Kan je een samenlevingscontract omzetten in een geregistreerd partnerschap?

Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd. We hadden allebei deze behoefte niet. Ik heb “geen zin” om een hele dag in de spotlights te staan, en hij vindt dat getrouwde mensen niet bij definitie gelukkiger zijn. Prima.

Toen kregen we een kindje en wilden we toch iets op papier hebben staan, in geval van de doemscenario’s. Mijn vriend stelde een samenlevingscontract voor, met testament. Achteraf een duur grapje want ik begreep later pas dat geregistreerd partnerschap gratis is en dan zijn veel dingen automatisch geregeld. Maar oké.

Inmiddels is ons zoontje bijna 4 en hebben we zo af en toe eens een vragenlijst of inschrijfformulier waarin we onze thuissituatie moeten invoeren. Samenlevingscontract staat er dan nieteens tussen. Doordat we verschillende achternamen hebben is het net alsof we uit elkaar zijn. Ik vind ineens “mijn vriend” ook irritant klinken, we zijn al 7 jaar samen. “Mijn vriendje”. Ik ben 34, geen 14.

Samenvattend wil ik nu dus wèl een geregistreerd partnerschap, of alsnog trouwen, en dan zonder al teveel poeha. Vriendlief vindt het nog steeds een administratief iets, iets wat je dus voor de buitenwereld doet. Ik vind het tegenover ons kind en eventuele volgende kinderen een positief iets als de ouders getrouwd zijn. Dit is vriendlief wel met mij eens. Nu mijn vraag, kunnen we dat samenlevingscontract omzetten naar een geregistreerd partnerschap? Of zijn dat 2 totaal verschillende dingen en moeten we alles weer overnieuw bekijken?

Alvast bedankt.

3 jaar geleden
in: Relaties
6.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Trouwen kun je ook heel administratief doen. Je hoeft geen feest of wat dan ook te doen. Soms is het zelfs gratis maar als je bepaalde dingen juridisch wilt vastleggen moet je toch eerst naar een notaris
Chelsea1611
3 jaar geleden
Dat hebben we met het samenlevingscontract al gedaan. Dat is mijn vraag ook. Kunnen we dat niet omzetten, of moet de hele procedure overnieuw met een geregistreerd partnerschap? Trouwen is ook nog een optie, idd zonder toestanden. Maar met beide zijn veel dingen toch automatisch geregeld?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je kinderen hebt, is een samenlevingscontract niet handig, tenzij er in het contract iets is afgesproken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.linkadvocaten.nl/
Alle verschillen op een rijtje en is gratis trouwen écht altijd gratis
https://www.gemeente.nu/bedrijfsvoering/burgerzaken/gratis-trouwen-lange-wachttijden-en-niet-overal-mogelijk/
Chelsea1611
3 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties. Ik weet even wat.

Antwoorden (1)

Nee.

"Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, vervallen de afspraken in het samenlevingscontract.

(...)
Afwijken van afspraken in samenlevingscontract
U kunt afwijken van de wettelijke gemeenschap van goederen door huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden op te maken. Daarvoor moet u naar de notaris. De afspraken die in de samenlevingsovereenkomst zijn gemaakt, kunt u eventueel overnemen. Een notaris kan u hierover verder informeren.

Trouwde u op of na 1 januari 2018, dan geldt een beperkte gemeenschap van goederen. Dan worden niet alle bezittingen van u en uw partner samen. Is bij de samenlevingsovereenkomst een lijst gemaakt van de spullen die alleen van u zijn? Dan kan die lijst tijdens het huwelijk nuttig zijn. Verschillen u en uw partner van mening over de eigendom van bepaalde spullen? Dan kunt u met de lijst aantonen dat de spullen van u privé zijn."
Toegevoegd op 17 mei 2020 17:30: bron