Als volgens de Bijbel Adam en Eva de eerste mensen waren, hoe zit het dan met de prehistorie en de holbewoners, ontkennen Christenen dit?

Serieuze vraag, ik wil niemand tegen de schenen schoppen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die holbewoners heetten 'Adam en Eva'...

Het beste antwoord

Dat ligt er helemaal aan wat voor soort christenen. Ik denk dat er op dit punt grofweg vier groepen te onderscheiden zijn:

- Christenen die de bijbel zien als symbolisch, waardoor er geen logische tegenstrijdigheid met wetenschappelijke inzichten is. Deze christenen ontkennen niet de prehistorie. Ze kunnen bijvoorbeeld ook geloven in intelligent design, wat inhoudt dat levensvormen zich ontwikkeld hebben (zoals in de evolutietheorie), maar dat ze zich ontwikkeld hebben volgens een plan van hun god.

- Oudeaardecreationisten. Deze christenen geloven dat het scheppingsverhaal letterlijk genomen moet worden, maar dat het wel heel lang geleden is gebeurd. Ze kunnen bijvoorbeeld geloven dat één dag in het bijbelse scheppingsverhaal in werkelijkheid duizenden of zelfs miljoenen jaren duurde. In deze variant kan een concept van prehistorie en holbewoners een plaats hebben, waarbij de holbewoners nakomelingen van Adam en Eva zouden zijn en dus ook niet een eerder stadium in de evolutie van de mens zouden zijn.

- Jongeaardecreationisten. Zij geloven puur letterlijk in het scheppingsverhaal, waarbij een dag een dag is, en de aarde 6000 jaar geleden gecreëerd zou zijn. In deze visie is er geen plaats voor de prehistorie en holbewoners.

- Christenen die er gewoon niet zo over nadenken dat hun geloof en wetenschappelijke inzichten tegenstrijdig zijn en dat dus ook geen punt vinden. Ik vermoed dat dit wel de grootste groep is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je er even op wijzen, dat Intelligent Design nauwer verbonden is met YEC's - dezelfde mensen, dezelfde argumenten, dezelfde instituten die erachter staan, dezelfde "lesboeken". Waar je op doelt wanneer je het hebt over door god of goden gestuurde evolutie, heet in principe "theïstische evolutie". Verder is dit een prima antwoord, dat die 4 minnen absoluut niet verdient.

Andere antwoorden (9)

Ja ze zeggen dat de oerknal etc. Niet kan want eerst was er niets en tone ineens was alles er,Maar ze ontkennen dat wel

Toegevoegd na 49 seconden:
Inplaats van tone toen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Christenen" ontkennen het niet - er zitten binnen het Christendom een heleboel verschillende stromingen die elk de bijbel op hun eigen manier interpreteren, en binnen die stromingen zijn dan weer verschillende mensen die hier andere nuances op leggen. Er zijn ook vele Christenen die de prehistorie niet ontkennen, en er zijn vele Christenen die het verhaal van Adam en Eva als metafoor zien.

Er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die het ontkennen, waarschijnlijk inderdaad gebaseerd op onder andere dit verhaal. Anderen zullen de holbewoners op een andere manier binnen hun wereldbeeld plakken, in een poging het kloppend te houden met hun scheppingsmythos. Maar deze personen zijn en vertegenwoordigen niet alle Christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch vreemd dat mensen denken bepaalde delen van de Bijbel wel letterlijk te kunnen nemen en andere niet. Waarom in de pick en mix gaan, kunnen we dan niet gewoon beamen dat de Bijbel niet correct is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, dat is een vraag waar ik je niet mee kan helpen - mensen zijn nu eenmaal niet puur rationele dieren, en iedereen heeft wel wat eigenschappen die een ander dubieus zal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft volgens mij ook heel veel met opvoeding te maken. Sommige mensen hebben vanaf kleins af gehoord dat de bijbel de enige en absolute waarheid is en letterlijk uitgelegd moet worden. Dan komen er in het latere leven wel interne conflicten, maar aangezien het vervelend is om je wereldbeeld te moeten aanpassen zoeken mensen dan maar een uitleg die in hun wereldbeeld past. Bijvoorbeeld iemand die een zinnetje in de bijbel vindt dat op een manier uitgelegd kan worden dat dan toch weer alles klopt. En aangezien de bijbel een heel dik boek is, kun je altijd wel een zinnetje vinden...
In Genesis 36:2 wordt de grootvader van een van Esau’s vrouwen in de masoretische tekst „de Heviet Zibeon” genoemd.
In vers 20 en 24 wordt hij daarentegen als een nakomeling van Seïr, de Horiet, aangeduid. „Horiet” kan eenvoudig „holbewoner” betekenen, van het Hebreeuwse woord chor („hol”). Dan zou Zibeon een Heviet zijn geweest die een holbewoner was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik wel een beetje heeel ver gezocht. En wanneer zouden die dan geleefd hebben volgens de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trek zelf de conclusie: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GGK32NIPL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, dus er is een nieuwe stam ontdekt in het regenwoud van Peru. Nu begrijp ik je beter... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik snap hem echt niet; welke conclusie zouden we moeten trekken uit het artikel waarnaar je linkt? Want het verband met de vraag of je antwoord kan ik zo snel echt niet zien. Extra uitleg zou in deze wel fijn zijn.
Christenen kunnen nou eenmaal koppig zijn als het gaat om wetenschap.

In de evolutie theorie geloven ze (meestal) ook al niet, want de 1e man was geschapen uit zand/modder, en de 1e vrouw uit een rib van de man.

Dit ontkennen ze inderdaad ook.
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, omdat niet elke christenen hetzelfde denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
christenen koppig zijn met wetenschap,ik hou van wetenschap en ik ben christen.waar ik niet van hou is theorien die worden uitgesproken als wetenschap. waarom kan de mens niet gewoon intelligent zijn en toch een holbewoner zijn geweest.is toch een goede plek?
ik snap het probleem niet...
Misschien dat je vele bijbelteksten als symbolisch van aard kan beschouwen, het werd in een tijd geschreven dat de vertelcultuur hoog in het vaandel stond. het hoeft de wetenschap niet in de weg te staan, het gaat immers om de boodschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat dat "misschien" maar weg hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de bijbel is niet symboliche bedoelt
Niet alle christenen doen dat. Sommige doen dat wel, net als sommige joden en sommige moslims.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof en wetenschap gaat vaak niet samen, als je in discussie gaat met een christen en een atheist zullen er altijd meningsverschillen zijn, simpel omdat het geloof gebaseerd is, op het aannemen van wat er in de bijbel staat, het verhaal van de holbewoners komt niet voor in de geschiedenis van de bijbel, dus zullen de christenen dit ontkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als christenen erken je de bijbel. Als je de bijbel kent lees je in genesis dat God adam en eva schiep. Volmaakt schiep hij hen. Naar zijn beeld. Ik denk echt niet dat God ze dan als domme figurengemaakt heeft. Wat betreft dino's e.d. dat die bestaan hebben is niet uit te sluiten. De mammoet bijvoorbeeldheeft ook bestaan en is uitgestorven. Het kan zijndat deze dieren in het begin al snel zijn uitgestorven. Wat holbewoners betreft dat zijn meestal figuren uit een evolutie verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou ik ? is toch niks mis mee.er zijn nog steeds mensen die prehistories leven in het oerwoud die lijken dom maar zijn ze niet......