Wat betekent het als je de `bloedwraak` krijgt??

Hoorde laatst dat 2 vrouwen in gesprek waren, de 1 was spiritueel gelovig en de ander christelijk. Toen de ene vrouw over geesten en entiteiten begon heeft de christelijke vrouw de bloedwraak uitgesproken. Wat houd dat in? Is het een vloek ofzo? Het klinkt in ieder geval niet echt positief!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Het betekent dat de christelijke vrouw veel waarde hecht aan de wetten in het oude testament. 'God is liefde', maar niet als je je met occulte zaken bezig houdt. Dan moet je blijkbaar dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.biblija.net is misschien een makkelijkere plek om dit soort dingen op te zoeken. ;) Dit was inderdaad zo onder het oude testament. Eerlijk gezegd begrijp ik dat soort dingen ook niet zo goed. Met het nieuwe testament is volgens de bijbel zelf wel een ander tijdperk gekomen en zijn de eerdere wetten niet meer nodig. Zelfs kerken die nog vasthouden aan de oude wetten zijn normaliter niet zo extreem dat ze deze zware wetten hanteren. Ze prediken meestal dat God je naar de hel stuurt; wat overigens ook redelijk extreem is. Het overgrote deel van het christendom gaat uit van het nieuwe testament. Vaak worden dagelijkse wetten door zware kerken nog wel overgenomen (of zelf verzonnen!!!) maar dingen als eigenhandig doden, vloek zijn door het nieuwe testament duidelijk gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord trouwens (helaas). Ik kan nog niet stemmen, dus bij deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The Brick Testament is een leukere bron om te plaatsen. ;-) En over oud/nieuw testament: volgens Mattheus 5:18 zei Jezus zelf dat er nog geen tittel of jota van de oude wetten verloren zou gaan... http://www.thebricktestament.com/the_teachings_of_jesus/on_the_law_of_moses/mt05_18.html Ga je uit van het nieuwe testament, dan betekent dat dat je de wetten van het oude testament aan moet hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wel grappige site inderdaad. Ohw nee in het nieuwe testament staat juist het tegenovergestelde. Jezus stelde juist die wetgeleerden ter discussie.
Denk aan die overspelige vrouw die volgens de oude wet gestenigd moest worden.... En zo zijn er meer voorbeelden. En de apostelen komen er ook langzaam achter dat de oude wet niet meer nodig is. Vooral de joodse apostelen weten daar niet zo goed raad mee.

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het dat als Mister X iemand uit Familie Z iets heeft aangedaan (vermoord) dat de familie dan iemand aanwijst om wraak te nemen op de moordenaar. (Mister X).

Toegevoegd op 31-05-2009 22:59:15
Maar hoe dat dan klopt met jouw omschrijving weet ik dan niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat eerwraak.. Bloedwraak heeft volgens mij echt met het geloof te maken.
Bloedwraak, in extremere gevallen met vendetta, het
Zuid-Italiaanse woord voor bloedwraak, aangeduid, is een vorm van eigenrichting (meer specifiek: stammenrechtspraak) waarin de familie of stam van een dode het recht heeft die te wreken op de schuldige, ook als de dood het gevolg was van een ongeval. Als de dode niet wordt gewroken, verliest de getroffen familie of stam haar maatschappelijke eer (Turks sjeref, Arabisch sharaf). Bloedwraak moet niet verward worden met eerwraak.

Het doel van bloedwraak is het herstellen van het machtsevenwicht tussen de stammen en daarmee het herstellen van de maatschappelijke eer. Na de tweede dode, dus bij een gelijke stand, is de bloedwraak in principe afgedaan. Als de tweede dode door zijn positie meer 'waard' was, of de getroffen familie de tweede dode 'onterecht' vindt, kan een bloedvete ontstaan.

dit is de uitleg die bij wiki staat... maar of de dame uit jouw vraag dit bedoelde weet ik natuurlijk niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan houden ze zich niet aan de "Tien verboden", en gaan zij naar de hEl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat bloedwraak is. Klinkt inderdaad niet best.

Ik weet wel dat dit niks met het christelijke te maken heeft. Tenminste niet met 'normaal' christendom. Misschien dat het in extreme kringen voorkomt, maar ik ken het niet en heb aardig wat kerksoorten van binnen gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet normaal, maar wel degenlijk onderdeel van het christendom. Het christendom is echt niet allemaal naastenliefde en de andere wang toekeren. Alle gewelddadige en intolerante wetten uit het oude testament zijn ook onderdeel van het christendom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het oude testament idd :(
Maar die wetten zijn in het nieuwe testament min of meer beëindigd; zie mijn reaktie op jouw antwoord. Ik heb de term 'bloedwraak' toch ff op gezocht via biblija.net. Het komt welgeteld één keer voor. Als een vrouw aan de koning vraagt om bloedwraak te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in het *nieuwe* testament, volgens de woorden die Jezus volgens Mattheus heeft gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je?
Wat staat er dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn." Mathheus 5:17-18
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ziet er inderdaad heftig uit ja.
Maar is wel erg uit de context gehaald.
Daarna gaat Hij namelijk uitleggen wat Hij bedoeld, en dat klinkt niet echt moordzuchtig. 'heb je vijanden lief'
'oordeel niet' Overigens is de wet inderdaad niet afgeschaft, maar 'vervuld' zoals deze tekst zegt en is het niet meer van toepassing op ons. Dus dat als deze vrouw vanuit het christelijke een bloedwraak uitspreekt dan heeft ze het bepaald niet begrepen.
In de bijbel vind ik wel het woord bloedwreker.

Nummeri 35:22 en verder.
De wreker des bloeds, die zal den doodslager doden; als hij hem ontmoet, zal hij hem doden.

Indien hij hem ook door haat zal gestoten hebben, of met opzet op hem geworpen heeft, dat hij gestorven zij;

Of hem door vijandschap met zijn hand geslagen heeft, dat hij gestorven zij; de slager zal zekerlijk gedood worden, een doodslager is hij; de bloedwreker zal dezen doodslager doden, als hij hem ontmoet.

Als je echt de taak en de bedoeling wil weten is het beter om het hele hoofdstuk te lezen. Zie bijgaande link: