Kan mijn ex partner mij uit huis zetten na de echtscheiding?

Mijn partner en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We gaan scheiden. Gezamenlijk zijn we eigenaar van onze koopwoning. Hij zal in de koopwoning blijven en zal mij uitkopen. Ik wil een eigen koopwoning voor mijzelf kopen. We verbleven afgelopen maand om en om in de koopwoning. Tot hier zijn we het eens. Nu geeft hij aan dat zodra ik ontslagen ben uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van de hypotheek en wanneer de hypotheek op alleen zijn naam staat en de echtscheiding is uitgesproken, hij wilt dat ik niet meer in onze koopwoning verblijf. Ik wil uiteraard ook zsm mijn eigen plek, maar de woningmarkt gaat snel. Dit maakt dat onduidelijk is op welke termijn ik kan verhuizen naar een andere woning. Ik wil, vanwege de kittens die we net hebben en die uiteindelijk met mij mee gaan (daar zijn we het ook over eens), tot mijn verhuizing om en om in onze gezamenlijke koopwoning blijven. Ik ben bang dat hij mij gaat dwingen om te vertrekken terwijl ik niet weet waar ik heen moet. Is er wet en regelgeving voor hoe lang ik de tijd moet krijgen om een andere woning te vinden en kan verhuizen zonder dat hij mij eruit kan zetten? PS. Er zijn geen kinderen. De echtscheiding is nog niet ingediend. We zijn nu nog gezamenlijk eigenaar van de woning.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Huwelijk
7.1K

Antwoorden (2)

E.e.a. zal tijdens de zitting, waar de echtscheiding wordt bevestigd, worden besproken en vastgelegd. En daar hebben beide partijen zich aan te houden.
3 jaar geleden
Jouw partner kan jou niet zomaar uit huis zetten, maar het toewijzen van woonrecht is een standaard element van een echtscheidingsuitspraak of voorlopige voorziening. Dat kan dus gebeuren voordat je bent ontslagen van de hypotheek.
Hier staan verder geen termijnen voor. Maar meestal duren dit soort procedures wel even dus je kittens zijn tegen die tijd wel volwassen.