Hóe vraag je iemand voor een geregistreerd partnerschap ?

Je hoort natuurlijk altijd "wil je met me trouwen?" Maar hoe zit dat dan met een geregistreerd partnerschap? Dus hoe vraag je aan iemand of hij of zij dat wilt? En heet dat dan een "partnerschap aanzoek"? want je hoort daar vrijwel nooit over namelijk. Kan iemand mij vertellen hoe dat dan precies zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk niet dat hier een sluitend antwoord op is. Je kunt natuurlijk op je knieën gaan en vragen 'wil je een geregistreerd partnerschap met me aangaan' maar dat klinkt niet echt romantisch, daar zal iedereen het over eens zijn. Hoe dan wel? Ik zou zelf iets zeggen in de trant van: ik wil mijn leven graag met jou delen. Hoe je dat vervolgens dan juridisch regelt, lijkt me op dat moment niet zo van belang.

De vraag zou moeten zijn: "Wil je ons partnerschap registreren?" Je bent dus al partners en als je dit registreert, verbindt de wet daaraan dezelfde gevolgen als aan een huwelijk. Trouwen is wel romantischer en je voorkomt verdere taalkundige problemen zoals bijvoorbeeld een geregistreerd-partnerschapring. Die is een stuk lastiger te spellen als een trouwring. Toegevoegd na 7 minuten: Trouwen hoeft ook niet duur te zijn. In veel gemeenten kun je nog gratis trouwen op maandag en de bruid kan een trouwjurk van de Zeeman kopen voor €29,95.

Bronnen:
https://www.zeeman.com/nl/trouwjurk/

Je vraagt niet iemand voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Je praat eens serieus over toekomstplannen en plots ben je het met elkaar eens dat je gaat trouwen of partnerschap registreren, of niet. Elke andere aanpak lijkt me heel erg slecht, gezien de grote gevolgen van zo'n besluit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100