Hoe kan ik beter de gevoeligheden inschatten bij mijn commentaren op de weightwatchers-fanpage op Facebook (Samen afvallen met WW)?

Bij Samen afvallen met Weightwatchers krijg ik (en ook anderen) vaak een negatief commentaar op reacties of posts. Toch meen ik het eigenlijk allemaal goed. Enkele voorbeelden;
- iemand post dat het heerlijk is dat je bij WW chips, Mars e;d. mag blijven eten zolang je maar binnen je punten blijft. Ik reageer daarop dat het eigenlijk niet de bedoeling is, dat WW je ook aanzet tot gezond eten en dat je af en toe mag snoepen maar dat dat niet de regel mag zijn. Krijg ik een hoop gedonder op mijn kop dat ik mensen moet laten doen zoals ze willen.
- iemand post dat ze maar x kg afgevallen is ondanks zich aan de punten te houden. Ik schrijf dat iedereen op zijn tempo afvalt, en dat ze zich er gewoon moet bij neerleggen, en dat ze zolang ze afvalt toch resultaten boekt, hoe gering ook. Ook weer negatieve reacties dat ik het allemaal niet begrijp, dat mensen toch wel hun frustraties mogen uiten enz..
- rond de kerstdagen was er een hoop gepost over "oei ik heb me overeten ik ben bijgekomen" . ik heb dan een status gepost waarin ik zeg dat men dat moet aanvaarden, dat er toch niks meer aan te doen is, dat men beter kan genieten en na de feestdagen terug beginnen. Opnieuw veel commentaren dat ik onbegrip toon enz...
Ga eruit, zou men denken. Maar aan de andere kant zijn er ook leuke receptjes en zo en leuke mensen dus ik heb er ook wel wat aan.
Hoe komen die gevoelige reacties? Kan ik ze vermijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"C'est le ton qui fait la musique!" Dat is bekend . Maar wanneer je met iemand spreekt dan is dat werkelijk zo en wanneer je een stukje schrijft dan is het ineens weg en moet de interpunctie het opknappen, hetgeen stukken "zwarter op wit" is en nooit verkeerd begrepen kan worden... het stáát er toch! Nou is het wel zo dat er minder 'goed' gebruik gemaakt wordt van leestekens, eigenlijk bijna niet zelfs, maar ook dat we veelal gebruik maken van :-) en ;)) bijvoorbeeld. Emoticons dus. Ja, ik kan je vertellen dat ik toen ik jaren geleden alweer op GoeieVraag mee ging doen, ik veel meer de vraagsteller 'rechtstreeks' aansprak en directer dan nu. Inmiddels heb ik geleerd om het toch omzichtiger aan te pakken, om sommige bewoordingen te mijden en niet of liever minimaal 'moeten' te gebruiken. Beter komt de boodschap over als je het anders, minder dwingend verwoord. Minder afkeurend ook en af en toe een kwinkslag, een grapje. Het werkt. Als laatste is het ook zo , dat er mensen zijn die graag hun ongerief ventileren, maar absoluut niet gediend zijn van werkelijk advies... zij willen het bespreken, nee zij willen het in de groep gooien maar eigenlijk geen advies en al helemaal niet iemand die hen op hun "fouten" aanspreekt... @liveisgreat , probeer misschien wat tactvoller een antwoord in te pakken , minder rechtstreeks te verwoorden ... wat 'liever' te schrijven en een grapje tussendoor en mettertijd zal het je meer eigen worden. Andere optie is op dat forum wel te lezen en niet adviserend te reageren. Stel zelf eens een vraag en kijk hoe de reacties hierop zijn. Zou zomaar leerzaam kunnen zijn. Doe je best!

In eerste instantie lijkt me niet reageren de beste oplossing als het je zo frustreert en je al bij voorbaat weet dat je gedonder terug kunt krijgen. zou je zinnen standaard kunnen beginnen met "ik vind" , dus bijvoorbeeld "ik vind dat dat niet kan". Dat komt minder aanvallend over dan bijvoorbeeld "dat kan niet". Tevens schrijf je dat mevrouw zich er bij neer moet leggen. Je kan echter beter niet zeggen dat iets moet, beter verwoord je het als "ik denk dat het verstandig is dat u zich er voor nu even bij neerlegt".

Mensen schrijven dat niet omdat ze op hun vingers getikt willen worden, maar omdat ze willen horen dat ze eigenlijk heel goed bezig zijn, of dat het niet aan hen ligt dat er geen resultaat is ( Eigenlijk weten ze zelf heel goed, dat snoep niet goed is) Dus als ze zeggen dat ze blij zijn dat ze nog chocola mogen verwachten ze instemming: "Ja goed he, dat dat kan" , al is het maar om hun geweten te sussen. Het sust hun geweten niet als jij zegt dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, dus dan blijven ze toch nog met dat rotgevoel zitten wat ze onbewust al hadden.