moet andere partij uitnodiging krijgen als echtscheiding aangevraagd gaat worden?

in een zaak vroeg een vrouw echtscheiding aan, en zij was die dag naar de rechtbank met haar advocaat; moest de man ook niet een uitnodiging krijgen om naar die zitting te komen?

4 jaar geleden
in: Huwelijk
2.4K
ronron1212
4 jaar geleden
De aanvraag loopt via een advocaat dus ik neem aan dat er iets speciaals te bespreken was waar jij niet bij aanwezig hoeft te zijn.
tinus1969
4 jaar geleden
En welke rol speel jij in deze zaak?
bolt77
4 jaar geleden
@ronron1212 Man heeft geen advocaat, en op die betreffende zitting is scheiding uitgesproken; lijkt me dat hij ook aanwezig had moeten zijn
LeonardN
4 jaar geleden
Het is me niet precies duidelijk welke situatie aan de hand was maar deze link legt de situaties grofweg uit: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Echtscheiding/Paginas/procedure.aspx#7e30316a-2bad-40de-be84-e67f63c886316db80ac7-cf59-4280-ba71-ceac24a2a41d2 (wellicht is het:)
Eenzijdig verzoekschrift
Is uw partner het niet eens met de echtscheiding of de financiële of praktische gevolgen ervan? U kunt toch een echtscheiding aanvragen door een eenzijdig verzoek tot echtscheiding in te dienen bij de rechtbank. Dat moet een advocaat voor u doen. Uw partner ontvangt een kopie van het eenzijdig verzoekschrift en kan een verweerschrift indienen. Daar heeft uw partner ook een advocaat voor nodig. Voor het indienen van het verzoekschrift is het inschakelen van een advocaat verplicht. En dan wellicht punt twee erna. Het kan in mijn optiek niet zo zijn dat de man pas achteraf van de scheiding te horen kreeg.
ronron1212
4 jaar geleden
Bij het uitspreken van de echtscheiding hoeft niemand aanwezig te zijn.

Antwoorden (2)

Nee, het aanvragen van de echtscheiding doet de advocaat van de vrouw.
Zij was aanwezig om de documenten te ondertekenen.
De aanvraag voor echtscheiding gaat naar de Griffie van de rechtbank, die een brief stuurt aan de echtgenoot.
In deze brief is vermeld dat zijn vrouw echtscheiding aanvraagt, dat hij een middels een eigen advocaat verweer moet voeren,
Als de stukken van de advocaat van de man op de rechtbank zijn wordt een zitting geplant waarbij man en vrouw aanwezig zijn.
4 jaar geleden
Ja, de man hoort een uitnodiging te krijgen (advocaat of niet); hij is niet verplicht om te komen. Als de scheiding in een eindstadium is, heet naar de zitting komen ook geen zin.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969 bron