Is alimentatie betalen verplicht als je a.s ex zelf een prima inkomen hebt?

een jaar geleden
in: Huwelijk
1.9K
tinus1969
een jaar geleden
‘Prima’ is een vaag begrip. Partneralimentatie is verplicht als jij duidelijk meer verdient dan je ex. Kinderalimentatie is verplicht als er kinderen zijn.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk niet.
Je bent verplicht om partneralimentatie te betalen als je ex-partner na de echtscheiding onvoldoende inkomsten heeft om in het levensonderhoud te voorzien. Daarbij wordt rekening gehouden met de levensstandaard ten tijde van het huwelijk. In het Burgerlijk Wetboek staat het als volgt verwoord: ‘De rechter kan bij de echtscheidingsbeschikking of bij latere uitspraak aan de echtgenoot die niet voldoende inkomsten tot zijn levensonderhoud heeft, noch zich in redelijkheid kan verwerven, op diens verzoek ten laste van de andere echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toekennen.' De gedachte achter deze wetsbepaling is dat echtgenoten niet alleen tijdens, maar ook na het huwelijk verplicht zijn elkaar (financieel) te steunen.

Alimentatie wordt bepaald aan hand van behoefte en draagkracht
Om vast te stellen of er definitief recht is op partneralimentatie zal de rechter niet alleen kijken naar de financiële situatie van de alimentatieontvanger, maar uiteraard ook naar de financiële situatie van de alimentatiebetaler. Het is dus best mogelijk dat de rechter vaststelt dat je ex-partner in feite recht heeft op partneralimentatie gelet op diens (beperkte) inkomen, maar dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden vanwege de beperkte financiële situatie van de alimentatiebetaler. De rechter kijkt dus niet alleen naar wat de alimentatieontvanger nodig heeft (de zogenaamde behoefte), maar ook naar wat de alimentatiebetaler kan betalen (de zogenaamde draagkracht). Als je geen draagkracht of een zeer beperkte draagkracht hebt, dan hoeft er geen of slechts in beperkte mate alimentatie betaald te worden.
.
Er wordt dus rekening gehouden met de leefstijl van tijdens het huwelijk. Ook wanneer je ex-partner zelf wel een inkomen heeft, kan het zijn dat je partneralimentatie moet betalen, omdat jouw inkomen significant hoger is.
.
Indien er kinderen zijn: kinderalimentatie is altijd verplicht.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Toelichting is beter dan de eerste zin.
LeonardN
een jaar geleden
Je zegt niets over kinderalimentatie.
Je geeft niet aan om welke alimentatie het gaat.
Kinderalimentatie is verplicht, ongeacht het inkomen van de ex-partner. Beide ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en de opvoeding van de kinderen. De rechter bepaalt de hoogte van de alimentatie.
Partneralimentatie ben je verplicht te betalen, als je ex-partner na de scheiding te weinig inkomsten heeft om in het levensonderhoud te voorzien. De gedachte hierachter is, dat (ex-)partners niet alleen tijdens maar ook na het huwelijk elkaar moeten steunen. De hoogte van de alimentatie wordt bepaald op basis van de behoefte (hoeveel heeft de ontvangende ex-partner nodig) maar ook op basis van de draagkracht (hoeveel kan de betalende ex-partner bijdragen). Dit betekent dat er alleen partneralimentatie betaald moet worden als én de ex-partner te weinig eigen inkomsten heeft én de andere ex-partner genoeg draagkracht heeft om te betalen. De rechter bepaalt of er partneralimentatie betaalt moet worden en zo ja hoeveel.
Als de rechter bepaalt dat je alimentatie (kinder- of partneralimentatie) moet betalen, dan ben je dat ook verplicht. Maar als je ex-partner genoeg eigen inkomsten heeft, is er gerede kans dat de rechter bepaalt, dat je geen partneralimentatie hoeft te betalen.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Wordt bij kinderalimentatie gekeken naar draagkracht? Moet bijv ouder in bijstand ook kinderalimentatie betalen?
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi ja en (tegenwoordig meestal ook) ja.
ronron1212
een jaar geleden
De rechter bepaald in dit geval ja of nee en hoe hoog,