Hoe kan ik beter de gevoeligheden inschatten bij mijn commentaren op de weightwatchers-fanpage op Facebook (Samen afvallen met WW)?

Bij Samen afvallen met Weightwatchers krijg ik (en ook anderen) vaak een negatief commentaar op reacties of posts. Toch meen ik het eigenlijk allemaal goed. Enkele voorbeelden;
- iemand post dat het heerlijk is dat je bij WW chips, Mars e;d. mag blijven eten zolang je maar binnen je punten blijft. Ik reageer daarop dat het eigenlijk niet de bedoeling is, dat WW je ook aanzet tot gezond eten en dat je af en toe mag snoepen maar dat dat niet de regel mag zijn. Krijg ik een hoop gedonder op mijn kop dat ik mensen moet laten doen zoals ze willen.
- iemand post dat ze maar x kg afgevallen is ondanks zich aan de punten te houden. Ik schrijf dat iedereen op zijn tempo afvalt, en dat ze zich er gewoon moet bij neerleggen, en dat ze zolang ze afvalt toch resultaten boekt, hoe gering ook. Ook weer negatieve reacties dat ik het allemaal niet begrijp, dat mensen toch wel hun frustraties mogen uiten enz..
- rond de kerstdagen was er een hoop gepost over "oei ik heb me overeten ik ben bijgekomen" . ik heb dan een status gepost waarin ik zeg dat men dat moet aanvaarden, dat er toch niks meer aan te doen is, dat men beter kan genieten en na de feestdagen terug beginnen. Opnieuw veel commentaren dat ik onbegrip toon enz...
Ga eruit, zou men denken. Maar aan de andere kant zijn er ook leuke receptjes en zo en leuke mensen dus ik heb er ook wel wat aan.
Hoe komen die gevoelige reacties? Kan ik ze vermijden?

8 jaar geleden
in: Relaties
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vooral de laatste twee lijken me juist de goede instelling. Een van de grootste problemen met afvallen of afkicken is terugvallen in een "het heeft toch geen zin meer"-idee. Volgens mij zeg jij dan exact het juiste om dat negatieve denkpatroon te doorbreken. Maar ik ben geen psycholoog. "Ook weer negatieve reacties dat ik het allemaal niet begrijp, dat mensen toch wel hun frustraties mogen uiten enz.." Ja, en jij mag niks bemoedigends zeggen?! Trek je misschien een ietwat negatieve reactie te snel aan? (we weten niet de exacte tekst natuurlijk) Zitten er wellicht ook WW-coaches op dat forum? Of werkt WW juist zonder begeleiders?
Erna55
8 jaar geleden
Het zijn niet de gevoeligheden van andere mensen. Het is de manier waarop je je commentaar verwoord. Daarin klinkt een afkeuring in door.
Wanneer iemand zegt het fijn te vinden om af en toe chips te " mogen" eten, waarom wil je daar dan aan toevoegen dat dat niet de bedoeling is ?
Ritsuka
8 jaar geleden
Over die eerste reactie, je mag inderdaad ook met mate snoeps en snacks eten, zolang je maar voornamelijk gezond eet en binnen je behoefte blijft. Ik weet niet op wat voor manier je het verwoordde, maar op zoiets word al snel defensief gereageerd door mensen.
Amadea
8 jaar geleden
Het is kennelijk een algemeen verschijnsel dat mensen gebruik maken van hun anonimiteit op internet om alles en iedereen af te zeiken. Het maakt niet uit wat je schrijft, ze vinden overal wel een punt om negatief over te zijn en jou menen af te moeten kraken. Dus je moet leren om het je niet persoonlijk aan te trekken, maar te bedenken dat het aan die reaguurders ligt, die blijkbaar niet tot iets anders in staat zijn...
Ritsuka
8 jaar geleden
online worden helaas dingen snel verkeerd opgevat, omdat iemand een tekst net op een andere manier interpreteerd.
Als je telkens last hebt van dergelijke reacties, kun je misschien beter niet meer reageren. Dat scheelt weer onnodige stress.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op internet wonen veel mensen die zich dingen aantrekken, en de behoefte voelen dat dan weer te etaleren. Laat ze lekker, en focus op de positieve zaken. (mocht degene op wie je reageert aangeven dat het niet op prijs gesteld wordt, bied dan je excuses aan een pen uit dat het niet zo bedoeld is als het over gekomen is, zeg nog iets positiefs en laat het daarbij)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op fora in zijn algemeen, maar dieetfora in het bijzonder, zijn heel veel extreem lange tenen te vinden. Voornaamste reden daarvoor is dat mensen weigeren te aanvaarden dat er maar 1 manier is om af te vallen : GEZOND eten. (En niet alleen "binnen je punten". Al is het natuurlijk ook zo dat je gerust eens wat lekkers mag dat niet zo gezond is, dieet of geen dieet. Maar elke opmerking die je in die richting maakt zal bij IEMAND een gevoelige snaar raken, en dus krijg je altijd repliek. Je er weinig tot niets van aantrekken is het beste ; zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en sommige mensen moeten niet één maar honderdduizend keer de waarheid horen.

Het beste antwoord

"C'est le ton qui fait la musique!"

Dat is bekend .
Maar wanneer je met iemand spreekt dan is dat werkelijk zo en wanneer je een stukje schrijft dan is het ineens weg en moet de interpunctie het opknappen, hetgeen stukken "zwarter op wit" is en nooit verkeerd begrepen kan worden... het stáát er toch!

Nou is het wel zo dat er minder 'goed' gebruik gemaakt wordt van leestekens, eigenlijk bijna niet zelfs, maar ook dat we veelal gebruik maken van :-) en ;)) bijvoorbeeld.

Emoticons dus.

Ja, ik kan je vertellen dat ik toen ik jaren geleden alweer op GoeieVraag mee ging doen, ik veel meer de vraagsteller 'rechtstreeks' aansprak en directer dan nu.

Inmiddels heb ik geleerd om het toch omzichtiger aan te pakken, om sommige bewoordingen te mijden en niet of liever minimaal 'moeten' te gebruiken. Beter komt de boodschap over als je het anders, minder dwingend verwoord. Minder afkeurend ook en af en toe een kwinkslag, een grapje. Het werkt.

Als laatste is het ook zo , dat er mensen zijn die graag hun ongerief ventileren, maar absoluut niet gediend zijn van werkelijk advies... zij willen het bespreken, nee zij willen het in de groep gooien maar eigenlijk geen advies en al helemaal niet iemand die hen op hun "fouten" aanspreekt...

@liveisgreat , probeer misschien wat tactvoller een antwoord in te pakken , minder rechtstreeks te verwoorden ... wat 'liever' te schrijven en een grapje tussendoor en mettertijd zal het je meer eigen worden.

Andere optie is op dat forum wel te lezen en niet adviserend te reageren. Stel zelf eens een vraag en kijk hoe de reacties hierop zijn. Zou zomaar leerzaam kunnen zijn.

Doe je best!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
inderdaad, maar soms kan ik het niet nalaten te reageren echt... inderdaad liever worden is een les voor me. ben altijd wel een flapuit geweest, maar nu meer dan vroeger wil ik gewoon vanuit mijn hart spreken. vroeger was ik liever en hield mijn commentaar soms voor me. waardoor ik soms ook niet zo echt was zoals ik had willen zijn.
Ik heb een onbedwingbare neiging om kritische vragen te stellen bij dingen (waarmee ik niet bedoel : afkeurend, maar wel : niet zomaar meegaan met de mainstream, eerst eens kijken of dit wel aansluit met hoe ik het zie/voel).
Misschien is dit een tussenfase, is het nu de kwestie om authentiek te zijn maar tegelijk ook terug liever te worden zonder mijn waarheid te verloochenen. een doordenkertje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omgekeerd sprak .ik. vroeger veel meer >>> PATS BOEM ..spontaan + direct en (zoals mij wel verweten werd) ... ik reageerde PRIMAIR...
Ook vond men dat ik 'bot' was. Ik kan je vertellen dat ik van de prins geen kwaad wist. Ik de goedheid, eerlijkheid, vriendelijkheid zelve.. Jazeker maar wel met een ongetemde mate van >> TE direct en TE spontaan [niet nadenken voordat je Pats Boem je eigen mening verkondigt... en daar maak je dus geen vrienden mee].
Zeker niet in je werk , maar ook niet privé, hoewel mensen die je al langer kennen daar doorheen prikken, meestal. en waar kwam het op neer... ik gaf WEL mijn mening , niet zoals anderen die zich afzijdig hielden (slim ... maar karakterloos ... vind ik), maar mijn mening was uiteraard niet die van de massa...
en ook ik had die onbedwingbare neiging om kritische vragen te stellen ['whenever en whatever']. Misschien nog ten overvloede: ik zou nooit op een commerciële post hebben kunnen functioneren en 'tact-vol' was een woord dat ook niet zo op mij van toepassing was. Zoals gezegd ben ik nu 'zachter en liever' (mellow) geworden en dat leer je en word je, maar misschien niet zolang je in de "rat-race" meedraait, dat kan, lijkt me eerlijk gezegd ook wel logisch. N.B. : Wat je hierboven nog zegt in een reactie: Ja, als je "liever" communiceert komt het bij mensen ook beter binnen, waarom? omdat ze zich niet aangevallen voelen!
Heel belangrijk... geen Berlijnse muur om zich heen optrekken... Maar ook een flapuit... met het hart op de tong [had ik kunnen zeggen, ja ècht!] zal zich moeten trainen , werkelijk trainen , want dit is niet eenvoudig toe te passen. Niet eenvoudig jezelf aan te leren, dus misschien is het zelfs raadzaam , met het oog op je werk(?) , om hier in hulp te zoeken. pfffffffffffffft ... @liveisgreat ... hoop dat je er wat mee kunt ;-)

Andere antwoorden (2)

In eerste instantie lijkt me niet reageren de beste oplossing als het je zo frustreert en je al bij voorbaat weet dat je gedonder terug kunt krijgen.
zou je zinnen standaard kunnen beginnen met "ik vind" , dus bijvoorbeeld "ik vind dat dat niet kan". Dat komt minder aanvallend over dan bijvoorbeeld "dat kan niet".
Tevens schrijf je dat mevrouw zich er bij neer moet leggen. Je kan echter beter niet zeggen dat iets moet, beter verwoord je het als "ik denk dat het verstandig is dat u zich er voor nu even bij neerlegt".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
ja ik-boodschappen. kan ik wel op letten. al is dat niet altijd even simpel haha. Maar het is een goede oefening, ook in het dagelijks leven ben ik soms een flapuit, met het hart op de tong. ik heb ook het liefst mensen die zo tegenover mij doen, liever dan dat welzijnswerkersgezwets. Je kan iemand met perfecte taal toch de dieperik in halen....
tegelijk: ik weet ook dat ik misschien eens wat "liever" kan communiceren, dat komt bij mensen ook meer binnen. goed om te oefenen.
Mensen schrijven dat niet omdat ze op hun vingers getikt willen worden, maar omdat ze willen horen dat ze eigenlijk heel goed bezig zijn, of dat het niet aan hen ligt dat er geen resultaat is ( Eigenlijk weten ze zelf heel goed, dat snoep niet goed is) Dus als ze zeggen dat ze blij zijn dat ze nog chocola mogen verwachten ze instemming: "Ja goed he, dat dat kan" , al is het maar om hun geweten te sussen. Het sust hun geweten niet als jij zegt dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, dus dan blijven ze toch nog met dat rotgevoel zitten wat ze onbewust al hadden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
ja inderdaad zo lijkt het wel. maar het is zo gek om bij iemand die schrijft "oei ik eet elke dag friet en ben al 10 kg bij" te antwoorden met "oh nee hoe erg".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan is het de kunst om niet te antwoorden met: Ja dat is stom om zo te eten, maar meer in de geest van : Lijkt het je niet beter om je eetpatroon wat te veranderen, of lijkt het je niet beter om eens met dokter of diëtiste te praten