waar kan je in nederland nog biechten?

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan bedoel ik voornamelijk plaatsen waarvan je weet dat het echt mogelijk is. Ik heb al menig kerk gebeld, maar nergens doen ze zoiets nog ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.8K

Antwoorden (9)

In de biechtstoel ! Vaak ik R.K kerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overal.
(Jakobus 5:16)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een priester, kapelaan, pastoor, of pastor.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op deze website bijvoorbeeld staat dat je kunt biechten bij de priester die de avondmis op zaterdagavond doet.
En als je geen gebruik wilt maken van de wekelijkse biechtgelegenheid in de kerk dan kan je daar ook een afspraak voor maken met een pastoor of kapelaan: http://www.parochieheer.nl/InfoPar/Vieringen/Biecht.htm
Amadea
13 jaar geleden
Toevallig dat je dat vraagt, want dat heb ik vorige week voor het eerst van mijn leven in Nederland gezien en wel in de Onze Lieve Vrouwekerk in Maastricht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is overigens een basiliek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig kun je ook online biechten.
Zie hier 2 websites die ik heb gevonden:
http://www.briefgeheimen.nl/
http://www.vergeefmij.nl/
13 jaar geleden
Biechten (elkaar uw zonden belijden om ze na te laten)
kun je bij iedere broeder en/of zuster geloofsgenoot.
Daarom staat er ook "belijdt ELKANDER uw zonden"
Het is een krachtig middel tegen hoogmoed en helpt je te vechten tegen je zwakheden samen met je geloofsgenoten.
Omdat de zonde dan uit de anonimiteit verdwenen is, is het ook gemakkelijker on weerstand te bieden.
De persoon echter die je in vertrouwen heeft genomen, zul je nooit met minachting benaderen, wetend hoe zwak je zelf bent.
Dus helpt het belijden van zonden om krachtiger te staan als je in verleiding komt.
Voor het belijden is MOED nodig en zelfreflectie, mensen die hun zonden komen belijden zul je met gastvrijheid en respect bejegenen.
Door de wisselwerking schoont de geloofsgroep zich op
en zal dan ook sterker staan tegenover de zonden.
Laat men het biechten na of is de biechtvader zelf gecompromitteerd, dat kunnen ernstige zonden niet alleen in stand blijven, maar ook ernstige zonden in omvang doen toenemen.
Het vergrijp aan misdienaren door geestelijken (ongeacht
(kerkelijke) gezindte is daar in ongunstige zin een duidelijk voorbeeld van hoe het vooral NIET moet.
Mensen die zulk onrecht bedreven hebben , zullen naar Bijbels inzicht zwaar moeten boeten als ze dat niet bij leven belijden EN vergeving vragen aan hun slachtoffers.
Vanuit persoonlijke ervaring weet ik dat mensen die zich vergrepen hebben en dit NIET in orde gemaakt hebben (voor zover mogelijk) hier op hun sterfbed ernstige wroeging over hebben.
Dit is geen oordeel maar een meervoudige constatering.
Vanuit mijn ervaring in stervensbegeleiding, wat ik op niet opdringerige wijze vanuit alle nederigheid poog te doen,
heb ik gezien hoe ernstig dit -vooral in de slotfase van het leven- kan opspelen.
Het je vergrijpen aan kinderen is een van de allerergste zonden die je kunt begaan.
Welk geloof je hebt speelt hier overigens een ondergeschikte rol in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij als katholiek gedoopt bent, is elke katholieke priester verplicht om jou de biecht af te nemen als jij daar om vraagt.
13 jaar geleden
Goh, het schijnt dat dat afgeschaft is.
Maar het is toch een van de zeven sacramenten van de Katholieke Kerk?

In ieder geval is het in Leiden niet afgeschaft:
De Biecht is niet afgeschaft, zoals men 20 jaar geleden nog wel eens beweerde. Integendeel de Biecht is weer herontdekt en ook jonge mensen vinden de weg naar dit Sacrament.

http://www.sintpetrusleiden.nl/index.php?page=biechten

Dus is het raar als je verschillende kerken gebeld hebt, dat "ze" het niet doen.
Volgens mij mag een katholiek priester niet een sacrament weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij jou vrouw.