Het belangrijkste verschil zal zijn dat bij een nietigverklaring van een huwelijk na de nietigverklaring zal worden gedaan alsof het huwelijk nooit tot stand is gekomen. De partners hoeven daarna relatief nog maar weinig te regelen.

Bij een echtscheiding heeft het huwelijk wel bestaan, maar is dit (huwelijk) beëindigd. De partners zullen dan allerlei praktische, juridische en financiële kwesties met elkaar moeten gaan regelen. Nog lange tijd daarna kunnen ze te maken krijgen met de gevolgen van het huwelijk, op allerlei terreinen.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Een nietigverklaring heeft ook invloed op bv erkenning van eventuele kinderen. Die hebben dan geen vader meer.
Antoni
2 jaar geleden
Ja, @tinus1969, dat klopt helemaal. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Nietigheid staat wat ik schreef overigens zo vermeld: 'Een nietige rechtshandeling wordt (...) geacht nooit te hebben bestaan.' Een nietig verklaard huwelijk heeft dus ook geen rechtsgevolgen (meer).
erotisi
een jaar geleden
@tinus, dat valt te betwijfelen hoor: https://www.elhannouche.nl/de-erkenning-van-kinderen-uit-een-polygaam-huwelijk/#:~:text=Erkenning%20kan%20alleen%20nietig%20worden,het%20huwelijk%20van%20de%20ouders.
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi, je claim wordt niet helder onderbouwd door je link, dus mss kun je uitleggen/samenvatten wat er staat.
Zoals gezegd, door nietigverklaring 'heeft een huwelijk nooit bestaan'. Er kunnen dan ook geen kinderen uit dat huwelijk zijn.
erotisi
een jaar geleden
Erkennen van kinderen gebeurt juist door niet gehuwde vaders. Dus in die zin is je opmerking al niet toepasselijk.
tinus1969
een jaar geleden
Ah, schrijf dan gewoon dat ik onnauwkeurig was. Inhoudelijk klopt het; nietigverklaring huwelijk is ook einde vaderschap. Kinderen zijn daarna juridisch vaderloos.
Bij nietigheid is het huwelijk onrechtmatig tot stand gekomen en heeft dus met terugwerkende kracht nooit bestaan.

Bij echtscheiding heeft het huwelijk weldegelijk bestaan en wordt het door de rechter wettelijk beëindigen.
een jaar geleden