Hoe vraag je geld terug van een vriendin?

In mei heb ik ooit 12,50 geleend aan een vriendin voor benzine kosten. Nu maanden later probeer ik elke keer haar te herinneren dat ze dit aan me moet terug betalen. Elke keer komt ze met een smoes aan, ''Ik krijg me loon dan...''

Ik word er stront ziek van echt. en ik schaam me ook om dit telkens aan haar te vragen. maar hoe haal je het in je hoofd om zolang te wachten ermee, en dan ook nog een liegen en negeren? Hoe kan je niet eens 12,50 op je rekening hebben? Kortom, ze wilt het gewoon niet betalen.. En 3 november zou ze haar loon krijgen en nu heb ik het weer gevraagd en nu is ze opeens werk aan het zoeken..? Ondertussen gaat ze wel naar de bioscoop en gaat ze uiteten..? En nu negeert ze me weer.. WAT MOET IK DOEN

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.8K
SimonV
6 jaar geleden
Een vriendin? ...
Boek het geld af als leergeld: negeer haar verder en neem je verlies.
paulus811
6 jaar geleden
+ voor SimonV
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een jeugdvriendin..
Ritsuka
6 jaar geleden
Als jullie nou samen naar de bios gaan en ze betaalt kaartje en een drankje, dan is het ook geregeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iemand die constant met smoezen komt om zo'n klein bedrag, zou ik geen vriendin meer noemen ...
dudemeister
6 jaar geleden
Spam haar via Whatsapp elke vrijdag van de week met de link voor je betaling aan jou./ https://tikkie.me/

Antwoorden (7)

Je kunt natuurlijk niet in haar portemonnee kijken en bekijken hoe ze het uitgeeft (bioscoop e.d.). Als jullie destijds de afspraak hebben gemaakt het geleende geld terug te geven heb je daar gewoon recht op.
Het zal best moeilijk zijn, maar confronteer haar er nog éénmaal mee. Betaalt ze niet, kun jij je afvragen wat voor vriendin zij is en zal je daarop gepast moeten reageren. (enkele voorbeelden: wat ben jij voor een vriendin - zoek het voortaan maar uit - je rijdt niet meer mee). Het blijft moeilijk en klinkt erg onvriendelijk, maar uit jouw reactie maak ik op, dat jij er schoon genoeg van hebt. Dát zal je dan duidelijk moeten maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag iemand zoals een wederzijdse vriendin of haar moeder of zus, hiermee te helpen, misschien dat zij wel naar hun luistert.

Maar ik zou het niet terug vragen, gewoon niet. Je kunt niet eeuwig achter je geld aan lopen. Je eigen geld.
Wanneer je iemand geholpen hebt door geld te lenen dan verwacht je dit ook terug. Lenen is lenen tenslotte, maar sommige mensen hebben een heel slecht geheugen ook al vraag je er geregeld naar.

€12,50 ... Natuurlijk wil je dit geld terug krijgen, maar aan de andere kant, leg je bij dit verlies neer en negeer haar voortaan. Niet meer bellen, niets, gewoon helemaal niet meer reageren.
Een jeugdvriendin? nee hoor, noticedzeus, dit is geen vriendin. Dit is een kennis uit je jeugd die weigert om jou je geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wanneer het je duidelijk wordt dat ze niet terug wíl betalen dan zal ze altijd wel een smoesje hebben.

Op een bepaald moment moet je een keuze maken... wil je je geld terug met het risico een vriendin kwijt te raken, of kies je voor de relatie en laat je het er bij zitten.

Die keuze kunnen wij niet voor je maken.

Maar wil je voor gaan om je geld terug te vragen, maak dan duidelijke afspraken over wanneer ze je terugbetaald. Maak ook duidelijk wat de gevolgen zijn. Dat kan varieren van "ik wil je een tijdje niet meer zien", of "ik leen je nooit meer wat" tot "dan verbreek ik de vriendschap."

Het kernwoord is dus: "Duidelijk"

Wees duidelijk in wat je wil en maak duidelijke afspraken.
Laat haar wat voor jou kopen van dat geld of als je ING hebt ik weet niet of het ook bij andere banken kan en een IPhone weet ook niet of het bij andere telefoons kan maar dan kan je via sms kan je een icoontje aan tikken van bijv ING en dan kan je het bedrag kiezen en waarvoor zo stuur je makkelijk een betaalverzoek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou dit doen: ga naar haar huis, confronteer haar ermee dat je er strontziek van wordt en dat ze wel gewoon naar de bios gaat en uiteten maar ze jou geld niet wil betalen en andere redenen. Geeft ze het geld nog steeds niet en verteld ze nog steeds smoezen? Vertel naar dan dit: anders ga ik zelf wel naar je geld zoeken(ik heb dit ook een keer gedaan en het werkte). Hoop dat het lukt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt nu wel lang genoeg gewacht! Stel een ultimatum en als ze dan nog steeds niet betaald hebt, verbreek de vriendschap. Ze is je duidelijk niet waard en heeft zelf geen moeite met je te negeren. Dat kan je zelf ook maar het beste doen.
Laat het een goede les zijn!
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
'Hebt' moet uiteraard 'heeft' zijn... ik zie het net bij het teruglezen, was helaas al te laat ;-(
Ik zou als ik bij haar thuis ben gewoon vragen zo van: Mag ik mijn geld nog terug, je belooft het de hele tijd en geeft het me niet. Zo ben je hopelijk niet opgevoed, geef me die 12,50 en dan is het klaar.