Hoelang is normaal om te wennen aan samenwonen/een nieuw huis?

Ik woon nu een half jaar samen met mijn vriend in een appartement in de stad. Ik kom uit een dorpje met de familie allemaal om de hoek. Ik ben erg close met mijn moeder. Mijn droom is om ook lekker dichtbij te wonen. Ik kan maar niet wennen in dit huisje, en heb vaker stress. Ik wil het liefst een huisje samen kopen in een dorp dicht bij mijn ouders. Alleen wil hij dit pas rond de zomer.
Is het vreemd dat ik zolang moet wennen? Wat is normaal om te wennen aan op jezelf wonen zonder ouders?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Relaties
5.4K
tinus1969
5 jaar geleden
Het is vreemd dat je zo sterk aan je moeder en familie hangt. Dat maakt het lastig -zelfs bijna onmogelijk- om een nieuwe relatie aan te gaan. En dat is precies wat er hier gebeurt. Het probleem is niet dat je moet wennen aan je nieuwe huis en het samenwonen - het probleem is dat je moet wennen dat je niet meer bij je moeder woont.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is hartstikke logisch dat je moet wennen dat je ineens niet meer bij je ouders woont. Toen ik het huis uit ging, wilde ik elk weekend terug naar mijn ouders, want het voelde heel onwennig.
In de loop van de tijd ga je echter een 'nieuw' leventje opbouwen, in dit geval met je vriend. Langzaamaan ga je steeds meer vrienden in die omgeving krijgen, ga je steeds meer activiteiten hebben en ga je ineens minder behoefte voelen om terug te gaan naar je moeder.
Hoe lang dat duurt, verschilt heel erg per persoon. Dat is iets wat je moet ervaren. Toch denk ik dat het helemaal goedkomt.

Antwoorden (2)

Er is geen eenduidig antwoord op jouw vraag. Afhankelijk van de omstandigheden en je eigen aard kun je je na een dag al helemaal thuis voelen. Alsof het nooit anders is geweest.
Tegelijkertijd weet ik van mensen die zijn verhuisd naar een andere plaats of land, en zich tot hun dood vreemdeling hebben gevoeld.
Om wat verder van je ouders te leven, en je eigen leven te leiden, dat lukt verreweg de meeste mensen wel. Duurt bij de een wat langer dan bij de ander, maar op een gegeven moment zijn die mensen ook oud, of zelfs overleden.
Een andere vraag: ben je gelukkig in je relatie? Zo ja,dan neem je de veranderingen die dat met zich brengt vaak makkelijk op de koop toe, en til je daar niet zwaar aan.
Zo nee: dan zul je dat eerlijk onder ogen moeten zien, en je afvragen welke gevolgen dat voor je heeft.
5 jaar geleden
Dat is heel persoonlijk, daar is geen gemiddelde voor te geven.
Heb je altijd in een dorpje gewoond met alle familie en bekenden bij elkaar dan zal het meer moeite kosten om te wennen dan wanneer je al vaker verhuisd bent en in nieuwe situaties kwam. Dat is niet ongewoon.
Samen een ander huisje meer in de buurt van je ouderlijk huis vinden zal jou goed doen. Even te moeten wachten is logisch, niet alles kan ineens gerealiseerd worden. Ja, op jezelf wonen is een grote stap, jij maakt er twee tegelijkertijd. Ouderlijk huis de deur uit en maar tegelijkertijd samenwonen. Dat zijn nogal stappen. Vergis je niet.
Je zal er gewoon aan moeten wennen, maar eenmaal dichterbij je moeder en dus vaker contact helpt wel, ook al kan je nu toch eindeloos bellen/skypen/facetimen en dus veel contact hebben met haar.
Heb geduld, het is niet makkelijk maar het gaat je lukken, @Mivx!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Nee, voor dit soort zaken is wel een gemiddelde te geven! Alleen is het maar de vraag hoe waardevol zo'n gemiddelde is voor een specifiek individu.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni
Juist nu; we weten bijna niets. Op basis van deze feiten is er geen gemiddelde te geven. Tenzij er een lijstje bestaat met gemiddelden tussen pakweg 18 en 28 jaar? zonder feiten behalve dorp, ouderlijk huis en vriend.
LeonardN
5 jaar geleden
Je hebt geen feiten nodig. We hebben 100.000 mensen nodig die volledig anoniem beantwoorden hoelang ze hebben moeten wennen toen ze voor het eerst samen gingen wonen (bijvoorbeeld in maanden uitgedrukt)
Dat geeft 100.000 getallen (gaan we even vanuit).
Die tel je bij elkaar op.
En deel je door 100.000. Dat getal is het gemiddelde aantal maanden dat men moet wennen (of iig een schatting die voldoende betrouwbaar is). Zo simpel is het. Dat noemen we een gemiddelde. Als de vrager die waarde weet zal ze er in mijn ogen ook weinig aan hebben. Beetje zelfde verhaal als :
https://www.startpagina.nl/v/dieren/huisdieren/vraag/656386/hoelang-besteed-buitenkat-tijd-gemiddeld/ Dat gemiddelde kan je vinden (of iig een schatting van het gemiddelde).
Een gemiddelde is altijd onpersoonlijk.