toch ook gemaakt zijn, en eigenschappen hebben gekregen, waar kreeg god en de heilige geest, dan een inzicht van hoe het precies moest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God drieeenheid, is GOD de VADER GOD de ZOON en GOD de HEILIGE GEEST, 3 in persoon 1 in wezen voor ons mensen niet te bevatten, het gaat boven ons verstand van ons mensen en ook de wetenschap is daar niet toe in staat, is dus ontoereikend om dit te bevatten, Die GOD is dus veel groter dan dat wij mensen kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun je dat weten, heb je hem gesproken, heb je iemand gesproken die god heeft gesproken, hoe kom je aan die zekere informatie die jij citeert:
"het gaat boven ons verstand van ons mensen en ook de wetenschap is daar niet toe in staat, is dus ontoereikend om dit te bevatten, Die GOD is dus veel groter dan dat wij mensen kunnen bedenken."?????????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christenen aanvaarden de Bijbel als het Woord van God, een leidraad voor ons "mensen" . De bijbel leert dat God geen begin of geen einde heeft. Dus God was er altijd al en zal er altijd zijn.
Voor ons mensen niet te begrijpen, ons menselijk brein is daar te klein voor. Gods Woord leert eveneens dat de Geest (Roe'ach) de kracht is van God, geen persoon maar een kracht die van God uit gaat. Het eerste wat God gemaakt heeft is zijn Zoon jezus in voormenselijk bestaan. God heeft zijn kracht geleend aan jezus en daarom is door middel van Jezus alles geschapen. God zegt in genesis: laten WIJ de mens ... . naar ONZE gelijkenis. ..
Dit was dus tegen Jezus.
Jezus wordt in spreuken beschreven als de meesterwerker. Later zou Jezus een menselijk lichaam aannemen voor een speciale taak voor de mensheid en daarom word hij ook het Woord genoemd in Johannes. Jezus zou ook optreden als Hogepriester en Koning worden van een koninkrijk waarvoor Hij zijn volgelingen heeft leren bidden. Persoonlijk geloof ik dat de leer van de drieeenheid niet bijbels is, maar de meningen hieromtrent zijn sterk verdeeld. Door intense studie kun je ontdekken dat er in de Griekse geschriften enkele zinnen zijn toegevoegd om deze leer te ondersteunen. ;-)
God kan niet denken...hij is het Denken, god weet niets, hij is het Weten, god bestaat niet, hij is het Zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schrijvers van de bijbel kregen inspiratie van GOD, want ze werden gedreven door de HEILIGE GEEST, dus dat is dan de waarheid zonder enige twijfel, miljoenen mensen geloven hierin de hele mensheid door, zolang de aarde bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde bestaat al miljarden jaren voor de mensheid. Hoe komt de heilige geest aan die informatie, om juist te handelen, en hoe komt god aan de informatie om juist te handelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is God niet de Maker /Schepper van alles ? De bijbel leert dat God geen begin heeft, m a w God was er voor alles.
De heilige geest is de kracht van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correct antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet jij dat zo zeker dan, dat god de maker is van alles. Een van de bekendste professoren in de wereld, iemand uit Engeland, heeft kunnen bewijzen dat god nooit heeft kunnen bestaan, vraag me niet hoe, maar ik hem wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben ik wel eens benieuwd naar dit bewijs. Voor degenen die in een schepper geloven is er bewijs in overvloed, maar voor sommigen die niet in een schepper geloven zal dit bewijs er mss nooit komen. Of God de maker is van alles of niet, zal volgens mij altijd een twistpunt blijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet toch wel dapper zijn vind ik, als je een uitspraak doet over, dat je kunt bewijzen dat god niet bestaat. Zeker als je kijkt dat het zo'n bekende prof. is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je toch klein over GOD, getuige het woord prof.
je denkt in menselijke termen, maar je moet in GODDELIJKEN termen denken, en dat kunnen wij mensen niet, GOD is niet te bevatten voor ons mensen, en helemaal niet door de wetenschap, GOD is miljarden wetenschappers en profs, en daarom weet IK zo zeker dat GOD bestaat, die dit alles heeft geschapen en onderhoud, en ook unknown52, denk hier eens over na, en niet over een prof, die pas komt kijken, moet je zo iemand geloven, terwijl GOD al van eeuwigheid tot eeuwigheid bestaat, en de bijbel al duizenden jaren, het is de weg van de minste weerstand, er leven miljoenen mensen op aarde die in GOD geloven, in europa brokkelt het geloof af maar in andere delen van de wereld groeit het christendom explosief, hoe komt dat toch??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ unknown52, het is daarom dat ik benieuwd ben welk bewijs hij aanvoerdt.
Welke bekende professor uit England is dat dan ? ;-)
De bijbel zelf zegt in 2 Timotheus 3:16,17: “De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,”. Daarom noemen we de bijbel ook wel het woord van God.

Jezus heeft voordat hij naar de aarde kwam misschien wel miljoenen jaren, zo niet langer, in de hemel geleefd bij God. Toen God begon te scheppen was Hij namelijk met hem begonnen zoals we lezen in Openbaring 3:14: “En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:”

In Spreuken 8:22-31 wordt verhaald over de tijd dat Jezus bij God in de hemel was, nog voordat de aarde gemaakt was. Jezus wordt hier een meesterwerker genoemd naast God. Als zij zolang en zoveel samengewerkt hebben, dan is het duidelijk waar Jezus zijn kennis vandaan heeft. Daar hij volmaakt was kon hij de kennis ook volmaakt gebruiken.

Spreuken 8:22-31: “Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde. 24 Toen er geen waterdiepten waren, werd ik als met barensweeën voortgebracht, toen er geen bronnen waren, zwaar beladen met water. 25 Voordat de bérgen waren neergelaten, vóór de heuvels, werd ik als met barensweeën voortgebracht, 26 toen hij de aarde nog niet had gemaakt, noch de open ruimten, noch het eerste gedeelte van de stofmassa’s van het productieve land. 27 Toen hij de hemelen bereidde, was ik daar; toen hij een kring over de oppervlakte van de waterdiepte verordende, 28 toen hij de wolkgevaarten daarboven verstevigde, toen hij de bronnen van de waterdiepte krachtig maakte, 29 toen hij de zee zijn verordening stelde, dat de wateren zelf zijn bevel niet zouden overschrijden, toen hij de grondvesten der aarde verordende, 30 toen werd ik als een meesterwerker naast hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht, 31 vrolijk over het productieve land van zijn aarde; en de dingen waarop ik ten zeerste gesteld was, waren bij de zonen der mensen.”

Jehovah God is de alwijze, almachtige Schepper, de bron van alle kennis, wat blijkt uit Romeinen 11:33: "O de diepte van Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk [zijn] zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerder gegeven antwoorden gaan uit van het bestaan van een god dus daar zal ik verder niet op ingaan. Er zijn ook veel mensen die denken dat god niet bestaat (of bestaan heeft). Zij hebben verschillende theoriën over het ontstaan van de bijbel.

Met name het oude testament bevat veel symboliek en verhalen die bedoeld lijken als metafoor (het scheppingsverhaal, de ark van noach). Het lijkt erop dat verhalen die generaties lang mond-op-mond verteld zijn maar eens een keer op papier zijn gezet. Om authentiek te lijken zijn waargebeurde zaken of verhalen over gebeurtenissen uit het verleden zoals aardbevingen, overstromingen e.d. vaan opgenomen in deze verhalen.

Het nieuwe testament bevat veel informatie over Jezus. Veel wetenschappers denken dat Jezus bestaan heeft als historische figuur die in zijn tijd veel aanhangers heeft gekend. Delen uit zijn leven zijn (al dan niet aangepast) opgeschreven in de bijbel.

Overigens zijn er veel meer verhalen geschreven maar de kerkbestuurders hebben tijdens verschillende concilies (bv. Eerste Concilie van Nicea in 325 nc) uitgangspunten geformuleerd over hoe de kerk aankijkt tegen de bijbel, de figuur Jezus e.d. Ook de 'canon van de bijbel' is op een dergelijk Concilie bepaald. Dus mensen hebben toen besloten wat wel en wat niet in de bijbel mocht.

Toegevoegd na 36 seconden:
vaan = vaak

Toegevoegd na 3 dagen:
Omdat je vraag interessant is ben ik nog even verder gaan zoeken. In de eerste link hieronder vind je een wikipediapagina over de bijbel. Met betrekking tot je vraag is interessant dat de bijbel in de loop van duizenden jaren is ontstaan en dat de samenstelling ervan pas veel recenter is vastgesteld. Dit is te vinden onder de kopjes 'Samenstelling van de Bijbel' en 'Boeken'.

De tweede link ondersteunt de opmerking uit de 2e alinea van mijn antwoord dat men heeft geprobeerd de bijbel geloofwaardiger te maken door allerlei zaken als feiten of geschiedenis te publiceren die weliswaar ooit gebeurd zijn, maar niet in verband staan met de gebeurtenissen zoals beschreven in de bijbel. Op deze pagina worden diverse aantoonbare historische onjuistheden in de bijbel genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een serieus antwoord wil, allereerst is het oude testament opgeschreven door mensen, met behulp van god, daarna is er nog een mondelinge wet toegepast(als het je echt interesseert kun je alles nalezen op wikipedia)

Het nieuwe testament is een ander verhaal...dat is voortgevloeid uit verhalen rondom Jezus.

Maar 'unknown', als je meer wilt weten, lees eens wat meer daarover dan kom je ervan zelf achter!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk waren de heren die je noemt analphabeet, mede gezien de tijd waarin ze leefden en hun afkomst.
De verhalen in de bijbel zijn dus door sprookjesvertellers of fantasten gemaakt en ik zou ze dan ook maar niet te serieus nemen.