Kunnen drie mensen tegelijk met elkaar trouwen?

Bijvoorbeeld een man is erg verliefd op een andere man en een ander vrouw. De vrouw is ook erg verliefd op de man en de andere man. En dit is bij de tweede man ook zo. In welk(e) land(en) is het toegestaan dat deze drie mensen met elkaar mogen trouwen, of überhaupt toegestaan? En hoeveel personen maximaal (bijvoorbeeld vier of vijf mensen ofzo(ik verzin het maar))?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huwelijk
9.4K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens over polygamie ( veelwijverij ) en polyandrie (veelmannerij ) .
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polyandrie
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polygamie

Antwoorden (1)

Polygamie is onder meer mogelijk in Marokko, Kameroen, Egypte, Pakistan en India, maar soms alleen als er een speciale reden voor is (zie ook hieronder). In de meeste landen is het bij wet verboden.

In Marokko is polygynie toegestaan, maar polyandrie niet. Sinds de invoering van de nieuwe Mudawana (familiewet) van 2003/2004 kan een man alleen met een tweede vrouw trouwen onder de volgende voorwaarden:
-er is een uitzonderlijke en objectieve rechtvaardiging voor de polygynie
-de eerste vrouw stemt ermee in
-de man heeft voldoende financiële middelen

Polygamie is legaal in Kameroen en komt voor om reden van zowel status als rijkdom. Ook krijgt de man op deze manier de beschikking over goedkope werkkrachten om op het land te werken of vee te verzorgen. Polygamie komt het vaakst voor in de landelijke gebieden. Er is geen limiet op het aantal vrouwen een man kan nemen, wat zeldzaam is voor de meeste landen die polygamie toestaan. Sommige Chiefs hebben 250 vrouwen, maar gebruikelijk is 2 tot 8. Op het land leven vrouwen met hun kinderen in eigen hutten rond de hut van een man. De oudste vrouw vervult een belangrijke rol in de familie en beslist over vrijwel alle familiaire zaken. De onderlinge band tussen de vrouwen kan zeer hecht zijn. De man is verantwoordelijk voor handel en veiligheid. Vrouwen worden veelal uitgezocht door de vader van de man.

In België is polygamie niet toegestaan door artikel 147 van het Burgerlijk Wetboek

In Nederland bepaalt het Burgerlijk Wetboek : "Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn." (Boek 1, artikel 33).