Als ik samen met mijn ex slaap en hij probeert wat met me, valt dat dan onder aanranding?

ik sliep een keer samen met mijn ex en werd midden in de nacht wakker toen hij probeerde zijn penis in mij te steken of iets. ik dacht er daarna niet veel meer aan maar telkens als ik er nu aan denk krijg ik een heel naar gevoel en voel ik me vies. zelf zei hij dat ie niet wist wat hij deed maar ik geloof het niet. valt dit onder aanranding?

2 jaar geleden
in: Relaties
4.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Mijn vriend doet in zijn slaap wel eens tegen mij aan rijden. Doet hij niet bewust.
erotisi
een jaar geleden
lees voor eventuele bewijs kwesties: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2020:2762

Antwoorden (3)

Er is sprake van aanranding wanneer iemand door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid een ander dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen. Er moet dus sprake zijn van dwang én die dwang moet leiden tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen.

En,

Wanneer de aanranding niet is voltooid doordat hij zelf vrijwillig is gestopt, kan er geen sprake zijn van aanranding.
2 jaar geleden
Iedere ongewenste aanraking is aanranding. En ongewenste penetratie is verkrachting.
2 jaar geleden
crispy
2 jaar geleden
Dit is waar, maar er zijn altijd omstandigheden die je in aanmerking moet nemen. Als je dus vrijwillig samen een bed in duikt, is het onduidelijk wat er ongewenst is. In ieder geval is niet meer aannemelijk te maken dat aanraking ongewenst is.
Antoni
2 jaar geleden
@crispy, wat je schrijft klopt. Daar staat echter weer tegenover dat het uitvoeren van seksuele handelingen met een slapende persoon in principe wettelijk verboden is.
crispy
2 jaar geleden
@Antoni Ik heb de indruk dat de betreffende ex wellicht zelf ook zo half en half in slaap was.
Daarom: je moet altijd alle omstandigheden meewegen. En die zijn niet allemaal door de vraagsteller opgegeven, het is voor een groot gedeelte raden wat er zich heeft afgespeeld.
Ongewenste seksuele handelingen of aanrakingen vallen onder aanranding. Ongewenst binnendringen van het lichaam valt onder verkrachting.

Dat is het zwart-witte deel.

Het grijze deel ontstaat door het woordje 'ongewenst'. Met welke suggestie en afspraken lagen jullie samen in bed ?

Het is uit, maar hij heeft nog geen nieuwe slaapplek en mag daarom nog bij jou verblijven. Dan is het duidelijk: dit is ongewenst en dus een aanranding. (=zwart)

Helemaal naar de andere kant: Heb je hem na een gezellig avondje in je bed uitgenodigd en hebben jullie eerder op de avond sex gehad maar heb je er nu geen zin in. Dan heb je een indruk gewekt dat je open staat voor aanrakingen. (=bijna wit)
Dan nog (!) mag hij je niet zomaar seksueel gericht aanraken terwijl jij ligt te slapen. Dit omdat jij in je slaap niet je grenzen aan kunt geven. Pas wanneer jij wakker bent en aangeeft dat het okee is, pas dan mag hij verder gaan.
Maar dan komt het op de details aan: Maar hadden jullie b.v. in het verleden de gewoonte om 's nachts elkaar op deze manier wakker te maken en was dat altijd okee, dan kan het misverstand zijn ontstaan dat er ook nu toestemming was.
Dan nog moet je ex onmiddellijk gestopt zijn zodra hij zijn fout bemerkte. Anders is het nog steeds een aanranding.
.
Overigens, en dat wil ik duidelijk stellen, is het altijd de regel dat de ene partner de grenzen van de ander dient te respecteren. In welke situatie dan ook !!!
Wanneer deze grenzen bewust (!) worden overschreden dan is het per definitie een aanranding en de schuld van de gene die de grens over gaat, nooit van het slachtoffer !
Toegevoegd op 20 april 2022 10:39: tekst
crispy
een jaar geleden
Prima verwoord met nuances, mitsen en maren!