Hebben mijn kinderen uit mijn 1e huwelijk recht op nalatenschap van mij nu ik weer getrouwd ben als ik kom te overlijden?

Geen eigen woning, geen kinderen van vrouw waar ik nu mee getrouwd ben, weinig spaargeld en wat blijft er over voor mijn huidige vrouw?
Geen testament.

6 jaar geleden
in: Huwelijk
3K

Het beste antwoord

Jazeker.

Omdat er geen testament is, geldt de wet. Die stelt dat uw huidige vrouw als langstlevende over het tijdens het huwelijk opgebouwde vermogen mag blijven beschikken. De kinderen uit het eerste huwelijk krijgen dus een vordering op de huidige echtgenote die pas opeisbaar is na uw overlijden. Dit is zo wanneer u gescheiden was.

Wilsrechten
Zoals gezegd hoeft uw echtgenote de erfenis van de kinderen nog niet uit te keren. Wel kunnen de kinderen met de zogenaamde wilsrechten bepaalde familiestukken claimen. Bijvoorbeeld een schilderij of het horloge van vader. Echtgenote hoeft die zaken nog niet af te staan, maar krijgt er na het claimen van de wilsrechten het vruchtgebruik over. Het blijft dus bij haar in huis, maar het behoort de kinderen van uw overleden man toe.