Kan een liefde zo groot zijn, dat een gezonde relatie onmogelijk is ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat kan als iemand uit naam der liefde alle realiteit uit het oog verliest. Denk bijv aan het extreem adoreren van iemand, waardoor er geen tegengas gegeven wordt in de relatie. Alles wat de ander doet is perfect. Dat werkt niet bij aan een gezonde relatie, hoe goed de ander ook moge zijn. Wat je tegenwoordig ook vaak ziet is mensen die ziekelijk jaloers zijn. Zo vol zitten van een geliefde dat ze hun leven totaal willen beheersen. Controleren met wie de ander omgaat etc. Na beëindiging van een relatie wil dit nog wel eens veranderen in een stakingszaak. Kortom, liefde is een erg mooi iets, maar hou zo nu en dan wel de realiteit voor ogen.

Zelf denk ik van niet. Dan lijkt het misschien liefde maar is het geen liefde maar handelen ze uit angst en pijn en is het dus de afwezigheid van liefde. mensen reageren vaak uit angst voor verlating of angst voor overheersing. Als je echt van iemand houdt laat je diegene vrij.

Wat bedoel je precies met ' een liefde' ? Als dat een liefde is, die op het 'ik' gebaseerd is, dan is zowiezo geen relatie mogelijk. Tenzij je 'relatie' ook opnieuw een waardering geeft die dat toelaat... Die 'liefde' gaat uit van het denken, en is dus geworteld in het 'ik'. De mogelijkheden zijn oneindig, en we bedenken alsmaar meer... Het eigenbelang speeld de hoofdrol in zo'n 'liefde', en daar is angst de oorzaak van. Met alle nare gevolgen van dien, haat, jaloezie, afgunst, enz. De Liefde is daar geen oorzaak van, het is niet onderhevig aan wat je bedenkt. En van De Liefde ervaar je nooit te veel, nooit ooit te veel, en is altijd goed. Deze onbedachte Liefde is niet verbonden aan je 'ik' die van je denken is, het is los van alles om onvoorwaardelijk te kunnen zijn... Die kun je niet bezitten, zoals je met een partner denkt te doen. Je kunt het zelfs niet geven, en terloops een handeltje van maken, voor de veiligheid die je zoekt.. En als je deze Liefde eens ervaart, kan iedereen ervan genieten, gewoon omdat je het bent. Daar loopt geen partner meer van weg, tenzij het denken de hoofdrol speeld en het niet kan worden herkend. Dus in je vraag is 'een liefde' een perceptie, dat zal snel teveel zijn, want het is ook zeker De liefde niet. ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100