Wanneer zijn het heelal en de aarde geschapen?

De aarde is op de eerste dag geschapen, maar op de vierde dag zijn de zon, maan en sterren geschapen. Is op de eerste dag ook het heelal geschapen? Of elementen daarvan? Of is eerst de aarde geschapen en daarna het heelal?

Toegevoegd na 27 minuten:
het gaat hier om wat in de Bijbel (statenvertaling) staat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien je toevoeging, hoort je vraag thuis in de categorie "Religie", en niet de categorie "Wetenschap".
Cryofiel
13 jaar geleden
Vragen die uitgaan van een veronderstelling, worden meestal snel verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel goede vraag.++++++++++
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep. Zou het verwijderen van vragen die uitgaan van een veronderstelling, niet gelden voor christelijk-georiënteerde vragen?

Het beste antwoord

Het Genesisverslag begint met de eenvoudige, krachtige uitspraak: „In het begin schiep God de hemel en de aarde” (Genesis 1:1).

Bijbelgeleerden zijn het erover eens dat dit vers een handeling omschrijft die losstaat van de scheppingsdagen die vanaf vers 3 worden opgesomd.
Dat is van grote betekenis. Volgens de beginwoorden van de bijbel bestond het universum, inclusief onze planeet Aarde, al een onbepaalde tijd voordat de scheppingsdagen begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat dacht ik ook, alleen ik heb het aan een dominee gevraagd en die zei dat de aarde op de eerste dag was geschapen.

Andere antwoorden (9)

Dat verschilt per wat er wordt gelooft, en je gaat hier waarschijnlijk ook geen nuttig / controleerbaar antwoord op vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit gelooft, dan zou je kunnen aannemen dat 'heelal' valt onder 'zon, maan en sterren' lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heelal is ontstaan tijdens de oerknal , zo'n 14 miljard jaar geleden. Wat er vóór de oerknal was weten we niet .

De elementen zijn ontstaan uit thermonucleaire reacties in supernova's ( ontploffende sterren), gedurende miljarden jaren na de oerknal . De aarde is veel later ontstaan , zo'n vier miljard jaar geleden , uit wolken gas en stof die al bestonden en die zich samentrokken door invloed van de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo leest is het ook religie,OOK NET EEN sprookjes verhaal.
Uit het niets was er een knal,en die knal is ooit de enigste knal die geen chaos veroorzaakt,maar leven.
Je zou moeten zeggen dit geloof IK...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ding snap ik niet dat je wel in spiritualiteit geloofd,maar ook in het toevallige onstaan van de aarde,zonder dat er een veroorzaker aan te pas komt.
Dat spreekt elkaar tegen. Als er een geest in de mens zit,moet er een god zijn. Als er wonderen zijn moet er ook een God zijn. Als er spirituele ervaringen zijn wat het ook is wat niet of nooit te verklaren valt door de wetenschap.
Als je geloofd dat je ziel of geest eeuwig door leeft of reacaneert moet er een God zijn.Als het heelal is onstaan uit een oerknal, is er niks geestelijk geen spiritualiteit,geen God helemaal niks ...Dat is toch logische
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom, carlo? "Als er een geest in de mens zit", schrijf je. Zit er dan een geest in de mens? Hoe weet je dat? Stel dat er geen geest in de mens zit, dan hoeft er dus volgens jou geen god te zijn. Voilá! Stel dat er wel een geest in de mens zit, dan moet er volgens jou een god zijn. Waarom? Stel dat er wel een geest in de mens zit, en dat er inderdaad een god is. Dan zit er dus een geest in god. Volgens jouw eigen redenatie betekent dat, dat er een god-god moet zijn. Dus god moet de god-god aanbidden. Oh ja, in die god-god zit dan natuurlijk een geest. Dat betekent, alweer geheel volgens *jouw* redenatie, dat er een god-god-god moet zijn. Waar dan weer een geest in zit. Wat dan weer betekent dat ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carlosmith; uit je eerste reactie hier blijkt dat je geen idee hebt wat het cosmologische inflatie inhoudt. Zo heeft het model bijvoorbeeld helemaal niets te maken met het ontstaan van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik weet niet hoe ik dat verder moet onder worden moet brengen. Wonderen kunnen alleen als er een God bestaat,ik zeg er ook bij volgens mij redenatie,die natuurlijk zijn tekorten kent. God is Geest,en we moeten hem niet aanbidden,als je God als je vader ziet wil je natuurlijk met hem communiceren,dat is voor mij bidden,en daar door echt zjn leiding ervaren.Voor mij is het gewoon evolutie Geen God en klaar dood niks meer,en niet allebij dat kan gewoon niet.Of een God en een leerschool,met geestelijke groei en de hele mikmak. Ik kan me niet eens voorstellen dat je dat anders kan denken...
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn vele, vele andere gedachten. Een god die alles schiep, en tot op de dag van vandaag de touwtjes strak in handen heeft. Een god die alles schiep, en sindsdien op zijn gemakje in zijn luie stoel toekijkt hoe zijn schepping zich ontwikkelt. Een god die nog steeds aan het scheppen is, en daar de evolutie als middel voor gebruikt. Het is god die ervoor zorgde dat de vissen zich tot landdieren ontwikkelden. Een god die machteloos is, en tandenknarsend moet toezien hoe de duivel de leiding heeft overgenomen. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel mij vereerd : 7 reakties maar liefst onder mijn antwoord. En dat ik gelóóf in de oerknal , inflatie van de kosmos en de evolutie van het leven , wil niet zeggen dat ik niét geloof in spiritualiteit / levensbeschouwing. Alleen gelóóf ik dat de heilige schrift véél te letterlijk is genomen en bovendien door mensen is herschreven. Vergis je niet @CarlosSmith ik ga óók naar de dienst op Zondag, zij het niet iedere week.
Uit je vraagstelling kan ik opmaken dat je de schepping zoals beschreven in het oude testament bedoelt. Het antwoord op je vraag is niet te geven. Genesis is een verhaal dat zichzelf herhaaldelijk tegenspreekt, en niet wordt onderbouwd door de feiten zoals wij die kunnen zien en onderzoeken. Uiteindelijk kan iedereen er van maken wat hij/zij wil.

De wetenschap heeft aangetoond dat het heelal 13,7 miljard jaar is. De aarde is jonger, ongeveer 4,5 miljard jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mozes beschrijft de geestelijke schepping in de mens, de natuurlijke schepping is veel ouder. Mozes heeft nog twee boeken geschreven ( en waarschijnlijk nog wel meer) maar die staan niet in onze Bijbel.

Al je er meer over wilt lezen, geef ik je deze link.

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=1&hoofdstuknr=157

Toegevoegd na 2 minuten:
al = als
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prima spiritueel / levensbeschouwlijk antwoord + Hulde ! Mooie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel GoldEnten, het zou fijn zijn dat vragen zoals deze worden opgelost. En wie zoekt zal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GoldEnten, nog even een volgende link hoofdstuk 61 deel 7 van het Grote Johannes Evangelie (Profeet Jakob Lorber)
Daar wordt gesproken over het zesde en zevende deel van Mozes. Ik wens U veel wijsheid toe. http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse&action=blader&boeknr=7&hoofdstuknr=61
Op zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag of zo je wil
Yom rishon - יום ראשון
Yom sheni - יום שני
Yom shlishi - יום שלישי
Yom reviʻi - יום רבעי
Yom chamishi - יום חמישי
Yom shishi - יום ששי

Want op de zevende dag, de Yom Shabbat - יום שבת
rustte de Heere Heere van het Werk dat Hij gedaan had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer 12200 jaar geleden door aliens uit het zevende dal universum. Het heelal bestond al langer en is 17000 jaar geleden geschapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heelal is niet geschapen door een oppermacht, ook de aarde niet. alles is gebeurt door random chance. dat is mogelijk door de hoeveelheid tijd die we hadden voor dat alles ontstond. elk klein onbalans word groot na mate van tijd. hoe klein de kans ook is geweest. hij is gebeurd.
en nu zijn wij hier,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bijbel (Gen1:1) is op dag 1 tijd (beginne), ruimte (hemel) en massa (aarde) gestart.
Gen.1:2 geeft aan de de aarde een waterplaneet was. Schijnbaar zeer zwaar bewolkt. Want in vers drie krijgt het licht toegang tot de aarde.
Bij Gen 1:6 wordt het spannend. Het firmament (mogelijk de aardmantel) ontstaat.
Het is mogelijk dat toen de maan is ontstaan (daar bestaan weer verschillende theorieen over).
Belangrijk detail: Er staat niet dat het licht van de zon en/of de maan geschapen werden maar dat zij er zijn. Je kunt ook zeggen, toegelaten werden.
Ter aanvulling op Gen.1:1 een link naar de uitlegleg van de relativiteitstheorie.
http://wibnet.nl/natuurkunde/theorieen/relativiteitstheorie/albert-einstein-en-de-relativiteitstheorie-voor-beginners