Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik dat vriend mij eerst ten huwelijk vraagt voordat we een huis kopen?

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 34 en mijn vriend is 40. We hebben nu 4 jaar een relatie. Ieders een eigen woning. Mijn vriend wil graag een huis met mij kopen. Ik wil dat ook! Maar wil eigenlijk dat hij mij eerst ten huwelijk vraagt. We hebben het hier wel eens over gehad en ik weet dat hij uiteindelijk wel wil trouwen. Mijn vriend had het gisteren ineens over een samenlevingscontract als we samen een huis kopen. Dit wil ik echt niet! Ik ben daar verder niet op ingegaan. Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem niet wegjagen. Ik wil ook geen huwelijksaanzoek als voorwaarde om samen een huis te kopen. Ik wil dat dit uit hemzelf komt! Iemand tips? Alvast bedankt!

een maand geleden
in: Huwelijk
Ritsuka
een maand geleden
Als jij iets wil, dan moet je dit communiceren met hem
erotisi
een maand geleden
Waarom zou je geen samenlevingscontract willen? Alleen omdat je wilt huwen ....uit alleen romantische overwegingen?
KleinDuimpje
een maand geleden
Praten en nog eens praten.
Maar, ik lees heel veel ‘ik wil’. Jouw vriend ‘wil’ ook vast iets.
Gebruik dus termen als: ik zou het fijn vinden….
Of: hoe zie jij het?
Het kan best zijn dat hij een andere volgorde voor ogen heeft.
En, het is 2025. Jij kunt hem ook ten huwelijk vragen. Het gaat uiteindelijk om het huwelijk, niet om het aanzoek.
Laura-X
een maand geleden
Ik wil geen huis met hem kopen als ik alleen maar zijn vriendin ben. Misschien zit dat gewoon stom in mijn hoofd. Maar ik wil meer zijn dan dat.
erotisi
een maand geleden
Als je het aan hem wilt 'uitlokken' dan kun je bijvoorbeeld aan hem vragen of hij als je overlijdt ook zijn erfgenaam wilt zijn. Als je gehuwd bent ben je automatisch elkaars erfgenaam en met een samenlevingscontract niet.
Hier zitten uiteraard wel andere mogelijkheden maar het is wel de basis.
KleinDuimpje
een maand geleden
Dat is jouw gedachte erbij. Dat kan en mag.
Misschien heeft jouw vriend een hele andere gedachte, dat kan en mag ook.
Ik vind het wel heel goed van jou dat je zelf zegt dat dat misschien stom in jouw hoofd zit. Dan geef je dus aan dat jouw gedachte misschien niet klopt. Waardoor die gedachte is ontstaan, is ook belangrijk.
Dus praten met jouw vriend.
Geef gewoon aan dat je het fijner vindt om eerst te trouwen. Misschien weet je vriend dat geeneens.
Leg ook aan hem uit waarom trouwen belangrijk is voor jou.
Afwachten dat hij doet wat jij graag wilt (zonder dat hij dat weet) kan enorm gaan frustreren.
Ritsuka
een maand geleden
Voor de wet is er geen verschil tussen trouwen en samenlevingscontract. Ik gok dat je graag het hele feest van een bruiloft wil? Misschien vind hij dat te duur. Je kunt ook een kleiner feestje houden, of eerst voor de wet trouwen en later een feest gecombineerd met een vakantie.
Laura-X
een maand geleden
Nee hoor, geen bruiloft. We zijn beide al eens getrouwd geweest. Van mij part trouwen we gratis met z'n 2tjes. Het gaat mij echt om de titel. Als vriendinnetje samen een huis kopen klopt niet in mijn hoofd.
Antoni
een maand geleden
Misschien kan je deze gedachte via een omweg in zijn hoofd krijgen? Bijvoorbeeld door aan een vriend(in) of een broer/zus van hem terloops te vertellen dat je graag ten huwelijk zou worden gevraagd, maar dat hij dat niet weet.
ronron1212
een maand geleden
@Ritsuka jij bedoeld een geregistreerd partnerschap een samenlevingscontract is weer iets anders en zeker geen huwelijk. Een geregistreerd partnerschap wel.
Castle
een maand geleden
Vraag hem gewoon wat hij denkt over trouwen. Praat met hem. Als je dit niet kan waarom zou je dan met elkaar trouwen? Je zou toch een openheid in je relatie moeten hebben waarbij je alles kwijt kunt.
Ritsuka
een maand geleden
@ronron12 Owja, daar zitten wel kleine verschillen tussen. Is even geleden dat wij dit hebben geregeld.
ronron1212
een maand geleden
@Ritsuka voor de een ga je naar het stadhuis voor de ander naar de notaris
tinus1969
een maand geleden
@Laura, als trouwen echt belangrijk voor je is, moet je niet wachten tot je gevraagd wordt, dan moet je er zelf over beginnen. Niet wachten, niet hinten, etc, dat geeft alleen maar miscommunicatie en teleurstelling. Maar als trouwen zo belangrijk voor je is, is het wel belangrijk asl je dat ook kunt uitleggen aan je vriend. Vooral omdat @Ritsuka ongelijk heeft; er zijn grote praktische en juridische verschillen tussen trouwen en een samenlevingscontract.
Hebben jij of je vriend al kinderen uit een eerder huwelijk? Dan is het (vanwege oa erfrecht en onderhoudsplicht) maar de vraag of trouwen verstandig is - juist trouwen maakt de situatie dan ingewikkeld. Dit is te ingrijpend om te baseren op 'het gaat me om de titel'.
erotisi
een maand geleden
Ik vind het echt fijn dat we het over samen een huis kopen hebben, want dat voelt voor mij als een heel mooie stap samen. Ik wil dat graag met jou, omdat ik me veilig voel bij jou en omdat ik zie dat we goed bij elkaar passen. Tegelijk merk ik ook dat ik soms nadenk over wat voor mij belangrijk is op de lange termijn. Voor mij betekent trouwen iets moois — een soort bevestiging van wat we al hebben. Niet omdat het moet of als voorwaarde, maar omdat het voor mij een symbool is van echt samen verdergaan. Toen je het laatst had over een samenlevingscontract, voelde ik even wat weerstand. Niet omdat ik het niet begrijp — ik snap dat het verstandig kan zijn — maar meer omdat het voor mij wat zakelijk aanvoelt, terwijl ik juist droom van iets wat ook emotioneel een volgende stap is. Ik wil dit niet zeggen om druk te zetten of iets af te dwingen. Ik wil vooral dat jij weet hoe ik er in sta, zodat we samen kunnen voelen wat de juiste volgorde of stap voor ons is. Ik heb vertrouwen in ons, en ik wil graag dat we hierover in gesprek blijven, zodat het voor ons allebei goed voelt.” Zoiets?
tinus1969
een maand geleden
@Laura kun je verder met deze reacties?
Abcde
een maand geleden
Eerlijk gezegd moest ik een beetje lachen om deze vraag. Jullie zijn beiden getrouwd geweest, maar beide huwelijken zijn, tenzij het om overlijden gaat, niet gelukt. Ik begrijp wel dat dat een reden is voor uitstel van een eventueel tweede huwelijk. Hij wil een huis met je kopen, daardoor kun je ervan uitgaan dat hij bij je wil blijven. Voor mijn gevoel ben je daarmee meer dan een vriendinnetje voor hem. Jullie zijn volwaardige partners, waarom is dat niet genoeg? Je geeft jezelf de naam vriendinnetje, verander dat in partner, dat klinkt volwassener. En als het je alleen om de titel gaat, jij mag hem jouw man noemen en hij mag jou zijn vrouw noemen. Je kunt hem zeggen dat je dat fijn zal vinden als hij dat probeert. Maak het allemaal niet zo zwaar, geef hem de tijd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je maakt het iedereen, inclusief jezelf, wel erg moeilijk. Gewoon uitspreken wat je wil lijkt me het makkelijkst voor iedereen.
(Lees meer...)
een maand geleden
KleinDuimpje
2 weken geleden
+
Lekker nuchter antwoord. Top.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing