Hoe voer je een gesprek met iemand die weinig zegt?

Hoe voer je een gesprek met iemand die weinig zegt, iemand waar je alles uit moet trekken en die meestal alleen 'ja' of 'nee' zegt? Geprobeerd om vragen te stellen of zelf onderwerp te zoeken. Het gaat om een tante, die niet echt gesprekkelijk is maar wel jarig, dus op visite.

2 jaar geleden
in: Relaties
2.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Je hoeft niet continu een gesprek te voeren.

Het beste antwoord

Geen vragen stellen die nagenoeg alleen met "ja" of "nee" beantwoord kunnen worden. Open vragen dus. Bijvoorbeeld: Is de tijd van tegenwoordig slechter dan vroeger? Daar kan ze ja of nee op antwoorden. Je kan dan beter vragen: Wat is er anders nu dan vroeger toen u jonger was?
Is er iets waar ze enthousiast van wordt? Kan je misschien daarop open vragen stellen? Vooral vragen met 'waarom' nodigen uit tot iets meer vertellen.

Let ook op je lichaamstaal. Spiegel haar houding zodat ze zich makkelijker voelt.
Denk goed na over de vragen en desnoods even met iemand oefenen is mijn tip.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien heeft je tante wat meer tijd nodig om een antwoord te bedenken. Stel niet gelijk een nieuwe vraag, maar laat haar nog even nadenken, misschien wil ze nog wat zeggen als ze er wat langer over na kan denken.